Mount Filesystems

Nicholas K. Dionysopoulos nikosdion at yahoo.gr
Wed Feb 18 13:49:35 EET 2004

Στις Τρι 17 Φεβ 2004 10:48, ο/η wolface έγραψε:
> Ευχαριστώ για την απάντηση αλλά θέλω μερικές διευκρινήσεις γιατί όσο και να
> διάβασα στο man mount μερικά πράγματα δεν τα κατάλαβα.

Κανένα πρόβλημα, πάμε μαζί να δούμε...

> Για παράδειγμα το umask τι ρόλο "βαράει". Έγραφε ότι έχει σχέση με
> permisions αλλά δεν κατάλαβα τι σόι
> permisions ορίζεις.
> Όσον αφορά το uid=501, είναι το user id του χρήστη wolface όπου είναι και ο
> χρήστης που θέλω να δουλεύω.

Το umask είναι το λογικό συμπλήρωμα των permissions που θα έχει το filesystem.
Δηλαδή το umask=0 λέει ότι δεν πρέπει να λείπει κανένα permission, άρα το
permission είναι 0777 ή αν προτιμάς rwxrwxrwxd (Read-write-execute σε χρήστη,
ομάδα και υπόλοιπους). Ο ιδιοκτήτης του καταλόγου μένει ο root, αλλά δίνεις
έτσι δικαιώματα σε όλους τους χρήστες να το διαβάσουν/γράψουν.

Το uid (διορθώστε με οι άλλοι αν κάνω λάθος!) ορίζει τον ιδιοκτήτη και την
ομάδα που θα κατέχει τα αρχεία του filesystem, αλλά νομίζω δεν αλλάζει την
ιδιοκτησία στον κατάλογο που έγινε mount.

> Γιατί όχι users αντί για user. Έτσι ώστε αν φτιάξω άλλους χρήστες να μπορώ
> να κάνω mount ή unmount τα filesystems;

Το man page λέει :
  Only the user that mounted a filesystem can unmount it again. If any user
  should be able to unmount, then use users instead of user in the fstab line.
  The owner option is similar to the user option, with the restriction that
  the user must be the owner of the special file. This may be useful e.g. for
  /dev/fd if a login script makes the console user owner of this device.

Δηλαδή, αν έχεις 2 χρήστες, τον wolface και τον strange, αν ο wolface κάνει
mount ένα partition γεμάτο με mp3 για να ακούσε μουσική, δεν θες ο strange να
το κάνει umount και να αφήσει τον wolface στην μέση της μουσικής του
απόλαυσης. Αυτό το πετυχαίνεις με το user. Αν πάλι δεν σε πειράζει μια τέτοια
κατάσταση, χρησιμοποίησε την users. Μόνο σκέψου την περίπτωση που αντί για
mp3 μιλάμε για έγγραφα της δουλειάς...

> Τα filesystems μου είναι όλα FAT32 όσο παράξενο και αν ακούγεται, αλλά
> ήθελα και μέσα από τα WIN98
> να βλέπω το parition με τα XP.

Α, εντάξει... Απλά δεν κοίταξα εκτενώς το fstab :)

> OK είχα δει ότι μετά τη δήλωση του συστήματος αρχείων δεν μπαίνει κόμμα
> αλλά όταν είχα δοκιμάσει κάτι όπως
> /dev/hda1/mnt/WD_C vfat  noauto,rw,users iocharset=utf8 0 0
> μου είχε δώσει σφάλμα . Υποψιάζομαι ότι ακόμα και σε αυτή την περίπτωση
> έπρεπε να υπήρχε το κόμμα
> μετά το users ίσως για αυτό "πήρα" σφάλμα....

Εδώ έχεις κολλήσει το /dev/hda1 με το /mnt/WD_C ή αυτό είναι τυπογραφικό λάθος
όταν έγραφες το mail; Επίσης, μετά το users _πρέπει_ να υπάρχει κόμμα. Όλες
οι λέξεις από το noauto μέχρι το iocharset είναι παράμετροι που περνάς στο
mount, οπότε πάνε σαν μια λίστα χωρισμένη με κόμματα.

> Ευχαριστώ πάντως για τις όποιες διευκρίνησεις, θα επανέλθω με περισσότερες
> απορίες.

Κανένα πρόβλημα!

Φιλικά,
--