[I18NGR] δισκέτα ή δισκέττα;

Πιστιόλης Κωνσταντίνος pistiolis at ts.sch.gr
Thu May 26 10:13:53 EEST 2005

> Δείτε το πολύ καλό κείμενο του Βασίλειου Αργυρόπουλου με τίτλο "Θέματα
> ετυμολογίας και ορθογραφίας: Απαντήσεις σε «αρχαιολάτρες» και άλλους
> ερασιτέχνες γλωσσολόγους" (2003), το οποίο παραθέτει όλες τις απόψεις
Σωστά, ο τσαρλατανισμός του καθενός μπορεί να κάνει κακό. Αλλά και η
απόρριψη τέτοιων "ερασιτεχνισμών" είναι χειρότερη.
Αν η γλώσσα είναι ζωντανή και εξελίσσεται ως ζωντανή θα πρέπει να
διαμορφώνεται
δυναμικά με βάσει αυτό που τελικά επικρατεί από τις απόψεις όλων.
Σήμερα όμως δε γίνεται αυτό: λέει κάτι ο Α' διανοούμενος, συμφωνεί ο Β'
που όλως τυχαίως συμβαίνει και οι δύο να ταυτίζονται με τη "μόδα" της
εποχής και την πολιτική του κράτους και οι άλλες απόψεις χάνονται γιατί
ανήκουν σε ερασιτέχνες.
Δείτε την αντιστοιχία: "Ο προγραμματισμός είναι δουλειά για επαγγελματίες,
όχι για ερασιτέχνες που γράφουν ελεύθερο λογισμικό στον ελεύθερο χρόνο
τους"

Εξηγούμαι, δεν εννοώ ότι πρέπει ο καθένας να κάθεται να κάνει τον
επιστήμονα
και να φτιάχνει μια γνώμη για το κάθε τί απ' το μηδέν. Αντίθετα όταν
βλέπει κάτι που του φαίνεται καλλίτερο να το ακολουθεί. Αλλά όχι και
να ακολουθούμε όλοι μαζί την οποιαδήποτε πατάτα. Παράδειγμα:
όταν βγήκε το ευρώ μερικοί είπαν να λέμε το ευρό, του ευρού... ή το εύρο
και απάντησαν κάποιοι ότι και οι αρχαίοι είχαν τα αττικόκλητα του στυλ
το Αιγάλεω, του Αιγάλεω... ναι, αλλά
1. Και τώρα τη θυμηθήκαμε αυτήν την κλίση, μετά από 2000 χρόνια
2. στον πλυθηντικό όμως θα ήταν "τα ευρώ, των ευρών" και γενικά, δεν
υπάρχει αντιστοιχία, γιατί και κείνα κλίνονταν αλλά διαφορετικά.

Πρακτικά τί έγινε: Οι λόγιοι πρότειναν, το κράτος επέλεξε αυτό που για
λόγους μάρκετιν βόλεβε, προωθήθηκαν ως επιχειρήματα οι γνώμες των
συμφωνούντων λογίων, και ήρθε σαν ταφόπλακα η "επίσημη" γλώσσα να
εξαναγκάσει
τους πάντες να ακολουθήσουν. Εγώ για παράδειγμα έλεγα "το ευρό, του ευρού"
για αρκετό καιρό, μέχρι που βαρέθηκα να με στραβοκοιτάζουν όλοι,
με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που θα δουλεύουμε όλοι windows όταν έτσι
χρειάζεται στη δουλειά μας (βέβαια στο σπίτι μας θα κάνουμε ό,τι θέλουμε,
αλλά εγώ ξέρω πολλούς που τους άρεσε το linux και ασχολήθηκαν για λίγο
καιρό αλλά κόλλησαν στα win που έτσι κι αλλιώς αναγκάστηκαν να μάθουν)

Όλοι οι λόγιοι συμφωνούν ότι: "εμείς προτείνουμε, κι ο λαός δυναμικά
αποφασίζει"
Αυτό όμως ήταν παλιά, γιατί σήμερα πρέπει νά'σαι "επαγγελματίας" για να
έχεις
άποψη και πρακτικά όλοι ακολουθούν τους επίσημους κανόνες.
Αντίστοιχα, αν δεν υπήρχε Linux και GPL, θεωρητικά οι χρήστες θα καθόριζαν
την εξέλιξη του λογισμικού αλλά πρακτικά όλοι θα είχαν windows!

> περι του θέματος (το οποίο βλέπω ότι το πρότεινε και ο Νίκος Πλατύς):
>    http://www.geocities.com/vasargyr/chapterb2.html
>
> τα ωτία  >  ταουτία  >  ταφτία  >  τ’αφτί
> και:  ωά  >  ταουά  >  ταγουά  >  ταουγά  >  ταβγά  >  τ’αβγό

και τώρα το θυμηθήκαμε αυτό, μετά από τουλάχιστον 1000 χρόνια που έγινε
αυτή
η εξέλιξη της λέξης και η μεταγραφή της; Και θα πετάξουμε 800 χρόνια
μεσαιωνικής
ιστορίας και άλλα 200 νεότερη που γράφεται "αυτί";
Και μεις στο Μεσολόγγι λέμε το "ποδάρι" αντί για "πόδι" και υπάρχει και
επιχείρημα
ότι είναι σωστότερο,(υποκοριστικό "ποδαράκι" αντί για "ποδάκι"), αλλά δεν
προτείνει κανένας να αντικαταστήσουμε τη λέξη "πόδι"
Κάτι αντίστοιχο είχε γίνει κι όταν καταργήθηκαν τα πνεύματα, κάποιοι
έλεγαν:
"μα οι αρχαίοι δεν έβαζαν πνεύματα". Ναι, αλλά μεσολάβησαν 2000 χρόνια
χρήσης τους!

Το θέμα είναι ότι το κράτος προωθεί τροποποιήσεις της επίσημης γλώσσας
(συγκεκριμένα απλοποίησης) και πάντα ακούγονται ένα σωρό επιχειρήματα
ΜΟΝΟ προς αυτήν την κατεύθυνση. Ακόμα κι αν οι τροποποιήσεις αυτές
αντικρούονται
στην κοινή λογική, ακουστική ή επιθυμία υπερισχύουν οι γνώμες των ειδικών
αφού αυτά δεν είναι δουλειά "ερασιτεχνών γλωσσολόγων", καθιστώντας τη
γλώσσα
όλο και πιο "νεκρή".

Πιστεύω ότι θα πρέπει απλά να έχουμε άποψη (και είναι δουλειά των λογίων
κυρίως
κι όχι των επιστημόνων να μας πείσουν) κι όλα θα εξελίσσονται (όχι να
επιβάλλονται).
Μακάριοι, αυτοί που μπορούν να έχουν διαφορετική γνώμη από αυτή της εποχής
τους!

Συγνώμη αν πήρα λίγο φόρα, αυτά τα λέω ως γνώμη κι όχι για να τσακωθούμε.
Φιλικά, Κώστας