Linux Stability

Giorgos Keramidas keramida at FreeBSD.org
Fri May 24 02:53:01 EEST 2002

On 2002-05-24 00:01, Lycourgus Papageorgiou wrote:
> [...]

Κατ' αρχήν καλησπέρα σας.  (Βγάζει και φοράει ένα καπέλο με το
διαβολάκι του FreeBSD, που από κάτω γράφει με μικρά γράμματα
"documentation".)  Ας αρχίσουμε κάνοντας σαφές πως δεν ισχυρίζομαι ότι
τα ξέρω όλα, και μπορεί κάπου να κάνω λάθος.  Αν κάποια στιγμή σας
φανεί ότι έχω κάνει όντως κάποια πατάτα, μην διστάσετε να μου
απαντήσετε :-)

> Αλήθεια, έχεις δοκιμάσει καθόλου FreeBSD (μόνο σε αυτό έχω εμπειρία
> και μπορώ να έχω άποψη).

Δεν είμαι σίγουρος αν ο nmav έχει δοκιμάσει το FreeBSD, αλλά είμαι για
ένα πράγμα σίγουρος.  Το FreeBSD έχει δοκιμάσει τον nmav και τον βρήκε
πολύ του γούστου του.  Γι' αυτό και έχει σε port την mcrypt library
(βλ. /usr/ports/security/mcrypt) της οποίας author είναι ο Νίκος (δες
και το homepage της mcrypt στο http://mcrypt.hellug.gr/#_author για
περισσότερες πληροφορίες).

> Τα επιχειρήματα είναι τα εξής :
> 1. Πολύ γρηγορότερο,αποδοτικότερο,σταθερότερο TCP/IP πρωτόκολλο σε
> σχέση με το Linux.

Έχεις κάνει κάποιου είδους benchmark και έχεις νούμερα να μας δείξεις;

> 2. Καλύτερο process management/switching

Μετρήσεις μπορούμε να δούμε κάπου;

> 3. Καλύτερη διαχείριση του File System (μιλάω για σύγκριση native
> FreeBSD και ext2).

Δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνω τι εννοείς όταν λες "διαχείριση του
filesystem".  Αν δεν σου κάνει κόπο, γίνε πιο αναλυτικός.[1]

> 4. Σίγουρα το πιό μονολιθικό πράγμα που έχω δει, αλλά έχει απίστευτη
>    διαχείριση των πόρων (μάλλον επειδή είναι τόσο hardware specific).

Ούτε το Linux είναι microkernel.  Κι αυτό μονολιθικό kernel έχει.
Γιατί δεν κατάλαβα τι εννοείς πάλι;

> 5. Γενικά είναι πιο ανθεκτικό σε DoS επιθέσεις και σε χακιές...

- Τι είδους επιθέσεις;
- Πως ορίζεις την ανθεκτικότητα, και πως μέτρησες ότι το FreeBSD είναι
  πιο ανθεκτικό;
- Τι είναι οι χακιές, και πώς μέτρησες ότι το FreeBSD είναι πιο
  ανθεκτικό σε αυτές;

> 6. Σε server performance είναι αποδοτικότερο (από προσωπική εμπειρία
> αλλά και από μετρήσεις που κατά καιρούς δημοσιεύτηκαν στο /. )

Μπορούμε να δούμε τα νούμερα, παρακαλώ;

> 7. Το Linux kernel development σε πολλά σημεία ακολουθεί το BSD
>    development (πχ Firewall μέσα στον kernel, devfs και πολλά άλλα
>    που δεν θυμάμαι αυτήν την στιγμή).

Κοίταξε να δεις ποια είναι η δική μου ιδέα επι του πράγματος.   Τόσο
το FreeBSD όσο και το Linux είναι open source.  Εφόσον ο κώδικας είναι
ανοιχτός και μπορεί οποιοσδήποτε (υπό κάποιους όρους φυσικά) να τον
διαβάσει και να τον χρησιμοποιήσει, έχουν υπάρξει φορές που το Linux
αντέγραψε ιδέες ή και χύμα κώδικα από κάποιο BSD.  Αντίστοιχα κάποιες
άλλες φορές το FreeBSD ή κάποιο άλλο BSD έχουν δει κάποια καλή ιδέα ή
κομμάτι κώδικα στο Linux και το αντέγραψαν.  Έτσι δουλεύει το open
source και αυτό είναι ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ κι όχι μειονέκτημα όπως μου φαίνεται
ότι προσπαθείς παραπάνω να το παρουσιάσεις.

> Το μόνο στο οποίο το Linux ίσως είναι λίγο καλύτερο είναι το memory
> management.

Πρόσφατα είχα δει άρθρο κάπου που έλεγε ότι πλέον το Linux έχει σχεδόν
το ίδιο καλή απόδοση στο virtual memory management με το FreeBSD, από
την έκδοση 2.4.χ και άνω.  Μισό να βρω και το URL.  Ψάχνοντας στο
google βρίσκω τα εξής:

	http://linux-mm.org/
	  * May 24th, Matt Dillon of FreeBSD fame has entered
	    a discussion about the merits of different VM
	    organisations. After a few days this has lead to a
	    new design for Linux VM, to be coded up right now
	    and included before Linux kernel version 2.4.
	    Comments are very much welcome!

	http://www.byte.com/documents/s=558/BYT20010130S0010/
	  Now that we finally have the new 2.4 penguinistas are sure
	  the FreeBSD cousins will finally stop making fun of them.
	  They had been doing so for a while because, admittedly,
	  FreeBSD has had superior kernel design in areas like virtual
	  memory manager (VM) and networking.

	http://www.surriel.com/lectures/linux24-vm.html
	  [ άρθρο του Rik van Riel, που έγραψε το ένα από τα δυο
	  συστήματα VM του Linux, πριν τελικά διαλέξει τόσο ο Alan
	  Cox, όσο και το Linus Torvalds το VM σύστημα του Arcangeli
	  για το Linux 2.4.x ]

	  The author would like to thank, in no particular order:
	  Stephen Tweedie, for taking care of memory management in
	  Linux 1.2, 2.0 and 2.2 and also for his help with this
	  paper; Matt Dillon, for taking the time to explain the
	  rationale behind every little piece of the FreeBSD VM; ...

Θέλεις κι άλλα references;  Πολύ απλά, χρησιμοποίησε το google, και
ψάξε για: freebsd linux 2.4 virtual memory.

> Μειονεκτήματα :
> 1. Πολύ hardware dependent. Δεν είναι καθόλου απίθανο ένα
> "φυσιολογικό" hardware να μην το υποστηρίζει.

Στην πρώτη σελίδα του www.FreeBSD.org έχει πάνω δεξιά links για τα
release notes του πιο πρόσφατου επίσημου release.  Ένα από αυτά είναι
και τα hardware notes.  Η λίστα από το υποστηριζόμενο hardware είναι
αρκετά μεγάλη, και αξίζει να σημειωθεί πως το FreeBSD έχει πολύ καλή
υποστήριξη σε hardware όπως οι HighPoint RAID controllers, που το
Linux έχει ακόμα κάποια μικροπροβλήματα.  Σε παρακαλώ πριν αρχίσει να
διαδίδεις πάλι τέτοιες φήμες που μπορεί να βλάψουν άμεσα την διάδοση
του FreeBSD να κάνεις τουλάχιστον μια μικρή έρευνα και να είσαι
σίγουρος ότι αυτό που λες μπορείς να το αποδείξεις με πραγματικά
στοιχεία.

> 2. Δεν ενδείκνυται για desktop use. Είναι δύσκολο να καταφέρεις να
> κάνεις  κάτι άλλο εκτός από το να εγκαταστήσεις την κάρτα δικτύου
> και να του σηκώσεις τoυς απαραίτητους server ... (κοινώς μπορείς
> να το πείς και καφρίλα ;-) )

Δεν ξέρω τι ακριβώς εννοείς με το "καφρίλα", αλλά αυτή τη στιγμή
υπάρχουν αρκετές χιλιάδες εφαρμογές που μπορείς να στήσεις πανεύκολα
στο FreeBSD χρησιμοποιώντας τα ports.  Το αρχείο /usr/ports/INDEX που
έχω στο σπίτι, checked out από το τοπικό mirror του FreeBSD repository
που έχω μετράει αισίως τις 6900+ εφαρμογές και σύντομα θα είναι πάνω
από το όριο των 7000.

	$ cd /usr/ports
	$ wc -l INDEX

Όλες αυτές μπορούν αν στηθούν πανεύκολα, με μία ή το πολύ δύο εντολές.
Οι ρυθμίσεις είναι ακριβώς ίδιες τις πιο πολλές φορές με κάθε άλλο
UNIX λειτουργικό (συμπεριλαμβανομένου και του Linux).  Και πάλι αυτό
που λες βλάπτει άμεσα την φήμη του FreeBSD και λυπάμαι που χωρίς ούτε
ένα επιχείρημα, τόσο αβίαστα διαδίδεις πράγματα που μόνο να πείσουν
κάποιον να χρησιμοποιήσει το FreeBSD δεν εξυπηρετούν.  Κι ας λες πως
σου αρέσει το FreeBSD αντί για το Linux.  Κι ας απαντάς στον Νίκο με
εριστικό τρόπο.

> 3. Δεν είναι GPL, αλλά FREE (κάτω από την BSD license). Άρα δεν
> ανήκει στο GNU κίνημα...

Σωστό.  Αυτό δεν είναι μειονέκτημα όπως φαίνεται να προσπαθείς να το
παρουσιάσεις όμως.  Κάποιος μπορεί να ισχυριστεί πως το license του
FreeBSD είναι "πιο free" από το GPL.  Όπως λέει και το FAQ μπορεί να
συνονψιστεί στα εξής δύο πολύ απλά πράγματα:

  * Do not claim that you wrote this.
  * Do not sue us if it breaks.

Αυτό έχει πάμπολλα πλεονεκτήματα για κάποιες χρήσεις του FreeBSD, που
δεν είναι δυνατόν για λόγους άδειας να γίνουν πραγματικότητα με κάποιο
GPL πρόγραμμα.

> Επίσης στο OpenBSD περιφανεύονται ότι δεν έχει χακευτεί ποτέ από
> κανέναν.

Το οποίο είναι τελικά ένα marketting trick του Theo de Raadt, αλλά ας
μην το κάνουμε θέμα.  Εμείς, στην ομάδα που αναπτύσσει το FreeBSD,
είμαστε πάντα έτοιμοι να ανακοινώσουμε ότι υπάρχει κάποιο security
πρόβλημα, και προτιμάμε να διορθώσουμε το πρόβλημα και να ενημερώσουμε
τους χρήστες για το πως θα το διορθώσουν.

> Προσωπικό παράδειγμα...
> Suse Linux 7.3 vs FreeBSD 4.2 σε Athlon 500MHz με 256ΜΒ Ram.
>
> Το Suse πήγαινε φυσιολογικά (όπως το Linuxάκι όλων άλλωστε)
> ενώ το FreeBSD ΠΕΤΑΓΕ!!!!

> Και το πιό κουφό??
> Σήκωνε X με gnome 1.4 και είχε καταναλώσει ΜΟΝΟ 30ΜΒ ram.

Αφού διαβάσεις και κατανοήσεις το άρθρο του Matt Dillon για το virtual
memory του FreeBSD, από το
http://www.FreeBSD.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/vm-design
είμαι σίγουρος ότι θα δεις πως δεν ήταν τόσο η μνήμη :-)

Τι δείχνει το output της top(1) ?

> (σημείωση: αν το δοκιμάσεις , μπαίνει μόνο σε primary partition -
> ένα ελάχιστο δείγμα της καφρίλας που ανέφερα παραπάνω).

Η αρχική ερώτηση ήταν για server.  Δεν πιστεύω να εννοείς ότι θα
ήθελες, η θα σκεφτόσουν ποτέ να βάλεις server να κάνει boot από κάποιο
logical partition ενός extended partition.

Κι από την άλλη, ακόμα και για workstation, υπάρχει σοβαρός λόγος που
το FreeBSD δεν δέχεται να κάνει boot από logical partition, και ζητάει
primary.  Μερικά BIOS έχουν πρόβλημα να κάνουν boot από δίσκους που
δεν έχουν "valid partition table" (για κάποιο ορισμό του "valid") ή να
κάνουν boot από logical partition.  Με ένα κατάλληλο boot loader πολλά
γίνονται, αλλά γιατί να κάνεις ταρζανιές, τη στιγμή που πολύ απλά
μπορείς να είσαι σίγουρος ότι το μηχάνημά σου θα κάνει μια χαρά boot
αν χρησιμοποιήσεις ένα primary partition, ανεξαρτήτως λειτουργικού ή
BIOS;

> Πάντως κανένα από αυτά δεν μου κράσαρε ποτέ στους 5 μήνες μου σαν
> administrator (με uptime φυσικά 5 μήνες).  Για το bind και το
> Sendmail δεν έχω δοκιμάσει άλλα... απλά έκαναν πάρα πολύ καλά τη
> δουλειά τους. Δεν κόλλησαν ποτέ, και το Bind ειδικά είναι φτιαγμένο
> για BSD.

OH PLEEEEEEEASE!  Δεν μιλάς σοβαρά.  Τη στιγμή που το BIND τρέχει σε
ΟΛΑ ΤΑ UNIX που έχω δει ως σήμερα.  Δεν είναι δυνατόν να ισχυρίζεσαι
ότι γράφεται για BSD.  Ας δούμε όμως τι έχει να πει η ομάδα που
φτιάχνει το BIND:

	http://www.nominum.com/resources/faqs/bind-faqs.html#wherent

	Where can I find BIND for Windows NT?

Αυτό ελπίζω αρκεί.  Το BIND τρέχει ακόμα και σε Windows NT.  Τώρα δεν
θέλω να ακούω πράγματα όπως "φτιάχνεται για BSD".  Εφόσον τρέχει σε
όλα τα UNIX, αλλά και σε Windows... QED.

> Κλείνοντας θέλω να τονίσω το εξής:
> Δεν είμαστε εχθροί με τους BSDάδες...

Ούτε οι BSD people έχουν κάτι να χωρίσουν με όσους χρησιμοποιούν
Linux.  Πέρα από την πλάκα της υπόθεσης ενός ξεγυρισμένου flamewar,
είναι δείγμα φανατισμού να μην μπορεί κάποιος να μιλήσει άνετα όταν
βρεθεί σε μια παρέα που απλά τυχαίνει να έχει λίγο διαφορετική άποψη
από αυτόν.  Είναι ξεκάθαρο δείγμα φανατισμού πάλι να μην δέχεται
κάποιος ότι μπορεί να κάνει και λάθος, και να υποστηρίζει μετά μανίας
ότι το BSD ή το Linux είναι ό,τι τελειότερο έχει κατασκευάσει ποτέ
άνθρωπος και αυτό ήταν, τα μαγαζιά κλείσανε, φεύγουμε παιδιά, 42...

> Απλά φτιάχνουν ένα πολύ καλό λειτουργικό,
> για μία μόνο χρήση - σαν server.

Σε διαψεύδει το www.FreeBSD.org σε πάμπολλα σημεία.  Από την αρχική
σελίδα ακόμα μπορούμε να διαβάσουμε: [http://www.FreeBSD.org]

	Run a huge variety of applications

	The quality of FreeBSD combined with today's low-cost,
	high-speed PC hardware makes FreeBSD a very economical
	alternative to commercial UNIX workstations. It is well-suited
	for a great number of both desktop and server applications.

Διάβασε προσεκτικά την τελευταία πρόταση.  "both desktop and server".

> Και οι ίδιοι το παραδέχονται ότι ΔΕΝ είναι κίνημα.

Ναι.  Το πρώτο πράγμα που λέει στο FAQ είναι το εξής:
[ http://www.FreeBSD.org/FAQ/introduction.html#WHAT-IS-FREEBSD ]

και αμέσως μετά συνεχίζει με το:
[ http://www.FreeBSD.org/FAQ/introduction.html#FREEBSD-GOALS ]

Σημειώσεις:

[1] Ένα από τα βασικά αξιώματα της ομάδας τεκμηρίωσης του FreeBSD
    είναι ότι όταν γράφουμε κάποιο κείμενο πρέπει να προσπαθούμε όχι
    να γίνουμε κατανοητοί, αλλά να βάζουμε όλα μας τα δυνατά ώστε να
    είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ να ΜΗΝ μας καταλάβει κάποιος.

--
Giorgos Keramidas    - http://www.FreeBSD.org
keramida at FreeBSD.org - The Power to Serve