πραγματικά ανοιχτό ZFS & CDDL [was: compressed volumes στο linux]

Alexandros Kosiaris alex at noc.ntua.gr
Tue Dec 11 15:41:37 EET 2007

> Εκείνο που προβλημάτισε /εμένα/ είναι η άνεση με την οποία χρησιμοποιούμε
> τη λέξη "ελευθερία" μερικές φορές για να υποστηρίξουμε οτιδήποτε καθώς και
> ότι στη περίπτωση της GPL θεωρήσαμε (για κάποιο λόγο που δεν κατάλαβα) ότι
> αναφέρεται σε ανθρώπινη ελευθερία. Εγώ είμαι γενικά υπέρ του ελεύθερου
> λογισμικού, αλλά το ελεύθερο λογισμικό είναι _λογισμικό_, όχι απαραίτητα
> άνθρωποι, και δεν είμαι σίγουρος ακόμα αν είναι προγραμματιστές.

Ωραία απάντηση και χαίρομαι για αυτήν.
Πας να δημιουργήσεις ένα ενδιαφέρον επιχείρημα εδώ αλλά πρόσεξε τα παρακάτω:

Yπάρχει το ρητό που λέει σε γενικές γραμμές "Οποιος δεν αγωνίζεται για
την ελευθερία του, τότε δεν του αξίζει να είναι ελεύθερος". Μπορεί ένα
λογισμικό να αγωνιστεί για την ελευθερία του όντως άψυχο και άβουλο?

Αλλά αυτό δεν είναι το πραγματικά ενδιαφέρον επιχείρημά μου αλλά το
παρακάτω.
Quote από wikipedia:

The first formal definition of free software was published by FSF in
February 1986.That definition, written by Richard Stallman, is still
maintained today and states that software is free software if people who
receive a copy of the software have the following four freedoms:

    * Freedom 0: The freedom to run the program for any purpose.
    * Freedom 1: The freedom to study and modify the program.
    * Freedom 2: The freedom to copy the program so you can help your
neighbor.
    * Freedom 3: The freedom to improve the program, and release your
improvements to the public, so that the whole community benefits.

Freedoms 1 and 3 require source code to be available because studying
and modifying software without its source code is highly impractical.

Αρα το λογισμικό είναι ελεύθερο εάν οι άνθρωποι που έχουν μία κόπια του
είναι ελεύθεροι να ασκήσουν τις 4 βασικές ελευθερίες κατα Stallman. Αρα
η GPL αναφέρεται σε ανθρώπινη ελευθερία. Ρητά ορισμένη βέβαια αλλά
ανθρώπινη ελευθερία παρόλα αυτά.

> Παρένθεση: Κάποιες χώρες υιοθετούν το μουσουλμανικό νόμο (σαρία)
> επικαλούμενες την "ελεύθερία" τους να εξασκήσουν ένα σύστημα στο οποίο
> πιστεύουν.
> Εντάξει... η "ελευθερία" είναι καλό πράγμα, αλλά να αρχίσεις ίσως να
> εξισώνεις κάποια "ελευθερία" με άλλες "ελευθερίες" που είναι κατά γενική
> παραδοχή πιο ουσιαστικές (βλ. π.χ. Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα
> Δικαιώματα που έχει και αυτή υποστεί κριτική)... δεν είναι καλό.

Η λέξη ελευθερία έχει πολλές νοήματα και ακόμη περισσότερες χρήσεις. Και
πολλές απο αυτές είναι απίστευτοι βιασμοί της λέξης. Αυτά που
περιγράφεις είναι τέτοιες περιπτώσεις. Αλλά ξεφεύγουμε του ζητήματος.

> Για να μη κάνω άλλο τον ξερόλα, θα περιοριστώ στην εξήγηση ότι γι' αυτό το
> σκοπό έβαζα σε "" και την ελευθερία και την υποδούλωση. Όλοι φαίνεται να
> αντιδρούν στην "υποδούλωση" ως βαριά λέξη, ενώ η "ελευθερία" εκλαμβάνεται
> ως αυτονόητη έννοια... :) Για να φέρω στο θέμα και την απάντηση του
> Σιδηρόπουλου, ο άνθρωπος έχει την ελευθερία να κάνει παιδιά αλλά μετά
> αναλαμβάνει και την υποχρέωση να τα μεγαλώσει. Μέσα σε αυτή την υποχρέωση
> μπορεί να κάνει μεγάλες θυσίες. Σε αυτά τα πλαίσια μπορεί να πει κάποιος
> ότι πρόκειται για εθελούσια υποδούλωση. Έχω τη τιμή και ευχαρίστηση να
> [...]

Η ελευθερία εκλαμβάνεται συχνα ως αυτονόητη έννοια(για αυτό και ίσως
παραξηγείται) γιατί είναι απαραίτητη προυπόθεση για την αυτοδιάθεση που
αποτελεί την βάση κάθε συντάγματος και δημοκρατικού πολιτεύματος.

Γυρνώντας στο θέμα των παιδιών, σύμφωνοι εθελουσία "υποδούλωση". Από ότι
δειχνει όμως η κοινωνική δομή μας υπάρχει και εθελούσια απελευθέρωση. Τα
βροντάει κάποιος όλα και φεύγει. Υπάρχουν προφανώς συνέπειες και
δυστυχώς όχι μόνο για αυτόν αλλά και (κυρίως) για τα παιδιά του αλλά
παραμένει το γεγονός ότι έχει την ελευθερία να την κάνει με ελαφρά
πηδηματάκια. Μην πάμε παρακαλώ στο εάν είναι σωστή ή όχι πράξη αυτή
γιατί και πάλι είναι κουβέντα που δεν χωράει εδώ.

> Από την άλλη, αρκετές φορές έχω δει ανθρώπους (για να μη πουμε για κράτη
> και αρχίσουμε με τα πολιτικά) να προσπαθούν να επιβάλουν τις δικές τους
> αρχές περί "ελευθερίας" σε άλλους. Ποιοί, πότε και πως έχουν την ελευθερία
> να επιλέξουν ποιές είναι οι δικές τους "ελευθερίες"; Αυτό είναι το κριτήριο
> για μένα για το αν κάποιος είναι ελεύθερος ή όχι, και όχι το πόσες
> "ελευθερίες" έχει συγκεντρώσει.
Είναι ένα ενδιαφέρον κριτήριο το οποίο σηκώνει πολύ σκέψη.
Αξίζει να διαβάσει κανείς τουλάχιστον το Οn Liberty που προτάθηκε
νωρίτερα στην λίστα.

> "Αν εσείς μείνετε στον δικό μου λόγο, είστε αληθινά μαθητές μου· και θα
> γνωρίσετε την αλήθεια, και η αλήθεια θα σας ελευθερώσει."
Ευτυχώς το παραπάνω δεν αρνείται το
"Και εάν δεν μείνετε στον δικό μου λόγο, πάλι μπορεί να γνωρίσετε την
αλήθεια και αυτή θα σας ελευθερώσει".

--
Alexandros Kosiaris 	Network Management Center , NTUA
e-mail : alex at noc.ntua.gr
Public Key Fingerprint :
D6B1 0634 BE65 719C 6C95  7492 8201 4B46 C478 F074