OT: Re:Skepseis Peri ths Glwssas

Christos Nouskas nouskas at gmail.com
Sat Apr 1 16:42:54 EEST 2006

Chameleon wrote:
> Allo skepsh: CISC h RISC? Pisteyw akradanta RISC. Liges le3eis kai
> mikres.

 Ελπίζω να μην αναφέρεσαι σε ανθρώπινες γλώσσες εδώ, έ;

> Perifrastikoi typoi men, alla me poly mikres le3eis. Edw oi
> Bretanoi ta pane poly kala se sxesh me emas.

 Μπαρδόν;! Η αγγλική είναι κατ'εξοχήν συνθετική γλώσσα, σχεδόν όπως ήταν η
ελληνική πριν από την δημοτική. Λέω "σχεδόν", διότι η αρχαία ελληνική ως
πλουσιώτερη από αγγλική πετύχαινε υψηλότερο βαθμό οικονομίας και
σαφήνειας (παράδειγμα 2). Αναλυτική (περιφραστική) είναι η νέα ελληνική
(παράδειγμα 1).
 Παραδείγματα (αγγλική-νέα ελληνική-αρχαία ελληνική)
 1: cloudwalker - εκείνος που περπατά στα σύννεφα - νεφελοβάμων.
 2: sand reckoner - αυτός που μετρά την άμμο - ψαμμίτης.

 Η διαφορά στην κομψότητα και την οικονομία είναι τόσο προφανής...

> Allh skepsh: Pisteyw oti prepei na ftiaxtei ena enniaio alfabhto, ena
> enniaio syntaktiko kai mia enniaia grammatikh gia oles tis glwsses tou
> kosmou. Auto pou na epitrepetai na allazei na einai to le3ilogio.

 Δεν γίνεται.-

> Allh skepsh: Na katargh8ei oti anwmalo yparxei kai na ginoun ola omala.
> Ta anwmala rhmata/epi8eta/ousiastika einai ka8hmerines apodei3eis oti
> oi glwssologoi orgiazoun (kanoun anwmalies) me thn glwssa mas

 Η αρχαία ελληνική είχε πολύ λιγότερες εξαιρέσεις σε σχέση με την νέα,
διότι είχει ομιληθεί πολύ και είχε μπεί σε καλούπια. Οι ανωμαλίες
προκύπτουν όταν επιχειρείται εκδημοτικισμός εκεί που δέν τον σηκώνει.
Π.χ. είδα πρόσφατα το γ' ενικό παρατατικού του "ασκούμαι" ("ησκείτο")
δωσμένο άκρως ηχορρυπαντικά ως "ασκιότανε" (sic). Κατά το "γαμιότανε"
προφανώς και το γ' πληθυντικό σίγουρα θα πήγαινε κατά το "δεν ξέρω αν
εσυνουσιάζοντο, κύριε πρόεδρε, αλλά σίγουρα γαμιόσαντε!"

> Allh skepsh: Giati "H karekla" einai 8ylikou genous? exei m**ni? H
> mhpws otan leme "O lykos" h plhroforia poy 8eloume na metadwsoume einai
> to genos kai oxi to idio to eidos tou zwou? Kala! Edw oi Aggloi mas
> trwne laxano.

 Αρχίδια! (συντάσσονται "με το συμπάθειο"). Όλα αρσενικά ή ουδέτερα πλήν
ελαχίστων εξαιρέσεων θεωρούνταν γραμματικώς τα ουσιαστικά τους μέχρι
πρόσφατα. Τα τελευταία μόλις χρόνια άρχισαν και αυτοί να αλλάζουν τις
καταλήξεις στα θηλυκά.

> Emeis san Ellhnes gia mia mlkia ennoia exoyme 5-6 le3eis tromara mas.

 Ναι, αλλά έχουμε και την λέξη "μαλακία" η οποία ανήκει στα 7 από τα 10
μέρη του λόγου και μόνη της αντικαθιστά μερικές χιλιάδες άλλες. Εδώ την
χρησιμοποιείς μάλλον ως επίθετο.

> Den mporw na katalabw giati oi glwssologoi 8ewroun thn Ellhnikh kalh
> glwssa. Mallon epeidh einai glwssologoi... Re gmt. Den prepei na
> epitrepoyme se tetoious an8rwpoys na asxolountai me kati toso sobaro
> oso h amesh epikoinwnia dyo an8rwpwn.

 Ώ, τέκνον εμόν, ποίος λόγος σέ φύγεν έρκος οδόντων;

 @@ είσαι (είπαμε, συντάσσονται με το συμπάθειο)

> PROBLHMATISTEITE!...

 Το μεγαλύτερο κακό σε μια ιδεολογία το προξενούν πάντοτε οι εκφραστές
της, το ήξερες; Όταν μιλάς την γλώσσα σου σωστά και κομψά κερδίζεις κατ'
ελάχιστον την εκτίμηση και τον σεβασμό του συνομιλητή σου ως άτομο και
πιθανόν να πείσεις και για περισσότερα. Όλοι οι σπουδαίοι εκπρόσωποι κάθε
χώρου ήταν άριστοι χειριστές της γλώσσας (ήξερες π.χ. ότι ο Βενιζέλος
είχε μεταφράσει την "Οδύσσεια";) Η γλώσσα δεν έχει να κάνει με την
ιδεολογία, είναι θεμέλιο παιδείας.

 Είπες ότι είσαι σκεπτόμενος; Ας αντισταθώ σε μια ακόμη σύνταξη με το
συμπάθειο...

--
   #######	"We are Pentium of Borg. Division is futile.