Web crawling και ελληνική νομοθεσία

Theodore Lytras thlytras at gmail.com
Fri May 17 15:10:25 EEST 2013

Καλησπέρα στη λίστα,

έφτιαξα έναν web crawler (με PHP CLI και wget) για να κατεβάσω μαζικά κάποιες
πληροφορίες από ένα ελληνικό site, κατ' αρχήν για προσωπική χρήση.

Μιλάμε για λίγο παραπάνω από 3000 σελίδες, από τις οποίες κάνω scraping τις
πληροφορίες και τις βάζω σε μια βάση δεδομένων sqlite για εύκολη αναζήτηση,
μαζί με αντίστοιχα συνημμένα αρχεία συνολικού μεγέθους 2GB (ναι, πρώτα έτρεξα
τον crawler το βράδυ και κατόπιν θυμήθηκα να ρωτήσω......).

Έχω λοιπόν τρείς νομικού περιεχομένου σχετικές απορίες, και θα ήθελα να μου
πει όποιος γνωρίζει κάτι σχετικό:

(1) Είναι το web crawling νόμιμο με βάση την ελληνική νομοθεσία??? Αναφέρομαι
στην *ίδια* την πράξη του μαζικού κατεβάσματος, όχι στην περαιτέρω χρήση των
πληροφοριών που κατεβάζει κανείς. Το site έχει μια σελίδα νομικών πληροφοριών,
στην οποία δεν αναγράφεται κάτι σχετικό.

(2) Πηγαίνοντας ένα βήμα παρακάτω, η σελίδα νομικών πληροφοριών του site λέει
οτι χωρίς τη συναίνεσή τους απαγορεύεται η αναπαραγωγή, διανομή, διαβίβαση
[κλπ,κλπ] με οποιοδήποτε μέσο των πληροφοριών του δικτυακού τόπου. Δεκτό μέχρι
εδώ.

Αν εγώ διανείμω τον crawler σε τρίτους, οι οποίοι στη συνέχεια κάνουν download
οι ίδιοι το περιεχόμενο του site για δική τους προσωπική χρήση, είμαι νόμιμος
ή παράνομος?

(3) Αν φτιάξω μια web εφαρμογή που να κάνει κάθε 1-2 μέρες crawl τις 3000+
ιστοσελίδες του site ΧΩΡΙΣ να κάνει download τα συνημμένα, αρχειοθετεί στη
δική της βάση δεδομένων τις πληροφορίες του site, και παρουσιάζει στους
χρήστες ένα (πολύ πιο) καλό interface για να κάνουν αναζήτηση στις πληροφορίες
του site, είμαι νόμιμος ή παράνομος?

Στη σελίδα νομικών πληροφοριών δε βλέπω κάτι που να απαγορεύει το hotlinking
συγκεκριμένα, όμως δε ξέρω αν μια τέτοια εφαρμογή θα μπορούσε να θεωρηθεί ως
"διαβίβαση των πληροφοριών του δικτυακού τόπου", πράγμα το οποίο απαγορεύουν.

Αυτά τα ολίγα. Ευχαριστώ για την προσοχή,

Θοδωρής

--
"Beauty is transitory."
"Beauty survives."