πραγματικά ανοιχτό ZFS & CDDL [was: compressed volumes στο linux]

Alexandros Kosiaris alex at noc.ntua.gr
Thu Dec 6 13:23:32 EET 2007

ndemou at gmail.com wrote:
> [...]

Καταρχήν χρόνια πολλά και ότι επιθυμείς. Πολύχρονος και ευτυχισμένος

> αυτό το τμήμα της πρότασης σου θα έπρεπε να το έχεις με κεφαλαία
> γράμματα, λαμπάκια γύρω γύρω και έναν προβολέα 5KW να το στοχεύει:
>
>      EAN KANEI LICENSE ΤΟ [ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΤΟΥ] ΚΑΤΩ ΑΠΟ CDDL
>
> Εξηγούμε:
>
> Υπήρχε ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ καλό αξιόπιστο και δοκιμασμένο λογισμικό εκεί έξω που
> δεν ήταν CDDL license και που πολύ δύσκολα θα μπορούσε να γίνει CDDL
> licensed πριν "ανοίξει" το solaris και το ZFS η SUN. Πόσο βλάκας θα
> πρέπει να είσαι για να ξεκινήσεις έναν νέο kernel από την αρχή μόνο
> και μόνο για να μπορεί να του βάλεις το ZFS?? --ρητορική ερώτηση-- Απ:
> [...]

Ισως(και το τονίζω το ίσως γιατί υπάρχει κόσμος που κάνει fork για
διάφορους λόγους τον kernel) αλλά τι ακριβώς είσαι εάν εφόσον έχεις ήδη
ένα kernel να βγάλεις την επόμενη έκδοση CDDL'ed αντί για GPLed απλά και
μόνο για να πάρεις όλα όσα έχει το solaris + zfs? Έξυπνος; Ισως. Ειδικά
εάν δεν δίνεις μία για τις άδειες και θες απλά καλό software.

> [...]
> αναπτύσσεται με την μέγιστη δυνατή ταχύτητα για να *εξυπηρετήσει* της
> ανάγκες της κοινωνίας μας καλύτερα και νωρίτερα. Αν τους βάζουμε
> τεχνητά εμπόδια που εξυπηρετούν μόνο τα στενά συμφέροντα κάποιας
> μειοψηφίας (λέγε με CDDL ή "yet another incompatible license with
> everyhting on earth that matters" ή πατέντες ή ...) τότε θα προχωρά
> αργά και με κόπο.
>
> Τώρα ξέρετε τι θα πει open source και free software και δεν έχει
> τίποτα να κάνει με το ZFS και την CDDL όσο πιστά και αν τούτα
> ακολουθούν το γράμμα των ορισμών του πότε κάτι ονομάζετε "open source

Ωραία όλα τα παραπάνω παραδόξως όμως η πλέον γνωστή free software
license (ναι λέγε με GPL) παραβιάζει υπό κάποιο πρίσμα την πλέον απλή
αρχή της ελευθερίας: αυτήν της ελεύθερης βούλησης.
Ας δικαιολογήσω λίγο το σκεπτικό μου.

Λέει λοιπόν σε απλά ελληνικά:
	Δεν θες να πάρεις το λογισμικό μου... μην το πάρεις (ελεύθερη βούληση)
	Θες να πάρεις το λογισμικό μου... πάρτο αλλά εάν κάνεις αλλαγές που
σκοπεύεις να δώσεις σε τρίτους θα πρέπει να τις κάνεις license κάτω από
την GPL.

Ξαφνικά δηλαδή η ελεύθερη βούληση (στοιχειώδης αρχή της ελευθερίας)
παραβιάζεται(παραδόξως με την δική μου βούληση). Δεν μπορώ να το πάρω
και να το κάνω ότι θέλω.

Στο δικό μου βιβλίο κανόνων αυτό δεν είναι ελεύθερο. Δεν παύει να είναι
όμως ανοικτό λογισμικό.

Για να μην παρεξηγηθώ, δεν είμαι χαζός και ξέρω ποια η χρησιμότητα της
GPL και ο τεράστιος ρόλος που έχει παίξει. Είναι το license που προφανώς
προτιμώ σε αυτόν τον μη ιδεατό κόσμο. Παρόλα αυτά έχω τις αμφιβολίες μου
για τον όρο ελεύθερο λογισμικό όταν αποδίδεται σε GPLed projects.

Τώρα η CDDL κάνει ακριβώς τα ίδια πράγματα απλά περιέχει μερικούς
νομικούς όρους μέσα ειδικά κατασκευασμένους για να μπλοκάρει την
συμβατότητα με την GPL. Εν ολίγοις είναι φτιαγμένη ώστε GPLed projects
(λέγε με Linux) να μην μπορούν να πάρουν τον κώδικα αέρα πατέρα.

Καμία από τις δύο άδειες αυτές καθεαυτές δεν εμποδίζουν όλα όσα λες
παραπάνω. Η ασυμβατότητά τους το εμποδίζει που είναι ειδικά
κατασκευασμένη από μία εταιρεία, που ως εταιρεία το μόνο που θέλει είναι
διαφυλάξει τα στρατηγικά της πλεονεκτήματα.

--
Alexandros Kosiaris 	Network Management Center , NTUA
e-mail : alex at noc.ntua.gr
Public Key Fingerprint :
D6B1 0634 BE65 719C 6C95  7492 8201 4B46 C478 F074