Ellhniko ISPELL once more

Panagiotis Tsakiris mazestix at ath.forthnet.gr
Fri Aug 6 23:03:51 EEST 1999

Antonis Tsolomitis wrote:

> Kai poly swsta 0ymasai. Alla opws o pointns exei tnv <<pointikn adeia>>
> etsi kai o typografos exei <<typografikn adeia>> kai tou epitrepetai
> va kavei parabaseis tns grammatikns otav exei stoxo tnv ais0ntikn beltiwsn
> tou keimevou. O tovos sta kefalaia mesa se leksn otav xrnsimopoieitai
> mpaivei pavw apo to gramma me mikrn klisn se sxesn me tnv grammn tns
> grafns, kai oxi aristera apo to gramma opws otav ksekivaei n leksn
> me tovoumevo.
>
> telos pavtwv...
>
> Avtwvns.

Η διακοπή του ρεύματος την Τρίτη με ολική καταστροφή όλου του συστήματος (crash
στο σκληρό :-(      ) απέτρεψαν την άμεση απάντηση στο θέμα αυτό.  (Χθες το πήρα
χαμπάρι μιάς και την Τετάρτη ήμουν Αθήνα). Λοιπόν δεν είμαι της γνώμης να
τονίζονται οι ελληνικοί κεφαλαίοι χαρακτήρες εκτός του πρώτου, όπου απαιτείται.
Ρώτησα μία συμμαθήτριά μου που τελειώνει φιλόλογος και μου είπε ότι αυτό δεν
γίνεται. Είναι μέγα λάθος να τονίζονται τα κεφαλαία. Αλλοιώνεται τμήμα του
συμβολικού-παραστατηκού τμήματος της γραφής μας. Δεν θα πρέπει καν να υπάρχουν
μέσα στο λεξικό. Ούτε υπάρχει "τυπογραφική αδεία" (όχι άδεια, αδεία λέγεται) η
οποία να το επιτρέπει αυτό. Η ποιητική αδεία χρησιμοποιείται σε ειδικές
περιπτώσεις όταν ο ποιητής θέλει να ερμηνεύσει κάτι που κανονικά δεν μπορεί μέσα
από την συνήθη γλώσσα και έκφραση που χρησιμοποιεί. Είναι κάτι μεν άσχημο αλλά
επιτρεπτό προκειμένου να γράψει το ποίημά του. Δεν πειράζει σε τίποτα τη γλώσσα
ούτε την αλλοιώνει όπως αυτό που ονομάσατε "τυπογραφική αδεία". Ας μην
κακοποιήσουμε την ελληνική γλώσσα περισσότερο. Ήδη οι περισσότεροι από εμάς όταν
κάναμε το αντίστοιχο μάθημα στο σχολείο (γραμματική, συντακτικό, κλπ. )
κοιτούσαμε να περάσει η ώρα και όχι να κατανοήσουμε ούτε το πού μπαίνουν και
ποιά είναι ακόμα και τα σημεία στίξης, ή ότι μία λέξη έχει δύο τόνους αν μετά
από αυτή υπάρχει κτητικό (μου, σου κλπ.) (όχι πάντα αλλά στο 80% μπαίνεί), αν
κάνουμε αυτή τη μ.......α τότε ζήτω που καήκαμε.

Παναγιώτης

Gia boithia (h na diagrafhte) e-mail sto majordomo at hellug.gr