Re: Πώς θα μάθω το Linux?

Λουκάς Σταμέλλος lstamellos at power-on.gr
Wed Jun 6 20:46:10 EEST 2007

Την 6/6/2007, Giorgos Keramidas <keramida at ceid.upatras.gr> έγραψε:

> <famous-last-words><quote>Over my dead body</quote></famous-last-words>

Suit yourself :)

> και στο Gentoo Linux (τυχαίο παράδειγμα), δεν υπάρχει καν "System" menu.

Τότε ο νέος χρήστης *μέχρι να μάθει τί του γίνεται*, καλό θα είναι να
κάτσει με μια διανομή που του δουλεύει καλά και να μην αλλάζει
διανομές σαν τα πουκάμισα, επειδή ξέρει να κάνει εγκατάσταση τα
windblows και θεωρείται "Power User" εκεί.

> Υπάρχει λόγος που οι «παλιοί» προτιμούν να πειράζουν ένα standard text
> file, που υπάρχει πάντα σε standard location, κι έχει πάντα standard
> format.

Δηλαδή το σύστημα αρχείων ρυθμίσεων είναι standard σε όλες τις
διανομές; Ελπίζω να κάνεις πλάκα.

>  Λέγεται «συνέπεια του UI» και δεν υπάρχει τρόπος (τουλάχιστον
> μέχρι σήμερα) να μάθεις το γραφικό interface ενός τυχαίου distribution,
> να κάτσεις μετά από μισή ώρα σε ένα άλλο distribution και ξαφνικά να
> μπορείς «να κάνεις τα ίδια πράγματα» :-(

Ναι, γιατί, όπως προείπα, ο *νέος* χρήστης δεν υποτίθεται ότι θα
μεταπηδά από διανομής εις διανομήν. Γι αυτό υπάρχουν οι διανομές. Για
να κάνουν την ζωή των *απλών χρηστών* εύκολη. Άμα είσαι Power Linux
User κάνεις τη δική σου διανομή και ξεμπερδεύεις.

> Ετσι δε θα αποκτήσει κανείς «UNIX background» όμως, γιατί και το UNIX θα
> το χρησιμοποιούν όλοι και όλες «σαν να ήταν Windows».  Δεν είμαι 100%
> σίγουρος ότι έτσι θα ήθελα να γίνει ο κόσμος.

Όχι δεν θα χρησιμοποιούν το Linux «σαν να ήταν Windows». Θα
χρησιμοποιούν τον υπολογιστή τους, τρέχοντας Linux, *το ίδιο εύκολα με
το να έτρεχαν Windows*. Είναι μεγάλη η διαφορά. Και αν θέλουμε ο
περισσότερος κόσμος να χρησιμοποιεί Ελεύθερο Λογισμικό, πρέπει να το
καταλάβουμε αυτό.

> Επίσης λογικά, όμως, ο νέος χρήστης δεν έχει καταλάβει
> τίποτα απολύτως από την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ λειτουργία του υπολογιστή του.

Γιατί να καταλάβει ντε και καλά;

Περίπτωση: Γνωστός μου, 50ρης+, επιχειρηματίας. Χρησιμοποιεί τον
φορητό του για email, περιήγηση στον ιστό, IM με συνεργάτες, λογιστικά
φύλλα με ένα σωρό πληροφορίες για τις δουλειές του, παρουσιάσεις για
τα προϊόντα του, σύνταξη προσφορών κλπ.

Δεν έχει ιδέα πώς δουλεύουν, τί είναι πηγαίος κώδικας, τί είναι καν
λειτουργικό σύστημα. Έχει ένα σωρό πράγματα στο κεφάλι του, και όταν
μου λέει «Λουκά μου, δεν έχω καιρό να μάθω τέτοια πράγματα τώρα»,
καταλαβαίνω απόλυτα ότι το εννοεί.

Κέρδισα το στοίχημα και κράτησε το Linux, επειδή κατάφερα να του
φτιάξω ένα περιβάλλον εργασίας πάνω - κάτω όπως το είχε συνηθίσει και
μπορούσε να μάθει τις διαφορές εύκολα μέσα σε 1-2 μέρες. Άμα του έλεγα
του κακομοίρη «λοιπόν, μάθημα πρώτο: το /etc/fstab», η απάντηση θα
ήταν «άσ' το, αγόρι μου, βάλε μου αυτά που είχα πριν».

> «Φοβιστικό» μπορεί να είναι ένα text UI, αλλά μην ξεχνάμε ότι οι
> άνθρωποι έχουν χιλιάδες χρόνια εμπειρίας στο να διαβάζουν και να
> γράφουν.  Οπότε δεν είναι τόσο δύσκολο (αν έχουν πραγματικά διαβάσει το
> κείμενο και δεν πάτησαν PageDown) να καταλάβουν τι εννοεί κάτι σαν:
>
>     # Στο αρχείο /etc/resolv.conf πρέπει να έχεις τουλάχιστον μια
>     # γραμμή με ``nameserver ADDRESS''---όπου ``ADDRESS'' είναι η
>     # διεύθυνση ενός name server.

Ωραία! Λαμβάνουμε και ως δεδομένο ότι όλοι ξέρουν αγγλικά. Έξοχα!

> Ενώ αν το μόνο που ξέρουν είναι να κοιτάνε το πράσινο λαμπάκι στο κάτω
> δεξιά μέρος της οθόνης, όταν υπάρχει απλά DNS πρόβλημα, θα περιμένουν
> πάντα τον «Μάγο της Φυλής» να τους πει τι να κάνουν.

Αν τους βολεύει. Αν δεν τους βολεύει όμως, μπορούν ελεύθερα να γίνουν
οι ίδιοι «Μάγοι της Φυλής» από μόνοι τους, να φτιάξουν και τη δική
τους διανομή σε τελική ανάλυση και να μην έχουν κανένα πάνω απ' το
κεφάλι τους.

> Αμφιβάλλω αν υπάρχει κίνητρο για να γίνει κάποιος «power-user» αν το
> μόνο που έχει δει από Linux είναι τα pretty εικονιδιάκια του Ubuntu :(

Αυτός που θα γίνει Power User το έχει μέσα του. Δεν θα τον ωθήσει ο
τρόπος που έμαθε το Linux.

Συμπέρασμα; Μήπως να επιτρέψουμε στον καθένα να δουλεύει όπως θέλει;
Δεν είναι όλοι οι χρήστες υπολογιστών χομπίστες. Κάποιοι τους
χρησιμοποιούν απλά και μόνο επειδή είναι αναγκασμένοι.

Φιλικά
--
Λουκάς Σταμέλλος