Μονοτονικό σε GTK+ εφαρμογές, αναθεώρηση πολυτονικού ( Ήταν: Re: [I18NGR] Re: Problhmata pera apo thn anw teleia)

Πιστιόλης Κωνσταντίνος pistiolis at ts.sch.gr
Thu Jul 7 02:32:10 EEST 2005

Την Wed, 6 Jul 2005 18:52:34 +0300,ο(η) Nick Niktaris
<niktaris at freemail.gr> έγραψε/wrote:

> Δοκίμασα τη λύση του Κώστα Πιστιόλη και ίσως κάνοντας κάποιο λάθος δεν
> κατάφερα να το κάνω να δουλέψει ( κάτι έλεγε ότι δεν μπορούσε να βρει το
> layout αν θυμάμαι) θα το δοκιμάσω ξανά να δω...
Μήπως δε βρίσκει το σωστό /etc/X11/xkb/symbols/pc/el. Μήπως στη διανομή σου
βρίσκεται κάπου αλλού; (Υπάρχει και το /etc/X11/xkb/symbols/el)
Σε debian sarge και slackware 10.0 παίζει με ρύθμιση απ΄την κονσόλα
χωρίς να πειράξω τίποτε άλλο.

Εναλλακτικά μπορείς και να τροποποιήσεις κάποιο άλλο variant του el.

> Ένα θέμα που προκύπτει από αυτή την κουβέντα είναι η βελτίωση των
> πολυτονικών,
> αυτό που δεν έχω καταλάβει ακόμα είναι γιατί να είναι διαφορετικά από ότι
> είναι στα Windows. Όσοι με ξέρουν θα γνωρίζουν ότι δεν θεωρώ ότι έχει
> κάνει η
> MS είναι και σωστό. Από την άλλη όμως δεν είναι και όλα λάθος. Τα
> πολυτονικά
> λοιπόν ΠΡΕΠΕΙ να είναι διαφορετικά από ότι είναι στα Windows και γιατί?
Επαναλαμβάνω λοιπόν την ιστορία.
Για λόγους τεχνικούς οι γραφομηχανές είχαν τη δυνατότητα για ένα μόνο νεκρό
πλήτρο (τόνο-πνεύμα) ανά γράμμα. Επειδή πχ. η οξεία και η ψιλή έμπαιναν στο
κέντρο του γράμματος, θα έπεφτε το ένα πάνω στο άλλο αν τα πατουσαν
διαδοχικά,
επομένως επινόησαν ένα πλήκτρο ανά συνδυασμό. Έτσι είχαν:
; -> οξεία
' -> ψιλή
/ -> ψιλή+οξεία
Την ίδια λογική ακολούθησαν και οι πρώτες λύσεις στον υπολογιστή (magenta
κλπ)
και έτσι κόλησε και η M$ όταν μετά τα win2000 ενσωμάτωσαν τα πολυτονικά και
απ' όσο ξέρω δεν είναι και τεχνικά εφικτό στα windows να έχεις πολλούς
συνδυασμούς
νεκρών πλήκτρων. Για να βάλεις πχ. τόνο+διαλυτικά δεν πατάς <τόνο>
<διαλυτικά>
όπως λέει η λογική αλλά πρέπει να θυμάσαι το <W> ή το <AltGr ;>
Το αντίθετο πάντως, δεν ξέρω αν είναι εφικτό στα X!

Τέλος πάντων, το θέμα είναι ότι με τα κολλήματα της M$ για τα πολυτονικά
χρησιμοποιείται όλο σχεδόν το πληκτρολόγιο (`~ -_ =+ [{ ]} ;: '" \| κλπ και
πολλοί ακόμα συνδυασμοί με alt) και ούτε πολυτονικά μπορεί κανείς να γράψει
εύκολα, ούτε έχει μείνει και τίποτε απείραχτο στο πληκτρολόγιο.

Οπότε ερχόμαστε εμείς και λέμε: "γιατί να πατάει κάποιος / για ψιλή+οξεία
τη στιγμή που μπορεί να πατάει <ψιλή> <οξεία> <γράμμα> και να κάνει τη
δουλειά του γρηγορότερα, ευκολότερα και χωρίς μπέρδεμα; Αφού τώρα είναι
τόσο
μπέρδεμα που 5-6 φιλόλογοι που κατά καιρούς έχω γνωρίσει και γράφουν
πολυτονικά
στα win, ούτε που θυμούνταν απ' έξω που είναι όλοι αυτοί οι συνδυασμοί, ενώ
θυμούνται τους βασικούς (οξεία, ψιλή κλπ)

Αυτό που συζητάμε τώρα είναι το θέμα της συμβατότητας, όσον αφορά τις
θέσεις
των βασικών σημείων (οξεία, βαρεία, περισπωμένη, διαλυτικά, ψιλή & δασεία)
και η προτεινόμενη διάταξη τα έχει όλα στις ίδιες θέσεις, πλην της βαρείας
που την έβαλα στο / (που είναι πιο εύχρηστο) αντι του συνήθους ] (στα win)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: η βαρεία στα win έχει τόσο δύσχρηστο πλήκτρο γιατί οι
γραφομηχανές
είχαν μόνο οξεία και περισπωμένη, επομένως για τους συνδυασμούς της βαρείας
(αργότερα) έμειναν τα ] \ |

> [...]
> είναι
> “ Γιατί πρέπει αυτό να το κάνω διαφορετικά στο Linux από ότι στα
> Windows?”
> Έχουμε μια κατάσταση όπου -καλώς ή κακώς- ο περισσότερος κόσμος
> χρησιμοποιεί
> τα Windows για τα πολυτονικά και αυτό έχει άμεση σχέση και με το
> λογισμικό
> που κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά που είναι κυρίως Windows. Αν πρέπει να
> έχουμε διαφορετικό layout επειδή είναι λάθος αυτό που υπάρχει στην αγορά
> συμφωνώ να το αλλάξουμε. Είναι όμως έτσι? Περιμένω τη δική σας γνώμη.

Εν έτει 2005 έχω τη γνώμη ότι είναι λάθος να έχεις 9 νεκρά πλήκτρα (= 18
σύμβολα λιγότερα στο πληκτρολόγιο) και άλλους τόσους συνδυασμούς με altgr
για να βάλεις μόλις 9 τονικά σύμβολα!

Όσον αφορά τη συμβατότητα πάντως, είναι σημαντική, γι' αυτό και πρέπει τα
κοινά νεκρά πλήκτρα να είναι ίδια. Αν ισχύει αυτό τότε ακόμα και αυτοί
που συνήθισαν στα win θα λένε "γιατί να μην είναι και στα windows όπως
στο linux και θα πρέπει να θυμάμαι τόσους συνδυασμούς;"

Κώστας