Re: πραγματικά ανοιχτό ZFS & CDDL [was: compressed volumes στο linux]

Nick Demou ndemou at gmail.com
Sun Dec 9 23:00:11 EET 2007

συγνώμη για την καθυστέρηση ... RealLife was hunting me

On Dec 6, 2007 1:23 PM, Alexandros Kosiaris <alex at noc.ntua.gr> wrote:

> ndemou at gmail.com wrote:
> [...]
>
> Ισως(και το τονίζω το ίσως γιατί υπάρχει κόσμος που κάνει fork για
> διάφορους λόγους τον kernel) αλλά τι ακριβώς είσαι εάν εφόσον έχεις ήδη
> ένα kernel να βγάλεις την επόμενη έκδοση CDDL'ed αντί για GPLed απλά και
> μόνο για να πάρεις όλα όσα έχει το solaris + zfs? Έξυπνος; Ισως.

αυτό που περιγράφεις θα ήταν εφικτό αν τον kernel τον είχε γράψει
ένας,δυο άντε δέκα άνθρωποι. Όταν μιλάμε για εκατοντάδες και για
χιλιάδες είναι απίστευτα δύσκολο

> Ειδικά εάν δεν δίνεις μία για τις άδειες και θες απλά καλό software.

Earth to major Tom: στο γνωστό σύμπαν ποτέ δεν "αποκτάς software".
Αυτό που αποκτάς είναι κάποια *άδεια χρήσης* για το software. Οπότε αν
θες πραγματικά να ξέρεις τι έχεις στα χέρια σου *μελέτησε* την άδεια.

> [...]
> Ωραία όλα τα παραπάνω παραδόξως όμως η πλέον γνωστή free software
> license (ναι λέγε με GPL) παραβιάζει υπό κάποιο πρίσμα την πλέον απλή
> αρχή της ελευθερίας: αυτήν της ελεύθερης βούλησης.
> [...] [εν τέλη] έχω τις αμφιβολίες μου
> για τον όρο ελεύθερο λογισμικό όταν αποδίδεται σε GPLed projects.

Λέξεις σαν την ελευθερία έχουν διαφορετικό νόημα για κάθε επόμενο
άτομο που θα ρωτήσεις και εκατοντάδες φιλόσοφοι και πολιτικοί μπορούν
να στο πιστοποιήσουν. Γι' αυτό λοιπόν υπό κάποιο πρίσμα είναι πολύ
πιθανόν αυτά που λες να ισχύουν. Όμως όχι κάτω από το πρίσμα   το
οποίο οι *δημιουργοί* της φράσης "free software" διάλεξαν να ορίσουν
ως εκείνο βάση του οποίου ονομάζουν ένα λογισμικό ελεύθερο ή όχι
(αλλιώς δεν θα συνέπεφτε να είναι αυτοί οι ίδιοι και δημιουργοί της
GPL). Οι δημιουργοί λοιπόν της φράσης "Free Software" γνώριζαν το
πρόβλημα με τα χιλιάδες νοήματα της λέξης "ελευθερία" και γι' αυτόν
ακριβώς τον λόγο μας δώσανε εναν πολύ ξεκάθαρο ορισμό: για να μην
διαλέγει καθένας τον δικό του και δεν μπορούμε να συνενοηθούμε. Είσαι
φυσικά... εμ... ελεύθερος να δώσεις τον δικό σου ορισμό αλλά σε αυτή
την περίπτωση διάλεξε ένα άλλο όνομα ("Really Free Software" κ.α.)

> [...]
> Για να μην παρεξηγηθώ, δεν είμαι χαζός και ξέρω ποια η χρησιμότητα της
> GPL και ο τεράστιος ρόλος που έχει παίξει. Είναι το license που προφανώς
> προτιμώ σε αυτόν τον μη ιδεατό κόσμο.

σοφή επιλογή για πάρα πολλές περιπτώσεις

> Τώρα η CDDL κάνει ακριβώς τα ίδια πράγματα απλά περιέχει μερικούς
> νομικούς όρους μέσα ειδικά κατασκευασμένους για να μπλοκάρει την
> συμβατότητα με την GPL. Εν ολίγοις είναι φτιαγμένη ώστε GPLed projects
> (λέγε με Linux) να μην μπορούν να πάρουν τον κώδικα αέρα πατέρα.
>
> Καμία από τις δύο άδειες αυτές καθεαυτές δεν εμποδίζουν όλα όσα λες
> παραπάνω. Η ασυμβατότητά τους το εμποδίζει που είναι ειδικά
> κατασκευασμένη από μία εταιρεία, που ως εταιρεία το μόνο που θέλει είναι
> διαφυλάξει τα στρατηγικά της πλεονεκτήματα.

...και όχι την αρωγή και ευδοκίμηση του ελευθέρου λογισμικού...

...μήπως τελικά δεν διαφωνούμε?