Parembash SEPE

Nick Demou ndemou at gmail.com
Wed Nov 11 15:05:20 EET 2009

2009/11/11 Apollon Koutlidis <apollon at planewalk.net>:
> [...]Ή η Microsoft πουλώντας προϊόντα με αλληλεξαρτήσεις, όπου τα
> περισσότερα είναι σχετικά φθηνά αλλά *κάπου* θα σε καταφέρει να θέλεις κάτι
> σαν Terminal Services / SQL Server / Exchange Server κλπ. και θα πληρώσεις
> όοοολα τα χρωστούμενα.

για να εξηγήσεις τι θα πει vendor lockin  καλή επιλογή είναι η MS αλλά
το καλύτερο παράδειγμα είναι τα windows/office:

Είναι πολύ εύκολο να αποκτήσεις windows+office. Στο σχολείο από την
μία στα επιβάλει το υπουργείο (αυτό που θέλει να λέγεται
"θρησκευμάτων" και "δια βίου μάθησης") και από την άλλη στα δίνει ο
καθηγητής σου ή ο φίλος σου αντιγραμμένα. Στην δουλειά στα εγκαθιστά
επίσης αντιγραμμένα το συνοικιακό μαγαζάκι που σου παρέχει τεχνική
υποστήριξη. Μετά έρχεται το άλλο υπουργείο --αυτό των Οικονομικών που
ούτε θεό έχει και ούτε θέλει να μαθαίνει δια βίου-- και σου επιβάλει
να τα αγοράσεις.

Και τότε συνειδητοποιείς ότι έχεις 12.481 *.doc, *.xls και *.ppt
αρχεία και καμία άλλη εφαρμογή εκτός από το office δεν μπορεί να τα
ανοίξει και τόσο καλά (πάντα υπάρχει ένα 5% δηλαδή 624 αρχεία που δεν
ανοίγουν σωστά και εσύ φοβάσαι ότι θα βρεις ένα από αυτά μία ώρα πριν
τι στιγμή που θα πρέπει να καταθέσεις την προσφορά σου στον διαγωνισμό
που θα σε "φτιάξει"!). Επιπλέον ένα σωρό εφαρμογές που μάθαινες τόσα
χρόνια δεν τρέχουν παρά μόνο σε windows. Το ίδιο και πολύ χειρότερα σε
ότι αφορά τις κατσομιές εφαρμογούλες που έχεις παραγγείλει από δω κι
από κει.

Σε αυτό το vendor lock-in προσθέτεις και λίγο network effect (βλ.
wikipedia, για να μην τα εξηγούμε όλα στην LGU και σταματήσει ο κόσμος
να διαβάζεις wikipedia) το οποίο η MS φρόντισε προσεκτικά να
αναπτυχθεί επιτρέποντας να αντιγράφονται τα προγράμματα της σε κάθε
αγορά που δεν μπορούσε να εγκαθιδρυθεί με άλλο τρόπο[2] και τώρα
καταλαβαίνεις πως το division της Microsoft που πουλάει τα windows και
το office μπορεί να λειτουργεί με *πολύ* μεγαλύτερο από 83% περιθώριο
κέρδους ενώ της Toyota με μόλις 15.6% [1].

Αν ναι! και μην ξεχάσετε να προσθέσετε και μερικές κατά συρροή
οικονομικές παρανομίες[3] -- όχι τίποτα σοβαρό όμως με το πολύ κάνα
δυο δισεκατομμύρια ευρώ[4] τις καθαρίζεις όλες.

____________________________
[1]  Με βάση τις φορολογικές τους δηλώσεις για τα πρόσφατα 5 έτη με
βάση και συγκεκριμένα το 15,6% και το 83% από εδώ :

Forbes: "TOYOTA MOTOR CORP (NYSE:TM ) | Ratios and Returns"
  -- http://finapps.forbes.com/finapps/jsp/finance/compinfo/Ratios.jsp?tkr=TM

Forbes: "MICROSOFT CORP (NASDAQ:MSFT ) | Ratios and Returns"
  -- http://finapps.forbes.com/finapps/jsp/finance/compinfo/Ratios.jsp?tkr=MSFT

και το "πολύ μεγαλύτερα από" με βάση αυτό:

Zdnet: "Four of Microsoft's seven business divisions lost money in the
most recent quarter, according to financial statements the company
filed last week. [...] Profits from Windows desktop and Office, which
in their respective categories have more than 90 percent market share,
accounted for most of Microsoft's profits, according to the filing."
  -- http://news.zdnet.co.uk/itmanagement/0,1000000308,2126130,00.htm

[2] δια στόματος Bill Gates και Microsoft business group president:
Bill Gates: "Although about three million computers get sold every
year in China, people don't pay for the software. Someday they will,
though. And as long as they're going to steal it, we want them to
steal ours. They'll get sort of addicted, and then we'll somehow
figure out how to collect sometime in the next decade."
  -- http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/1998/07/20/245683/index.htm
Microsoft business group president Jeff Raikes: "We understand that in
the long run the fundamental asset is the installed base of people who
are using our products," Raikes said. "What you hope to do over time
is convert them to licensing the software." ... "If they're going to
pirate somebody [ή να επιλέξουν Open Source], we want it to be us
rather than somebody else," [σε παρενθέσεις αυτό που εγώ ξέρω ότι
σκέφτηκε αλλά δεν θα έλεγε ποτέ]
  -- http://www.informationweek.com/news/security/showArticle.jhtml?articleID=198000211&cid=RSSfeed_IWK_All

[3] Neelie Kroes EU Competition Comissioner: "This is by the way the
third time in four years that we have had to impose fines or penalty
payments on Microsoft. [...] [...] that was the first time that a
penalty payment for non-compliance with a Commission decision had been
necessary in fifty years of EC Competition Law. [...] That the
Commission has been forced to levy these three fines reflects a clear
disregard [by] Microsoft of its legal obligations."

[4] ίσως και λίγο περισσότερα αλλά πάντως βαριέμαι να κάνω googling
για να τα μαζέψω όλα αυτά με προσοχή