Πώς θα μάθω το Linux?

Ag. D. Hatzimanikas a.hatzim at gmail.com
Thu Jun 7 00:18:21 EEST 2007

On Wed, Jun 06, at 08:46  Σταμέλλος wrote:
>  Την 6/6/2007, Giorgos Keramidas <keramida at ceid.upatras.gr> έγραψε:
>
>  Δηλαδή το σύστημα αρχείων ρυθμίσεων
>  είναι standard σε όλες τις
>  διανομές; Ελπίζω να κάνεις πλάκα.

Ναι δεν είναι, θα έπρεπε, αλλά δεν είναι, έχεις δίκαιο.

>  Γι  αυτό υπάρχουν οι διανομές.

Ναι για αυτό υπάρχουν, δυστυχώς.

>  να κάνουν την ζωή των *απλών χρηστών*
>  εύκολη.

Ο λόγος που θα έπρεπε να υπάρχουν οι διανομές είναι η εξειδίκευση σε
κάποιο τομέα.
Διανομή για τον γραφίστα, διανομή για τον μουσικό, λογιστή, τυπικό
επιχειρηματία κλπ...

Κανονικά, θα έπρεπε να μπορούσε ο κάθε "Διανομέας", είτε αυτός λέγεται
RedHat είτε μια κρατική ελληνική υπηρεσία, είτε μια Πανεπιστημιακή σχολή,
να μπορούσε να "κόψει" ένα branch σε μια δεδομένη τακτική στιγμή (πχ ανά
10/12 μήνες άν ήταν μια regular Linux διανομή, ανά 24 μήνες αν αυτό λέγεται
υπουργείο άμυνας κλπ ), από ένα αέναο "trunk" ενός οργανισμού (ας τον
ονομάσουμε (Κεντρικό Διαχειριστή της Linux Αλυσίδας)), να σταθεροποιήσει/πακετάρει
τα υπόλοιπα προγράμματα που ενδιαφέρουν τους χρήστες που ακολουθούν αυτή την
συγκεκριμένη διανομή/υπηρεσία/οργανισμό κτλ και να τα προσφέρει για
εγκατάσταση.
Και ακολούθως να τα υποστηρίξει για κάποιο δεδομένο διάστημα.

Για να το πάω πιο μακριά, δεν θα έπρεπε καν να πολυ-ασχολείται με το να
εφεύρει (δικά του εργαλεία για configuration/εγκατάσταση) και να διαθέσει
πόρους για διατηρεί/υποστηρίζει τέτοιου είδους εργαλεία (τελείως ασύμβατα
το ένα με το άλλο).

Γιατί στο κάτου-κάτου (και αν μιλήσουμε για την υπάρχουσα άναρχη κατάσταση -και
ας την αποδεχτούμε- στον κόσμο του Linux), ας δεχτώ ότι το δικό σου gui ή
command line "εργαλείο", είναι πιο μεγάλο και πιο όμορφο από το δικό μου και
αρνείσαι να το αλλάξεις; μιλάμε όμως για τα _ίδιο_ πηγαίο κώδικα και τα για _ίδια_
configuration files που πρέπει να ρυθμίσεις, και κάπου εκεί είναι η ουσία και το
στοιχείο που θα έπρεπε να ξεχωρίζει τον καλό διανομέα.

Πως θα καταφέρουν να ομογενοποιήσουν τα διάφορα πακέτα με τέτοιο τρόπο, ώστε
να δουλεύουν αρμονικά το ένα με το άλλο, με ένα σταθερό τρόπο, να εκμεταλλεύονται
με τον κατάλληλο τρόπο τις δυνατότητες του hardware, και δίχως κενά ασφαλείας; και
αν τυχόν υπάρχουν λάθη, πόσο γρήγορα διορθώνονται και πόσο γρήγορα ενημερώνεται
ο διαχειριστής και ο χρήστης του συστήματος, και πόσο εύκολο είναι αυτό να
διορθωθεί.
Άρα φαντασία και ευρηματικότητα.

>  Αν τους βολεύει. Αν δεν τους βολεύει όμως,
>  μπορούν ελεύθερα να γίνουν
>  οι ίδιοι «Μάγοι της Φυλής» από μόνοι τους,
>  να φτιάξουν και τη δική
>  τους διανομή σε τελική ανάλυση και να μην
>  έχουν κανένα πάνω απ' το
>  κεφάλι τους.

Αυτό είναι εύκολο, το δύσκολο είναι να πείσεις τον κόσμο και τον εαυτό σου
πόσο εύκολο είναι και να πάρεις την κατάσταση στα χέρια σου, αλλά στα αλήθεια δεν
είναι μόνο αυτό το ζητούμενο.

Ο σκοπός μας- όπου "μας" ισον γενιά μας- κατά την δικιά μου απρόσωπη άποψη είναι
το τι κόσμο, και κατά επέκταση τι λειτουργικό θα παραδώσουμε στα παιδιά μας (και
έχω τρία από δαύτα :)).

Δηλαδή το πως θα αξιοποιήσουμε την αυξανόμενη/συσσωρευμένη γνώση που έχει μαζευτεί
στα μηνίγγια του κάθε Γιώργου, όλα αυτά τα χρόνια που ασχολείται -γιατί έχει *gabla*
(και αυτό μου αρέσει, ενώ άλλους τους τρομάζει)- με την τέχνη των υπολογιστών και
ειδικά με το Ανοιχτό/Ελεύθερο Λογισμικό.

Και επειδή ο Γιώργος με εκφράζει απόλυτα, (προέρχεται από ένα Unix-οειδή
περιβάλλον/background), που πολλές φορές εμείς ΔΕΝ μπορούμε (δυστυχώς) να
καταλάβουμε απόλυτα; τον σοφό σχεδιασμό και την ιδεολογία που είναι πίσω (και μπροστά,
στα τυφλωμένα μάτια μας θα έλεγα εγώ) από το UNIX, θα αφήσω τα απλά λόγια του για
επίλογο.