πραγματικά ανοιχτό ZFS & CDDL [was: compressed volumes στο linux]

ndemou at gmail.com ndemou at gmail.com
Thu Dec 6 11:47:42 EET 2007

On 12/6/07, Alexandros Kosiaris <alex at noc.ntua.gr> wrote:
> [...]
> Κακό επιχείρημα. Είναι πραγματικά ανοιχτό [το ZFS]
> απλά όχι με τον τρόπο που εσύ
> και εγώ θέλουμε. Δεν εμποδίζει τίποτα και κανέναν να πάρει αυτή την
> στιγμή το filesystem και να το καρφώσει στο λειτουργικό του εάν κάνει
> license το όλο θέμα κάτω απο CDDL. Το να εισαι compatible με την GPL δεν
> είναι αναγκαίο για να είναι ανοικτός.

αυτό το τμήμα της πρότασης σου θα έπρεπε να το έχεις με κεφαλαία
γράμματα, λαμπάκια γύρω γύρω και έναν προβολέα 5KW να το στοχεύει:

     EAN KANEI LICENSE ΤΟ [ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΤΟΥ] ΚΑΤΩ ΑΠΟ CDDL

Εξηγούμε:

Υπήρχε ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ καλό αξιόπιστο και δοκιμασμένο λογισμικό εκεί έξω που
δεν ήταν CDDL license και που πολύ δύσκολα θα μπορούσε να γίνει CDDL
licensed πριν "ανοίξει" το solaris και το ZFS η SUN. Πόσο βλάκας θα
πρέπει να είσαι για να ξεκινήσεις έναν νέο kernel από την αρχή μόνο
και μόνο για να μπορεί να του βάλεις το ZFS?? --ρητορική ερώτηση-- Απ:
"πολύ"

Το ΕΛ/ΛΑΚ πέρα από ορισμούς και κανόνες έχει ένα πολύ-πολύ απλό νόημα.
Απλό για όποιον και ΘΕΛΕΙ να το καταλάβει και ΜΠΟΡΕΙ [1]. Το νόημα
αυτό πολύ όμορφα έκλεισαν σε μία φράση ο Νεύτονας και ο Ουμπέρτο Έκο

Ι.Ν.: "Εάν κατάφερα να δω μακρύτερα, είναι γιατί στάθηκα πάνω στους
ώμους γιγάντων"

Ο.Ε.: "Επιστήμη είναι οποιοσδήποτε τομέας της γνώσης στον οποίο ένας
ηλίθιος αυτής της γενιάς μπορεί να ξεπεράσει το σημείο όπου έφτασε η
ιδιοφυία της προηγούμενης γενιάς".

Μπορεί και οι δύο αυτοί να μιλάγανε για την εξέλιξη των επιστημονικών
εφοδίων από γενιά σε γενιά αλλά τα ίδια ισχύουν και σε κάθε άλλο
γνωστικό τομέα όπως η ανάπτυξη λογισμικού (αλλά και κάθε τομέα με
incremental evolution). Εφόσον επιτρέπουμε στους προγραμματιστές να
χτίζουν πάνω στην δουλειά των συναδέλφων τους το λογισμικό θα
αναπτύσσεται με την μέγιστη δυνατή ταχύτητα για να *εξυπηρετήσει* της
ανάγκες της κοινωνίας μας καλύτερα και νωρίτερα. Αν τους βάζουμε
τεχνητά εμπόδια που εξυπηρετούν μόνο τα στενά συμφέροντα κάποιας
μειοψηφίας (λέγε με CDDL ή "yet another incompatible license with
everyhting on earth that matters" ή πατέντες ή ...) τότε θα προχωρά
αργά και με κόπο.

Τώρα ξέρετε τι θα πει open source και free software και δεν έχει
τίποτα να κάνει με το ZFS και την CDDL όσο πιστά και αν τούτα
ακολουθούν το γράμμα των ορισμών του πότε κάτι ονομάζετε "open source
software" η "free software".

Και για να μην παρεξηγηθώ: η SUN μπορεί να κάνει ότι θέλει και να
βγάζει το λογισμικό της με όποια άδεια θέλει. Απλά δεν μ' αρέσει που
ΜΕΡΙΚΕΣ[2] από αυτές τις ενέργειες της προσπαθεί να μας τις
παρουσιάσει ως μεταξωτές κορδέλες ενώ είναι φύκια. Μπορεί τα τμήματα
PR και μάρκετινγκ να λένε συνέχεια μπούρδες και οριακά (και καμιά φορά
και ξεκάθαρα) ψέματα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τέτοιες πρακτικές
είναι σωστές και αποδεκτές.