Ένα άρθρo του CNN/Fortune για τις 235 πατέντες της MS που "παραβιάζει" το ΕΛΛΑΚ.

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Thu May 17 22:03:25 EEST 2007

On Thu, 2007-05-17 at 13:43 +0300, Giorgos Keramidas wrote:

> [...]
> την οποία αναπτύσσεται ένα προϊόν λογισμικού.  Το γεγονός ότι
> υπάρχει χρηματοδότηση δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το αποτέλεσμα
> είναι υποχρεωτικά unfree software.
>
> Υπάρχουν πάρα πολλά projects που χρηματοδοτήθηκαν από εταιρείες και δεν
> είναι unfree software.  Το πιο δημοφιλές παράδειγμα είναι αυτό τον καιρό
> η χρηματοδότηση του Google Summer of Code.  Το SoC χρηματοδοτεί αυτή τη
> στιγμή που μιλάμε όχι ένα αλλά *26* διαφορετικά projects για το FreeBSD.
>
> Η άδεια του αποτελέσματος της προσπάθειας που κάνουν οι SoC students για
> το FreeBSD δεν θα είναι commercial, unfree software επειδή

Όχι δεν έγραψα ότι είναι μη-ελεύθερο το λογισμικό που αναφέρεις. Το
λογισμικό είναι ό,τι ακριβώς λέει η άδειά του, άσχετα με το πώς
δημιουργήθηκε.

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι το ΕΛ/ΛΑΚ δεν γεννήθηκε από τη φύση, αλλά
κάποιοι χρειάστηκε να δαπανήσουν κάτι, είτε χρόνο είτε ενέργεια είτε
χρήμα κτλ. Μπορεί να διατίθεται ελεύθερα, αλλά η κατασκευή του κόστισε
κάποια πράγματα. Σ' αυτό αναφερόταν το «δεν είναι τσάμπα».

> Οσο για την ποιότητα, δεν είναι τόσο προφανές ότι η χρηματοδότηση ενός
> free software project μπορεί να είναι η μόνη ικανή συνθήκη για να είναι
> ποιοτικό το αποτέλεσμα.

Καταρχήν, μην με παρεξηγείς (πάλι) ότι μπορεί να εννοώ ότι:
«ο προγραμματιστής του τάδε έργου ΕΛ/ΛΑΚ, αν είχε πληρωθεί, θα είχε
κάνει καλύτερη δουλειά»,
γιατί δεν εννοώ καθόλου αυτό.

Αυτό που εννοώ είναι ότι το _ποιοτικό_ και _ανταγωνιστικό_ software,
είτε ΕΛ/ΛΑΚ είτε proprietary, χρειάζεται κάτι παραπάνω από τον «ελεύθερο
χρόνο» κάποιου προγραμματιστή.

Για να μην αναφερθώ στο bandwidth, servers κτλ υποδομή που χρειάζεται
για τη διάθεσή του.

> Το παράδειγμα δεν βγάζει ιδιαίτερο νόημα.  Προφανώς αν κάνεις αλλαγές
> στο configuration του web server πρέπει να ελέγξεις αν παίζει.  Αν δεν
> το κάνεις, τότε δεν θα 'πρεπε να έχεις πρόσβαση στον web server ως admin
> του.
> Επίσης, δεν είναι ιδιαίτερα φανερό τι σχέση μπορεί να έχει ένα web
> server daemon με ένα print dialog ενός άλλου προγράμματος.

Είναι ο ορισμός του "άθλια γραμμένου παραδείγματος". :)

Το έργο ΕΛ/ΛΑΚ «httpd» για παράδειγμα είναι εξαιρετικής ποιότητας.
Γιατί? Επειδή (κατά τη γνώμη μου) είναι άκρως απαραίτητο λογισμικό για
τον χώρο του ΙΤ και μεγάλες εταιρίες έχουν δαπανήσει χρήματα, τα οποία
άμεσα ή έμμεσα, βοήθησαν καταλυτικά στην εξέλιξη του httpd.

Αντίθετα, τα γραφικά εργαλεία ΕΛ/ΛΑΚ πολλές φορές αποδεικνύονται
αναξιόπιστα. Γιατί υπάρχει τόση μεγάλη διαφορά στην ποιότητα μεταξύ
αυτών των έργων και άλλων όπως το kernel, το httpd κτλ κτλ? Επειδή (κατά
τη γνώμη μου) αυτά δεν είναι σημαντικά για τον κόσμο του ΙΤ. Σιγά μη
δαπανήσει λεφτά η IBM (για παράδειγμα) σε κάτι από το οποίο δεν έχει να
κερδίσει τίποτα.

Ένας βρέθηκε που θέλει να δώσει τα δικά του εκατομμύρια για την βελτίωση
αυτού που αποκαλούμε "Linux Desktop", αλλά πυροβολείται από παντού.
Φυσικά αναφέρομαι στο ubuntu.

> Οχι απαραίτητα.  Ο ``Άνθρωπος'' ως γένος έχει φανταστικές ικανότητες στο
> να διαμορφώνει ο ίδιος το περιβάλλον του :)

Ωραία. Ας χτίσουμε ένα κόσμο βασισμένο στην ιδέα του ανοιχτού
λογισμικού. θα ήταν πολύ ωραίο[1]. Αλλά γίνεται? Για να γράφει ο καθένας
αυτά που γράφει, προφανώς πιστεύεις πως «ναι» και προφανώς διατηρώ
βάσιμες αμφιβολίες[2] για το αν μπορεί να υπάρξει αυτού του είδους η
ισορροπία. :)

[1] κι ας ήταν ο Stallman ο benevolent dictator for life

[2] αυτό **δεν** σημαίνει ότι είμαι κατά του ελεύθερου λογισμικού. Το
γράφω προς αποφυγή παρεξηγήσεων. :)