SATA - e-SATA

Theodoros V. Kalamatianos thkala at softlab.ece.ntua.gr
Tue Oct 19 11:41:15 EEST 2010

On Tue, 19 Oct 2010, Thanasis wrote:

> Όντως πολύ διαφωτιστικές οι αναφορές σου (ευχαριστώ!).
> Το συμπέρασμά μου είναι ότι για hot swap χρειάζεται AHCI και κατάλληλο
> 15-pin SATA καλώδιο για την τροφοδοσία του SATA σκληρού δίσκου.
> Το καλώδιο αυτό είναι στην εξωτερική εμφάνιση σαν αυτά που βγάζουν τα
> τροφοδοτικά για sata, αλλά έχει τα "pin 4 and 12 longer than the
> others", πράγμα το οποίο εγώ τουλάχιστον δεν το έχω δει να υπάρχει ακόμα
> και σε "καλά" τροφοδοτικά.

Όχι ακριβώς. Τα staggered pins Θα τα βρεις στα connectors των (καλών)
hot-swap bays, τα οποία συνδέονται σε κανονικές θύρες SATA. Εκεί τα pins
έχουν σημασία καθώς όταν βάζεις έναν δίσκο on-the-fly ρεύμα και δεδομένα
συνδέονται πρακτικά ταυτόχρονα.

Το eSATA έτσι ή αλλιώς δεν έχει παροχή ρεύματος στον connector του, εκτός
και αν έχεις μητρική και enclosure με eSATAp (σχετικά σπάνιο).

Τα φυσικά χαρακτηριστικά του μετατροπέα SATA/eSATA δεν ειναι ζήτημα. Οι
Κινέζοι φτιάχνουν ό,τι τρελό συνδυασμό καλωδίου μπορείς να φανταστείς.
Ζήτημα πιθανώς να προκύψει με τα ηλεκτρικά χαρακτηριστικά της σύνδεσης:

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#eSATA

Οι διαφορές δεν είναι πολύ μεγάλες και κανονικά για μικρά αθροιστικά μήκη
καλωδίου (<1m) θα πρέπει(tm) να λειτουργήσει, καθώς τότε ερχόμαστε στα
requirements του απλού SATA. Επίσης ορισμένες μητρικές έχουν ελεγκτές
έτοιμους για eSATA.

> Η περίπτωση όμως για την οποία ενδιαφέρομαι *δεν* είναι ακριβώς η παραπάνω.
> Εγώ ενδιαφέρομαι να συνδέω-αποσυνδέω έναν εξωτερικό δίσκο, που βρίσκεται
> μέσα σε δική του θήκη (enclosure) με δική της τροφοδοσία. Συνεπώς,
> υποθέτω ότι δεν τίθεται θέμα καλωδίου τροφοδοσίας του δίσκου. Απλά, θα
> συνδέω πρώτα το sata(από την πλευρά της μητρικής)-esata(από την πλευρά
> του εξ. δίσκου) καλώδιο και μετά θα ανοίγω την τροφοδοσία στο κουτί του
> δίσκου. Δεν νομίζω να έχω πρόβλημα κατ`αυτό τον τρόπο, έτσι δεν είναι;

Θεωρητικά είναι καλύτερα πρώτα να δίνεις ρεύμα και μετά να συνδέεις το
καλώδιο των δεδομένων, ώστε τα ηλεκτρονικά των δίσκων να προλαβαίνουν να
έρθουν σε κατάσταση ηρεμίας. Με καλό υλικό όμως δεν θα δεις διαφορά στην
πράξη.

Έχω δει αρκετά reports ότι το eSATA με απλούς μετατροπείς λειτουργεί. Από
την άλλη αν η μητρική σου δεν το υποστηρίζει ρητά δεν είναι ακριβώς
by-the-book και θα πρέπει συνέχεια να το έχεις στο πίσω μέρος του μυαλού
σου. Νομίζω επίσης ότι κάποια λειτουργικά παίρνουν επιπλέον μέτρα με τα
eSATA ports, του στυλ να κλείνουν το write-caching κλπ. κάτι που θα πρέπει
μάλλον να κάνεις με το χέρι αν θεωρείς ότι χρειάζεται.

Αναλόγως με το πόσο καλοσχεδιασμένη είναι η μητρική σου και το enclosure
το όλο εγχείρημα μπορεί να δουλέψει, να μισο-δουλέψει ανάλογα με το ζώδιό
σου, να σε δουλέψει ψιλό γαζί με τα δεδομένα σου, να μη δουλέψει καθόλου,
να δουλέψει τους αισθητήρες καπνού στο γραφείο σου στο τέρμα ή να δουλέψει
καθοριστικά για το επόμενο Big Bang.

Αν η μητρική δεν είναι ρητά eSATA-ready, προσωπικά θα προτιμούσα να βάλω
έναν κανονικό PCI-e SATA controller με έτοιμη θύρα eSATA, καθώς αυτό δίνει
και επιπλέον θύρες SATA μέσα στο κουτί. Αν έχεις το χώρο στο κουτί και δεν
σε πειράζει η λίγο μεγαλύτερη κατανάλωση ρεύματος σκέψου το.

Φιλικά,

Θοδωρής