ΑΝΝ: κυκλοφόρησε το rtorstat 0.4.0

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Thu Jun 5 03:35:52 EEST 2008

Giorgos Keramidas wrote:

> [...]

> : LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY
> : OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF
> : SUCH DAMAGE.
>
> Είναι σημαντική η «απλότητα» και οι BSD developers θεωρούμε πολύ
> ουσιαστική τη διαφορά.  Τα documentation, advertising & naming clauses
> είναι βασικοί παράγοντες ελευθερίας.  Δεν είναι υποχρεωμένος κανείς,
> όταν χρησιμοποιεί 2-clause BSD licensed κώδικα να ασχολείται με τις
> περίπλοκες νομικές συνέπειες που μπορεί να έχει κάποιο από τα clauses 3,

Οι συγκεκριμένες άδειες, 2-clause BSD και Apache v1.1, με είχαν
απασχολήσει πολύ στο παρελθόν από απλό ενδιαφέρον.

Συμφωνώ απολύτως με όσα γράφεις σχετικά με την ελευθερία που δίνει η BSD
license και τη θεωρώ κι εγώ μια από τις πιο ελεύθερες και πιο σημαντικές
άδειες που υπάρχουν.

Όμως, πιστεύω και στην σπουδαιότητα της Apache License, η οποία, ενώ από
τη μία καλύπτει την ανάγκη για ελευθερία χρήσης του δημοσιευόμενου
κώδικα από τρίτους, από την άλλη προστατεύει τους δημιουργούς του κώδικα
(και κατόχους του copyright) από *επιτήδειους* τρίτους, οι οποίοι θα
θελήσουν να εκμεταλλευτούν τον κόπο των πρώτων προς δικό τους όφελος (με
σιχαμερούς συνήθως τρόπους).

Ένα παράδειγμα:
Ο πολύ γνωστός προγραμματιστής Κεραμίδας ξοδεύει ένα τρίμηνο από τη ζωή
του για να γράψει την πολύ αξιόλογη βιβλιοθηκη για 3D rendering "libΑ"
και τη διανέμει υπό την BSD License. Ο άγνωστος προγραμματιστής
JoeAverage παίρνει τη βιβλιοθήκη libΑ, κάνει κάποιες μικρο-προσθήκες και
τη διανέμει με το όνομα "libA professional edition" ή με το όνομα "libB
- Keramida 3D Engine". Όποιο από τα δύο ονόματα κι αν χρησιμοποιήσει θα
έχει προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί τον Κεραμίδα και ο τελευταίος δεν θα
μπορεί να κάνει απολύτως τίποτα γι' αυτό.

Στην περίπτωση του "libA professional edition" ο επιτήδειος JoeAverage
θα έχει χρησιμοποιήσει διαφημιστικά τρυκ και λοιπές "τρίχες" (πχ "pro
edition") για να προβάλλει τη "δική" του εκδοχή της βιβλιοθήκης. Και
στην περίπτωση του δεύτερου ονόματος ("libB - Keramida 3D Engine"), θα
έχει εκμεταλλευτεί τη φήμη του Κεραμίδα για να προωθήσει την "δική" του
εκδοχή της βιβλιοθήκης.

Ποια θα είναι τα οφέλη του JoeAverage είναι άγνωστο. Αλλά το βέβαιο
είναι ότι θα έχει προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί τον κόπο του Κεραμίδα για
το πιθανό δικό του όφελος.

Η BSD license, κατά τη γνώμη μου, δεν προσφέρει καμία κάλυψη σε τέτοιες
περιπτώσεις. Αντίθετα, η Apache License θεωρώ πως γράφτηκε για να
προστατεύσει τους κατόχους του copyright από τέτοιες περιπτώσεις
"λαμογιάς". Προσωπικά τη θεωρώ εξίσου σημαντική με την BSD license.

Θα έλεγα ότι σε περιπτώσεις που πίσω από ένα project υπάρχει μια μεγάλη
κοινότητα χρηστών και developers, τότε το έργο των επιτήδειων γίνεται
απείρως πιο δύσκολο. Σ' αυτές τις περιπτώσεις η BSD license είναι
απολύτως επαρκής. Για τα μικρότερα projects νομίζω ότι η Apache License
είναι μια πάρα πολύ καλή λύση. Ειδικά η v1.1 είναι πολύ ξεκάθαρη και
συγκεκριμένη.

Φυσικά δεν είμαι ειδικός. Ίσως κάπου να κάνω λάθος στα παραπάνω. Απλά
μέχρι τώρα αυτή την εντύπωση έχω σχηματίσει. :)

> Αν εμπιστεύεσαι τόσο πολύ όπως λες την Apache license, τότε δεν υπάρχει
> σχεδόν κανένας καλός λόγος γιατί να μην είναι 100% επαρκής και η 2-clause
> BSD license :-)

Βασικά εγώ εννοούσα ότι την προτιμώ έναντι της GPL. :P
Δεν τη συγκρίνω με την BSD license, την οποία για τα δικά μου δεδομένα
και για τη σπουδαιότητα των "project" που ασχολούμαι (βλ μικρά σκριπτ)
τη θεωρώ απόλυτα επαρκή (όπως και την ΜΙΤ license).

> Μετά το μόνο που μένει είναι να σε πείσουμε να βάλεις *και* FreeBSD :P
>
> /me ducks and runs

Προσπάθησα να το χρησιμοποιήσω "με το ένστικτο" για λίγο στο
http://www.testdrive.hp.com, αλλά, δυστυχώς, θέλει και κάποιο
διάβασμα... Επίσης, είχα ξεκινήσει να διαβάζω και το manual (ελληνική
μετάφραση) κάποια στιγμή από ένα mirror σε ένα site του Μανώλη Κιαγιά,
αλλά δυστυχώς, έχει αρκετές διαφορές και Θέλει αρκετό χρόνο (που μου
λείπει αυτόν τον καιρό).

Πάντως το θεωρώ πολύ πιο προσανατολισμένο από το linux σε πολλά θέματα
και κάποια στιγμή θα το δοκιμάσω. :)