ext4 και χαμένος χώρος

Theodore Lytras thlytras at gmail.com
Tue May 8 22:57:50 EEST 2012

Καλησπέρα σε όλους,

στο καινούργιο μου laptop (το παλιό μας άφησε χρόνους) έφτιαξα δύο partition
για να κρατάν τα δεδομένα μου, και τα φόρμαρα σε ext4 (αντί xfs που είχα στο
παλιό).

Παρατηρώ όμως οτι και στα δύο partition, φαίνεται να πηγαίνει πολύ μεγάλο
μέρος της χωρητικότητας στο βρόντο. Δείτε τι λέει το KDE:

/media/data: (/dev/sda7)
46.851 αρχεία, 4.669 φάκελλοι
76,1 GB μέγεθος
485 GB ελεύθερα από 600,2 GB

/media/data_aux: (/dev/sda6)
33.110 αρχεία, 2.242 φάκελλοι
7,7 GB μέγεθος
26,6 GB ελεύθερα από 36,9 GB

Με λίγα απλά μαθηματικά: 36,9 - 26,6 = 10,3 GB έναντι 7,7 GB για το μικρό
partition, και 600,2 - 485 = 115 GB έναντι 76 GB για το μεγάλο. Δηλαδή στην
πρώτη περίπτωση φαίνεται να είναι δεσμευμένο +33% και στην άλλη +50% από την
πραγματική χωρητικότητα των αρχείων μου!!! Ή, ως προς το μέγθος των partition,
7% και 6.5% αντίστοιχα.

Αυτά είναι πάρα πολλά GB. Και έχω μερικά ερωτήματα στα οποία δε μπόρεσα να βρώ
σαφή απάντηση googl-άροντας, και θα ήθελα να τα απαντήσει κάποιος που
γνωρίζει:

(1) Είναι δικαιολογημένη αυτή η σπατάλη χωρητικότητας μόνο από το μέγεθος των
inodes, το μέγεθος του journal ή από τα "reserved blocks για priviledged
processes" που διάβασα κάπου οτι αντιστοιχούν στο 5%?

(2) Μπορώ να κάνω κάτι για να μειώσω τη σπατάλη αυτή? Π.χ. με την παράμετρο -m
της tune2fs είναι ασφαλές να μειώσω αυτό το reserved 5%, ακόμη και στο μηδέν,
με τη λογική οτι τα partition αυτά περιέχουν μόνο αρχεία και όχι εφαρμογές? Ή
είμαι εντελώς λάθος στη σκέψη αυτή? Κάποιος άλλος παρόμοιος τρόπος
εξοικονόμησης χωρητικότητας?

(3) Μήπως απλά πρέπει να αλλάξω filesystem και να γυρίσω στο xfs ή σε κάτι
άλλο? Ποιά filesystems έχουν καλύτερη χρησιμοποίηση του χώρου, και τι
αντίστοιχα μειονεκτήματα έχουν? (Π.χ. διάβασα κάτι για το xfs που δε το ήξερα
και με θορύβησε, οτι υπάρχει περίπτωση απώλειας δεδομένων σε πιθανό power loss
και γι' αυτό συνιστάται να έχεις UPS).

Νομίζω αυτά τα ερωτήματα έχουν και ευρύτερο ενδιαφέρον. Ευχαριστώ
προκαταβολικά για όλες τις απαντήσεις!

Θοδωρής

--
"Beauty is transitory."