[I18NGR] ελληνικά σε περιβάλλον κονσόλας

Konstantinos Margaritis markos at debian.gr
Wed Jun 15 15:08:36 EEST 2005

On Τετάρτη 15 Ιούνιος 2005 12:27, Nikos Charonitakis wrote:
> Έχοντας δοκιμάσει το Ubuntu Hoary και debian sarge
> παρατήρησα οτι το πρώτο τα καταφέρνει (by default)
> καλά στην προβολή ελληνικών σε κονσόλα ενώ το δεύτερο
> έχει κάποιο πρόβλημα.
> Ένα γρήγορο test μπορεί να γίνει με την εντολή date.
> Στο ubuntu όλα φαίνονται κανονικά (ημερομηνία κτλ) ενώ
> στο debian "κινέζικα".
> Μια άλλη δημοφιλής διανομή το Fedora δεν δείχνει (by
> default) ελληνικά λόγω επιλογής ακατάλληλης
> γραμματοσειράς.
> Θέλω να ρωτήσω ποια γραμματοσειρά χρησιμοποιεί το
> Ubuntu η γενικά ποια θεωρείται καταλληλότερη για αυτή
> [...]

Το Debian έχει και αυτό υποστήριξη αλλά επειδή η διαδικασία να μπεί
κάτι σε ένα base πακέτο είναι πιο περίπλοκη και κάπως πιο
"γραφειοκρατική" από το Ubuntu οι αλλαγές δεν έχουν περάσει όλες όπως
θα έπρεπε. Εν πάσει περιπτώσει, Είναι δυνατή η ανάγνωση και γραφή
ελληνικών Unicode στην κονσόλα, με κάποια προβλήματα όμως όπως σωστά
ανέφερες.

Συγκεκριμένα, για να ενεργοποιήσεις το Unicode support στην κονσόλα,
δίνεις:

$ unicode_start

και για να το απενεργοποιήσεις (π.χ. για εφαρμογές όπως το MC) δίνεις

$ unicode_stop

Αντίστοιχα για να φορτώσεις ελληνικές γραμματοσειρές (για σωστή
απεικόνιση ελληνικών) μπορείς να τρέξεις το σενάριο

$ /etc/init.d/console-screen.sh start

σε κάποια κονσόλα. Τώρα αυτό τρέχει ούτως ή άλλως στην αρχή και
φορτώνει τα ελληνικά fonts και ορίζει και το unicode, αλλά υπάρχει το
εξής πρόβλημα: λόγω ταξινόμησης των init.d scripts, φορτώνεται πριν
δημιουργηθούν όλα τα Virtual Terminals και ως εκ τούτου ρυθμίζει μόνο
το πρώτο.

Για το ελληνικό πληκτρολόγιο, για να γράψεις ελληνικά UTF-8 (χωρίς
τόνους, καθώς δεν υποστηρίζονται τα accent keys από τον πυρήνα),
μπορείς να δώσεις

$ loadkeys gr-utf8

Το οποίο είναι ένα νέο keymap που φτιάξαμε μαζί με τον Anton Zinoviev
σε ένα workshop. Δουλεύει κανονικά για UTF-8 αλλά λόγω ορισμένων
προβλημάτων και του όλου πανικού για να βγεί το sarge, δεν ορίστηκε
ως προκαθορισμένο για τα ελληνικά.

Τώρα, τι θα γίνει στο μέλλον; Τα πακέτα console* μάλλον θα
παροπλιστούν και θα χρησιμοποιηθεί το πακέτο kbd το οποίο παρέχει
περισσότερη ευελιξία και διορθώνει τέτοια προβλήματα. Είμαι σε επαφή
με τον Denis Barbier για να δούμε πώς θα διορθωθούν μια και καλή αυτά
τα προβλήματα που δεν απαντώνται μόνο στα ελληνικά αλλά και σε άλλες
γλώσσες. Εν πάσει περιπτώσει στο etch θα είναι σίγουρα διορθωμένα...

Ελπίζω να έριξα λίγο φως στην όλη ιστορία...