πραγματικά ανοιχτό ZFS & CDDL [was: compressed volumes στο linux]

Constantine Dokolas cdokolas at sunsoftgr.com
Tue Dec 11 13:20:43 EET 2007

Alexandros Kosiaris wrote:

> Πάρα πολύ σωστά. Υπάρχει όμως το εξής θέμα:
>
> Ο καθένας είναι ελεύθερος να υποδουλωθεί.
>
> Είναι ο καθένας ελεύθερος να απελευθερωθεί;
> Παράλογη μεν η ερώτηση αλλά ακολουθήστε για λίγο την σκέψη μου...
>
> Και βέβαια στην γενική περίπτωση η απάντηση είναι όχι.
>
> Στην ειδική περίπτωση ευτυχώς της GPL ισχύει το εξής διαφορετικό.
> Εάν και εφόσον είσαι ο δημιουργός του λογισμικού και εάν και εφόσον δεν
> χρησιμοποιείς κώδικα από άλλα GPL λογισμικά ναι είσαι ελεύθερος σύμφωνα
> με την παράγραφο 4 της GPL να απελευθερωθείς από αυτήν.
>
> Εάν όμως δεν είσαι ο δημιουργός του λογισμικού ή το λογισμικό σου
> [...]

Χαίρομαι για την απάντησή σου. Δεν θα ανταπαντήσω σε όλα όσα έγραψες, θα
σταθώ στο τελευταίο...

Εκείνο που προβλημάτισε /εμένα/ είναι η άνεση με την οποία χρησιμοποιούμε
τη λέξη "ελευθερία" μερικές φορές για να υποστηρίξουμε οτιδήποτε καθώς και
ότι στη περίπτωση της GPL θεωρήσαμε (για κάποιο λόγο που δεν κατάλαβα) ότι
αναφέρεται σε ανθρώπινη ελευθερία. Εγώ είμαι γενικά υπέρ του ελεύθερου
λογισμικού, αλλά το ελεύθερο λογισμικό είναι _λογισμικό_, όχι απαραίτητα
άνθρωποι, και δεν είμαι σίγουρος ακόμα αν είναι προγραμματιστές.

Παρένθεση: Κάποιες χώρες υιοθετούν το μουσουλμανικό νόμο (σαρία)
επικαλούμενες την "ελεύθερία" τους να εξασκήσουν ένα σύστημα στο οποίο
πιστεύουν.

Εντάξει... η "ελευθερία" είναι καλό πράγμα, αλλά να αρχίσεις ίσως να
εξισώνεις κάποια "ελευθερία" με άλλες "ελευθερίες" που είναι κατά γενική
παραδοχή πιο ουσιαστικές (βλ. π.χ. Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα
Δικαιώματα που έχει και αυτή υποστεί κριτική)... δεν είναι καλό.

Για να μη κάνω άλλο τον ξερόλα, θα περιοριστώ στην εξήγηση ότι γι' αυτό το
σκοπό έβαζα σε "" και την ελευθερία και την υποδούλωση. Όλοι φαίνεται να
αντιδρούν στην "υποδούλωση" ως βαριά λέξη, ενώ η "ελευθερία" εκλαμβάνεται
ως αυτονόητη έννοια... :) Για να φέρω στο θέμα και την απάντηση του
Σιδηρόπουλου, ο άνθρωπος έχει την ελευθερία να κάνει παιδιά αλλά μετά
αναλαμβάνει και την υποχρέωση να τα μεγαλώσει. Μέσα σε αυτή την υποχρέωση
μπορεί να κάνει μεγάλες θυσίες. Σε αυτά τα πλαίσια μπορεί να πει κάποιος
ότι πρόκειται για εθελούσια υποδούλωση. Έχω τη τιμή και ευχαρίστηση να
είμαι σε αυτή τη θέση.

Από την άλλη, αρκετές φορές έχω δει ανθρώπους (για να μη πουμε για κράτη
και αρχίσουμε με τα πολιτικά) να προσπαθούν να επιβάλουν τις δικές τους
αρχές περί "ελευθερίας" σε άλλους. Ποιοί, πότε και πως έχουν την ελευθερία
να επιλέξουν ποιές είναι οι δικές τους "ελευθερίες"; Αυτό είναι το κριτήριο
για μένα για το αν κάποιος είναι ελεύθερος ή όχι, και όχι το πόσες
"ελευθερίες" έχει συγκεντρώσει.

Doc

"Αν εσείς μείνετε στον δικό μου λόγο, είστε αληθινά μαθητές μου· και θα
γνωρίσετε την αλήθεια, και η αλήθεια θα σας ελευθερώσει."

--
  Theory asserts that, although in theory there should be no
difference between theory and practice, in practice there IS