Provlima me X Win sto Debian

Αλέξανδρος Διαμαντίδης adia at hellug.gr
Wed Aug 18 23:24:53 EEST 2004

* beatnik <beatnik at mail.gr> [2004-08-18 14:56]:
> gmt! Afou einai akoma toso piso giati oloi lene pos to Debian einai oti
> kalytero kai statheroteto apo linux kathos kai oti exei ta pio prosegmena
> packages?

Το Debian διατίθεται σε τρεις εκδόσεις: την stable που είναι όντως
σταθερή, αλλά και αρκετά συντηρητική, την testing που είναι πιο
ενημερωμένη αλλά πάντως με καλά δοκιμασμένες εκδόσεις των προγραμμάτων,
και την unstable που είναι η πιο ενημερωμένη αλλά και η πιο ασταθής.
Υπάρχει και μια experimental που δεν πολυακούγεται, και δεν ξέρω τι
διαφορά ακριβώς έχει από την testing.

Κατά την άποψή μου, η stable είναι πιο κατάλληλη για server και γενικά
συστήματα που θες να υπάρχει σταθερότητα, να μην αλλάζουν συχνά οι
εκδόσεις των πακέτων, και να βγαίνουν οι κατάλληλες διορθώσεις όποτε
ανακαλύπτονται προβλήματα ασφαλείας. Η unstable (γνωστή και ως sid)
είναι πιο κατάλληλη για γενική χρήση γιατί συνήθως τα ενημερωμένα πακέτα
που έχει είναι αισθητά καλύτερα από εκείνα της stable. Αρκεί να έχεις λίγη
υπομονή και γνώσεις για όποτε προκύπτουν διάφορα προβλήματα καθώς
αναβαθμίζονται τα πακέτα του συστήματός σου - όχι πως είναι πολύ συχνά,
αλλά πότε-πότε μπορεί σημαντικά πράγματα να σταματήσουν να δουλεύουν
μετά από μια αναβάθμιση. Συνήθως όμως μετά από λίγο βγαίνει γίνεται κι
άλλη αναβάθμιση που διορθώνει το πρόβλημα. Η testing είναι καλύτερη αν
θες κάπως πιο ενημερωμένες εκδόσεις αλλά χωρίς το φόβο ότι μπορεί κάτι
που χρειάζεσαι να σταματήσει να δουλεύει μετά από κάποια αναβάθμιση.

Το Debian έχει τόσο καλή φήμη γιατί το σύστημα των πακέτων του (το apt)
εδώ και αρκετά χρόνια είναι πιο εξελιγμένο από των άλλων διανομών. Είναι
πολύ εύκολο να εγκαταστήσεις κάποιο πρόγραμμα ή να το αναβαθμίσεις χωρίς
να χρειάζεται να ψάχνεις τι άλλα πακέτα χρειάζονται για να δουλέψει
(εγκαθιστά αυτόματα τα dependencies). Γενικά, αν έχεις δίκτυο, δίνεις
"apt-get install lala" και κατεβάζει και εγκαθιστά ό,τι χρειάζεται για
να δουλέψει το πρόγραμμα lala.

Βέβαια σιγά-σιγά οι περισσότερες διανομές απέκτησαν λειτουργικότητα
παρόμοια με το apt.

Επίσης το Debian έχει προσεγμένη διαρρύθμιση στους υποκαταλόγους του
/etc, στα αρχεία των ρυθμίσεων, κλπ. Έχει μια καλή φιλοσοφία που
διευκολύνει το διαχειριστή. Δεν έχει όμως γραφικά εργαλεία για τις
ρυθμίσεις όπως, πχ., το SuSE.

Σημειωτέον, είναι εύκολο αν έχεις ένα σύστημα Debian stable να το
μετατρέψεις σε unstable: αλλάζεις στο /etc/apt/sources.list το "stable"
σε "unstable", και μετά "apt-get update", "apt-get dist-upgrade". Αυτό
βέβαια προϋποθέτει γρήγορη σύνδεση στο δίκτυο ή υπομονή αν έχεις μόντεμ,
γιατί θα χρειαστεί να κατεβάσει αρκετά MB πακέτα. Επίσης μην το κάνεις
αν δεν είσαι σίγουρος, γιατί μετά δεν είναι και τόσο εύκολο να το
ξανακάνεις stable. Βέβαια, αν χρειάζεσαι μόνο κάποιο συγκεκριμένο πακέτο
από το unstable, είναι εύκολο να ζητήσεις μόνο για εκείνο την τελευταία
έκδοση, και το apt θα αναβαθμίσει και ότι άλλο χρειάζεται για να
δουλέψει. Δυστυχώς δεν θυμάμαι πώς ακριβώς γίνεται, αλλά δεν είναι
δύσκολο.

> Mipos na to gyriso se Gentoo? Pantos fedora den thelo.

Το Gentoo θυμίζει Debian σε κάποια πράγματα, έχει κι αυτό τη δική του
φιλοσοφία, αλλά είναι αρκετά διαφορετικό στις λεπτομέρειες. Είναι νομίζω
πιο ενημερωμένο, βάζει πιο γρήγορα ακόμα και από το unstable Debian τις
τελευταίες εκδόσεις των προγραμμάτων. Είναι ακόμα πιο βολικό αν σου
αρέσει να κάνεις compile τα πάντα από πηγαίο κώδικα.

Αλέξανδρος Διαμαντίδης * adia at hellug.gr