DoD && OSS

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Fri Oct 30 02:13:49 EET 2009

Nick Demou wrote:

> Όχι μόνο Γιώργο. Το γεγονός πως ένας τεράστιος και σοβαρός οργανισμός
> που στηρίζεται πολύ και στο software, σαν το DoD των των ΗΠΑ βρίσκει
> σημαντικά πλεονεκτήματα στο ΕΛ/ΛΑΚ (π.χ. [1]) είναι από μόνο του
> σοβαρό reference για _κάθε_ περίπτωση προώθησης του. Και σε ιδιώτες
> και σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις. Πέραν τούτου το εν
> λόγω κείμενο αποδυναμώνει και κάποιες ανόητες αντιλήψεις που
> καλλιεργούν όσοι θίγονται από την εξάπλωση του ΕΛ/ΛΑΚ. Π.χ.:
>
>  - In almost all cases, OSS meets the definition of 'commercial
> computer software'
> [...]

Κατά την προσωπική μου άποψη, το παραπάνω κείμενο μπορεί να
χρησιμοποιηθεί ως reference με δύο τρόπους. Για παράδειγμα,
απευθυνόμενος σε μια υποθετική μικρή επιχείρηση, θα μπορούσε κάποιος να πει:

1) Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ σε έκθεσή του καταλήγει ότι μπορεί να
καλύψει τις ανάγκες του σε λογισμικό κάνοντας χρήση ΕΛ/ΛΑΚ. Εφόσον, ένας
Οργανισμός με πολλές και ιδιαίτερες ανάγκες σε λογισμικό, όπως το Υπ.
Αμ. των ΗΠΑ μπορεί να καλυφτεί με ΕΛ/ΛΑΚ, τότε μπορείτε κι εσείς.

2) Ορίστε οι λόγοι για τους οποίους μπορείτε να ωφεληθείτε κι εσείς από
το ΕΛ/ΛΑΚ.

Και με τους δύο τρόπους χρησιμοποιούμε ως reference το παραπάνω κείμενο.

Όμως, ο πρώτος τρόπος είναι γενικός και δεν μπαίνει σε θέματα ουσίας,
ενώ ο δεύτερος επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε βασικές λεπτομέρειες.

Από τη μία, συμφωνώ απολύτως ότι το συγκεκριμένο κείμενο είναι ένα
πρώτης τάξεως reference για το γόητρο του ΕΛ/ΛΑΚ.

Αλλά, από την άλλη, νομίζω πως οι λόγοι, που αναφέρονται στο κείμενο,
βασίζονται στο γεγονός ότι το Υπ. Άμυνας των ΗΠΑ έχει τη δύναμη και
οικονομικά αλλά και από άποψη ανθρώπινου δυναμικού να αναλάβει την πλήρη
συντήρηση του λογισμικού, ακόμη κι αν όλος ο πλανήτης σταματήσει να το
αναπτύσσει. Μου δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα
σ' αυτό το θέμα και πολύ φοβάμαι ότι, αν το DoD δεν είχε αυτή τη
δυνατότητα, το κείμενο αυτό δεν θα υπήρχε.

Αυτό όμως δεν μπορεί ούτε να τολμήσει να σκεφτεί (πολύ περισσότερο να το
κάνει) ο ιδιώτης ή η μικρή επιχείρηση, οι οποίοι μάλιστα ούτε μικρές
customιές δεν είναι σε θέση συντηρήσουν, εκτός κι αν είναι σε θέση να
προσλάβουν κάποιον developer ή είναι οι ίδιοι developers και μπορούν να
διαθέσουν τον απαραίτητο χρόνο.

Ίσως να βγαίνω λίγο OT τώρα, αλλά νομίζω ότι, έτσι όπως έχουν τα
πράγματα σήμερα με την ανάπτυξη του ΕΛ/ΛΑΚ, θα πρέπει κάποιος
επαγγελματίας αναγκαστικά να συμβιβαστεί με τις δυνατότητες που του
δίνει η πιο mainstream εφαρμογή ΕΛ/ΛΑΚ, προσδοκώντας ότι με την
mainstream εφαρμογή έχει καλύτερες πιθανότητες να έχει μακροπρόθεσμα τα
features και την υποστήριξη που επιθυμεί από την Κοινότητα των
χρηστών/developers.

Το γεγονός αυτό δημιουργεί ένα άλλου είδους lock-in για τον επαγγελματία
/ μικρή επιχείρηση που χρησιμοποιεί ΕΛ/ΛΑΚ. Ενώ από τη μία έχει
θεωρητικά τη δυνατότητα να προσαρμόσει το λογισμικό στις ανάγκες του,
πρακτικά μόνο μικρές αλλαγές μπορεί να καταφέρει χωρίς "να του βγει ο
κούκος αηδόνι". Το γεγονός αυτό αναιρεί μερικά από εκείνα τα στοιχεία,
τα οποία παρουσιάζονται ως πλεονεκτήματα του ΕΛ/ΛΑΚ από τους ΕΛ/ΛΑΚ
advocates, και γενικότερα επαληθεύει για άλλη μια φορά τον κανόνα ότι η
θεωρία απέχει πολύ από την πράξη.

Φυσικά με όλα αυτά δεν εννοώ ότι η κατάσταση είναι καλύτερη κάνοντας
χρήση εμπορικού λογισμικού. Είναι τρις χειρότερη.

Νομίζω ότι έχω δικαιολογήσει πλήρως γιατί συγκεκριμενοποίησα τη φράση
"mporei na xrisimopoieitai os reference" σε "μπορεί να χρησιμοποιείται
ως reference σε περιπτώσεις μεγάλων Οργανισμών". Γενικότερα, θεωρώ ότι,
όπως όλα τα concepts, έτσι και το ΕΛ/ΛΑΚ έχει τα μειονεκτήματά του.
Αλλά, anyway. Software is not my fight. Γι'αυτό προτιμώ να αφιερώσω το
χρόνο μου στο να συντηρήσω τις customιές μου, παρά να συνεχίσω να γράφω
άλλο σ'αυτό το thread. Ούτως ή άλλως, δεν έχω τίποτα παραπάνω να προσθέσω.