Re: Η κυβέρνηση θα δαπανήσει εκ. ευρώ για ιδιόκτητο λογισμικό

Pantelis Koukousoulas pktoss at gmail.com
Sat Nov 3 12:52:40 EET 2012

2012/11/3 Stefanos Kouzof <kouzof at gmail.com>:
> Δηλαδή, υπάρχει λύση και για OCR και για αναγνώριση ομιλίας, αλλά θα
> χρειαστεί ~1χρόνο για να ετοιμαστεί. ΟΚ, δεν χρειάζεται να είναι
> full-featured λύση. 1.000.000+ κόσμος δουλεύει στο Δημόσιο, μπορει να κάνει
> πολλά πράγματα.

Ναι, βασικά νομίζω υπάρχουν λύσεις για σχεδόν τα πάντα απλά χρειάζεται
επιλογή, refining και "πακετάρισμα"/ολοκλήρωση.

Το output των διάφορων σχετικών ευρωπαικών projects ("παρατηρητήρια
ΕΛ/ΛΑΚ") όπως και οι μελέτες περίπτωσης από τις υπάρχουσες εφαρμογές
ΕΛ/ΛΑΚ σε δημόσιους φορείς του εξωτερικού μπορούν ίσως να δώσουν
κατευθύνσεις ως προς το ποια πακέτα είναι "production ready" για τέτοιες
εφαρμογές και ποια όχι.

Για το πρόβλημα των τιμολογίων και των λογιστικών πακέτων μόνο έχει
νόημα να είναι κλειστό λογισμικό με τη λογική ότι η κατεύθυνση πρέπει
να είναι να λυθεί το πρόβλημα στη ρίζα του (ο ανεκδιήγητος ελληνικός
ΚΒΣ και το φορολογικό σύστημα θέλει πέταμα, "rewrite" ή έστω
σημαντικό refactoring, απλοποίηση και κωδικοποίηση) ώστε να μην
υπάρχει πλέον καν η ανάγκη για πολύπλοκο λογισμικό, συχνά
updates, ειδικούς (hardware) φορολογικούς μηχανισμούς κλπ.

> Από την άλλη, εγώ έχω "περάσει" ένα χεράκι λογισμικό που μπορεί να
> χρησιμοποιηθεί για εσωτερική οργάνωση (βλέπε Drupal,  ProcessMaker, Bonita,
> FOSWIKI, Alfresco, Zimbra, Roundcube κλπ) και μπορώ να πω ότι για αυτά που
> ζητάνε, κανένα δεν θα τα κάνει εύκολα.

Ε ναι, όταν οι προδιαγραφές βγαίνουν φωτογραφικά με βάση τα χαρακτηριστικά
ενός συγκεκριμένου πακέτου, λογικό είναι τα εναλλακτικά να μην μπορούν να τις
καλύψουν χωρίς προσθήκες.

Το θέμα είναι τι πραγματικά χρειάζεται και τι πραγματικά θα χρησιμοποιηθεί.

Σε αυτό πιστεύω ότι το ΕΛ/ΛΑΚ θεωρητικά τουλάχιστον υπερτερεί, αν
συνδυάζεται με σοβαρούς προγραμματιστές που να μπορούν να το
προσαρμόσουν στις πραγματικές απαιτήσεις.

Δηλ. μπορεί το X κλειστό πρόγραμμα να έχει ένα super fancy γραφικό
τρόπο για να κάνεις μια συχνή λειτουργία αλλά να αποδειχθεί ότι με λίγη
παραμετροποίηση μπορεί αυτή να αποφευχθεί τελείως και να έχεις
περισσότερο αυτοματισμό και γρηγορότερες / απλούστερες διαδικασίες.

> Εδώ χειάζεται ένας φορέας που:
> 1. Έχει πανελλαδική εμβέλεια (μην μας πουν ότι η λύση δεν ..κλιμακώνεται)
> 2. Είναι σχετικά γνωστός (δημοσιότητα)
> 3. Έχει ευκολία στο στήσιμο (λίγες και απλές διαδικασίες, δηλαδή
> συγκεκριμένο έργο)
>
>  - πχ κάποιον περιβαλλοντικό οργανισμό, έναν ερευνητικό φορέα, μια υπηρεσία
> ελέγχου κάτι τέτοιο.

Το να φτιάξουμε εμείς στο τσάμπα την υποδομή ενός ολόκληρου οργανισμού
(μεγάλου κιόλας) και να την κάνουμε δώρο το βλέπω δύσκολο λόγω έλλειψης
πόρων.

Αυτά που βλέπω ως πιο ρεαλιστικά / άμεσα υλοποιήσιμα είναι:

  * Ένα workging group που να παράγει / ανανεώνει μια λίστα από
     "gov ready" ΕΛ/ΛΑΚ λύσεις σε προβλήματα μηχανοργάνωσης.
    Το "gov ready" μπορεί να υποστηριχθεί αν τα πακέτα που
    προτείνονται χρησιμοποιούνται ήδη σε κάποια άλλη χώρα,
    έχουν αξιολογηθεί θετικά σε κάποιο από τα παρατηρητήρια
    ΕΛ/ΛΑΚ, έχουν μεταφραστεί και έχουν και τεκμηρίωση στα
    Eλληνικά κλπ κλπ

    (Η κατασκευή της ακριβούς "checklist" για την "gov readiness"
    αξιολόγηση πρέπει να είναι μέσα στα tasks αυτού του
    working group).

  * Τη διοργάνωση (με τη βοήθεια των τοπικών LUGs ή ομάδων
     ΕΛ/ΛΑΚ στις πόλεις που υπάρχουν) μιας σειράς από demos
     αυτών των λύσεων με παράλληλη αντιπαραβολή κόστους
     (τόσο upfront όσο και TCO).

Αν είχαμε αυτή τη στιγμή αυτά, σε συνδυασμό και με τις προσπάθειες
που γίνονται "από μέσα" (βλ. πρόσφατες ομιλίες στο ΕΚΔΔ) και με
την όποια παραγωγική δουλειά (νέες τεχνολογίες ή προσαρμογή
υπάρχοντων λύσεων στα Ελληνικά δεδομένα) κάτι ίσως θα γινόταν.
Αλλιώς μπορούμε να συνεχίσουμε να συζητάμε και να διαμαρτυρόμαστε
και να μας παίρνουν στο ψιλό και να μη γίνεται τίποτα όπως
είναι η κατάσταση τώρα.

Χαιρετισμούς,
Παντελής