[I18NGR] Μετατροπή Ελληνικών σε Greeklish από το ICU

Νίκος Γενημάκης perceval at auth.gr
Mon Aug 29 04:09:16 EEST 2005

Η ICU:

http://www-306.ibm.com/software/globalization/icu/index.jsp

είναι η βιβλιοθήκη που ανέπτυξε η IBM και θα χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη
Unicode στην PHP 6.0 (αμήν και πότε). Τα πλεονεκτήματα της χρήσης της ICU είναι
πολλά και δεν είναι σκόπιμο να αναφερθώ πλήρως σε αυτά.

Ένα πράγμα πάντως μου που προκάλεσε αίσθηση είναι ο τρόπος που η ICU μετατρέπει
τα Ελληνικά σε Greeklish. Περίμενα να δω μια μετατροπή τύπου ΕΛΟΤ ΧΨΩ (σαν κι
αυτή που το Βρετανικό Συμβούλιο χρησιμοποιεί για τα ελληνικά ονόματα πάνω στα
πτυχία που ...εκδίδει) αλλά το όνομά μου, αντί για Nikolaos Genimakis, βγαίνει
...Nikólaos Genēmákēs!

Έτσι, από περιέργεια, αποφάσισα να δω τι γίνεται όταν το κείμενο προς μετατροπή
είναι πολυτονικό. Ας δούμε για παράδειγμα την Κυριακή Προσευχή:

Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου· ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου·
γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς· τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν
ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον· καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφελήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς
ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν· καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ρῦσαι
ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ. ἀμήν.

Το αποτέλεσμα της μετατροπής είναι:

Páter Hēmō̂n Ho En Toîs Ouranoîs Hagiasthḗtō Tò Ónomá Sou: Elthétō Hē Basileía
Sou: Genēthḗtō Tò Thélēmá Sou, Hōs En Ouranō̂i Kaì Epì Tē̂s Gē̂s: Tòn Árton Hēmō̂n
Tòn Epioúsion Dòs Hēmîn Sḗmeron: Kaì Áphes Hēmîn Tà Ophelḗmata Hēmō̂n, Hōs Kaì
Hēmeîs Aphíemen Toîs Opheilétais Hēmō̂n: Kaì Mḕ Eisenénkēis Hēmâs Eis Peirasmón,
Allà Rŷsai Hēmâs Apò Toû Ponēroû. Amḗn.

Αν και δεν είμαι φιλόλογος, υποψιάζομαι πως το παραπάνω βασίζεται στις απόψεις
του Εράσμου για το πως προφέρονταν η Αρχαία Ελληνική. Οι απόψεις του Εράσμου και
το πόσο ορθές είναι αποτελούν αντικείμενο συζήτησης και διαμάχης μεταξύ των
ειδικών. Εγώ πάλι, ως μη ειδικός, έχω να πω πως αυτός ο τρόπος μετατροπής είναι
απαράδεκτος για τα Νέα Ελληνικά.

Αν θέλετε να τεστάρετε αυτή τη λειτουργία της ICU, πηγαίνετε στη διεύθυνση:

http://www-950.ibm.com/software/globalization/icu/demo/transform

και επιλέξτε τη λειτουργία "Names" από το μενού.

-Νίκος