[I18NGR] Προτάσεις για διόρθωση του «εκίνησε» στο KDE 4

Γιώργος Κυλάφας gekylafas at gmail.com
Mon Sep 29 12:38:37 EEST 2008

Στις 29 Σεπτέμβριος 2008 3:54 πμ, ο χρήστης Socrates P. VAVILIS
<s_vavilis at yahoo.fr> έγραψε:
> O Γιώργος Ε. Κυλάφας έγραψε:
>
> Καλό εργαλείο το in.gr, αλλά μερικές φορές ελλιπές και με μικρολαθάκια.

Ουδείς τέλειος, σαφώς. Απλά, όταν βλέπω ένα μοτίβο να επαναλαμβάνεται
στο ΛΚΝ Τριανταφυλλίδη, στο in.gr, στο wiktionary και στο λεξικό στο
σπίτι μου, τείνω να υποθέσω ότι είναι και η αλήθεια.

> [...] Το ΛΚΝ του Τριανταφυλλίδη έχει το λήμμα εκκίνηση αλλά όχι το εκκινώ ούτε το
> εκκινούμαι. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει το ένα ή το άλλο-)))

Σίγουρα όμως δεν αποδεικνύει και ότι υπάρχει.

> *εκβάλλω* [ekválo] *-ομαι *στη σημ. 1 P πρτ. /εξέβαλλα, /αόρ. /εξέβαλα,
> /απαρέμφ. /εκβάλει, /παθ. αόρ. /εκβλήθηκα, /απαρέμφ. /εκβληθεί/

Χε, καλά να πάθω για να γράφω μηνύματα στις 3 το πρωί. :-)

Βασικά, το επιχείρημά μου ήταν πως το ότι υπάρχει ένα ρήμα στην
ενεργητική και παθητική φωνή, καθώς και ένα παράγωγό του με κάποια
πρόθεση στην ενεργητική φωνή, δεν σημαίνει ότι θα υπάρχει και το
παράγωγο με την ίδια πρόθεση στην παθητική. Το αντιπαράδειγμά μου με
το "εκβάλλω" δεν ήταν επιτυχημένο, υπάρχουν άλλα πιο επιτυχημένα όμως:

"εισβάλλω", αλλά όχι "εισβάλλομαι"
"υπερβάλλω", αλλά όχι "υπερβάλλομαι"
"ξεπροβάλλω", αλλά όχι "ξεπροβάλλομαι"

Επίσης,

"λαμβάνω", "λαμβάνομαι", "μεταλαμβάνω", αλλά όχι "μεταλαμβάνομαι".
"κρεμώ", "κρεμιέμαι", "εκκρεμώ", αλλά όχι "εκκρεμιέμαι"
"στρατεύομαι", "εκστρατεύω", αλλά όχι "εκστρατεύομαι"
"θερίζω", "θερίζομαι", "παραθερίζω", αλλά όχι "παραθερίζομαι"
"βλέπω", "βλέπομαι", "προσβλέπω", αλλά όχι "προσβλέπομαι"

κοκ

> [...] Εξάλλου, και συντακτικά η φράση " η εφαρμογή τάδε εκκινεί" είναι λάθος διότι λείπει
> το αντικείμενο.

Δεν είναι λάθος, επειδή το "(εκ|ξε)κινώ" χρησιμοποιείται και ως
αμετάβατο ρήμα (τα οποία, ως γνωστόν, δεν παίρνουν αντικείμενο).
Παραδείγματα:

"Το πλοίο ξεκίνησε" (αμετάβατο)
"Θα ξεκινήσουμε μια καινούργια δουλειά" (μεταβατικό)

Όπως ξεκινά ένα πλοίο, λοιπόν, έτσι ξεκινά και μία εφαρμογή.
Περισσότερα εδώ:
http://www.media.uoa.gr/language/grammar/details.php?id=64

--
Γιώργος