Αρχαία - πολυτονικά ελληνικά

Konstantinos Pistiolis kpistiolis at yahoo.com
Tue May 8 22:35:09 EEST 2001

--- Alejandros Diamandidis <adia at egnatia.ee.auth.gr>
έγραψε: > On Sun, May 06, 2001 at 03:57:46PM -0700,

> [...]
> είναι στα < >, η οξεία, η
> βαρεία και η περισπωμένη στα ' ` ~, η υπογεγραμμένη
> στο | και τα
> εισαγωγικά βγαίνουν με (( )). Η οξεία που υπάρχει
> στο ISO 8859-7 μπορεί να
> χρησιμοποιηθεί κανονικά.

> περιορισμός
>
> Είναι πως θα συνηθίσει κανείς... Φαντάζομαι ότι
> κάποιος που έγραφε επί
> χρόνια με ένα τέτοιο σύστημα θα δυσκολευτεί να
> προσαρμοστεί σε κάτι
> καινούριο.

> έγραφα
>
> ...με την προϋπόθεση ότι έχεις πλήκτρο που βγάζει το

Ναί, εννοώ τον τόνο, εγώ το είχα νεκρό πλήκτρο γιατί
το είχα στο "αγγλικό" charset

> [...]
> (U+0386, U+03AC) και "άλφα με οξεία" (U+1FBB,
> U+1F71), στην πραγματικότητα
> δεν είναι διαφορετικοί χαρακτήρες. Υπάρχει μεταξύ
> τους "canonical
> equivalence", που σημαίνει ότι είναι ο ίδιος
> χαρακτήρας που έχει
> κωδικοποιηθεί με διαφορετικούς τρόπους για λόγους
> συμβατότητας. Οι
> διαφορές του τόνου σε ορισμένες γραμματοσειρές είναι
> απλώς διαφορές στο
> σχεδιασμό των χαρακτήρων, και δεν είναι σωστό κάποιο
> σύστημα να
> απεικονίζει το "άλφα με τόνο" και το "άλφα με οξεία"

Αυτή είναι πολύ χρήσιμη πληροφορία. Πάντως, η κάθε
διάταξη πληκτρολογίου θα βλέπει το δικό της.

> Αυτή η «εύκολη» λύση δουλεύει μόνο για να δεις και
> να τυπώσεις αυτά που
> γράφεις, αλλά δεν μπορείς να κάνεις και πολλά άλλα
> πράγματα με το κείμενό
> σου (αναζήτηση, ταξινόμηση, συμβατότητα με άλλα
> συστήματα κλπ.). Είναι
> αυτό που είχαν κάνει και πολλοί άλλοι παλιότερα στα
> Windows, αλλά τώρα που
> υπάρχει το Unicode υπάρχουν καλύτεροι τρόποι να
> δουλέψουμε.

Συμφωνώ απολύτως. Αν όμως κάποιος έχει win 95 και
θέλει να κάνει τη "δουλίτσα" του.... Ας μου πεί. Έχω
και φίλτρα προς μονοτονικό

Πάντως αυτό ήταν μια "εύκολη" λύση κάποτε. Η διάταξη
πληκτρολογίου έχει σημασία

> γιότ
>
> Υπάρχει κεφαλαίο γιοτ; Στο Unicode υπάρχει μόνο
> ένα σκέτο "γιοτ", όχι μικρό και κεφαλαίο.

Έχεις δίκιο, σήμερα το είδα και γω. Δεν ξέρω υποθέτω
όχι γιατί το γιοτ δεν είναι ελληνικό γράμμα, απλώς
γράφεται γιατί δεν έχουμε άλλο σύμβολο

Για όλα αυτά τα παράξενα γράμματα νομίζω ότι θα ήταν
προτιμότερο να χρησιμοποιήσουμε τα νεκρά πλήκτρα και
κάποιο σύμφωνο και να κρατήσουμε τους ειδικούς
χαρακτήρες.
είναι πιο εύκολο να μάθεις το διγαμμα (F) ώς τόνο και
(;f) παρά ως ας πούμε "%" και να ψάχνεις άλλη θέση για
το %.

> Ναι, συμφωνώ (όπως είπα και πριν, το / καλύτερα να
> μείνει).

Παιδιά, εγώ το πολυτονικό το χρησιμοποιώ καθημερικά
και σε τεχνικά κείμενα. Οι περισσότεροι χαρακτήρες
είναι χρήσιμοι για κείμενα της σημερινής εποχής. Το
"/" πχ χρησιμοποιείται συχνά. Όλες οι λέξεις όμως
έχουν οξεία βαρεία ή περισπωμένη, και οι μισές κάποιο
πνεύμα. Καλό είναι οι τόνοι να είναι όλοι στο ίδιο
δάκτυλο (; οξεία, / βαρεία , [ περισπωμένη) και σε
παρόμοιες θέσεις (ένα κάτω από το άλλο), και δίπλα στα
εισαγωγικά τα πνεύματα, όπως είναι συνήθως.
   Τη μεγαλύτερη σημασία την έχει η πρακτικότητα των
πιο συνηθισμένων συμβόλων. Γι αυτό και το ;: έχει πάει
στο "q". Τέτοια προτεραιότητα πιστεύω -ως χρήστης- ότι
την αξίζουν και η βαρεία και η περισπωμένη.
   Επίσης κάποιος που θα έχει συνηθίσει στο μονοτονικό
πληκτρολόγιο, δεν θα μπορεί εύκολα να έχει τους τόνους
σε άλλο δάκτυλο, και ούτε θα μπορεί να γράφει τόσο
γρήγορα.
    Όσον αφορά τα άλλα πλήκτρα, νομίζω ότι θα πρέπει
να τα κρατήσουμε όλα ώστε να μη χρειάζεται να αλλάξει
κάποιος διάταξη για να βάλει ας πούμε "/" ή "{". Εδώ
προτείνω επιπλέον χρήση των νεκρών πλήκτρων... (για
όσους επιμένουμε να γράφουμε πολυτονικά τεχνικά
κείμενα)
πχ. οξεία και "." (;.) για /, βαρεία και "." (/.) για
\
Επίσης για τήν άνω τελεία. Δεν μπόρεσα να κάνω καλή
αναζήτηση στη λίστα (πάνω από 250 mail με "teleia"
...). Η άνω τελεία είναι πολύ συνιθισμένη στα αρχαία.
Θα πρότεινα δικό της πλήκτρο (το ">" ή το "?").
Παρακαλώ πείτε μου όμως τί είχατε πει παλιότερα (μόνο
το συνδυασμό ";." βρήκα).

Κώστας