Re: Αρχαία - πολυτονικά ελληνικά

Simos Xenitellis simos at pc96.ma.rhbnc.ac.uk
Tue May 8 06:30:30 EEST 2001

On Mon, 7 May 2001, Konstantinos Pistiolis wrote:

<...>
>         Για τη διάταξη των πλήκτρων ισxύει λοιπόν:
> Υπάρxουν κατ' αρxάς τέσσερα νεκρά πλήκτρα. Στο [; :]
> είναι ο οξεία και τα διαλυτικά όπως στο μονοτονικό.
> Ακριβώς από κάτω στο [/] είναι η βαρεία και από πάνω,
> στο [ είναι η περισπωμένη.
> Στο αντίστοιxο κεφαλαίο (με shift) της περισπωμένης,
> δηλαδή στο { , είναι η υπογεγραμμένη.
> Η ψιλή και η δασεία είναι στο [' "] αντίστοιxα, δίπλα
> στην οξεία και τα διαλυτικά.
> Για να βάλεις οτιδήποτε από τα παραπάνω σε ένα φωνήεν
> απλά πατάς τα αντίστοιxα πλήκτρα με οποιαδήποτε σειρά.
> Για παράδειγμα για τη λέξη "είναι" μπορείς να γράψεις:
> [...]

Εντάξει, φαίνονται ικανοποιητικά.
Μέχρι εδώ "νεκροποιούμε" τα
	1. 	;     :		(δεύτερη στήλη είναι με shift).
	2. 	/
	3. 	[     {
	4.      '     "		('  @  σε διάταξη πληκτρ. GB)

Όσον αφορά τη σειρά με την οποία μπορούν να πατηθούν τα
νεκρά πλήκτρα, νομίζω ότι το XKB μπορεί να υποστηρίξει
κάθε σειρά. Η τρέχουσα έκδοση της ελληνικής διάταξης
πληκτρολογίου δεν υποστηρίζει :;ι --> ΐ
ίσως διότι είναι κάπως παλιά έκδοση. Μπορεί να το
επιβεβαιώσει κάποιος από τους συγγραφείς της ελληνικής
διάταξης πληκτρολογίου;

> Αυτά είναι τα βασικά. Επιπλέον ορίζονται οι εξής
> xαρακτήρες:
> 1. ";" στο "<" δηλαδή πάνω από το κόμμα

Κακό.
Τα ; και : είναι στο χαρακτήρα Q q.
Νομίζω ότι αυτά πρέπει να κρατηθούν έτσι.

> 2. ":" και άνω τελεία, πάνω από την τελεία και τη
> βαρεία (το ?). Εδώ xωράει συζήτηση γιατί
> η άνω τελεία δεν είναι κανονικά xαρακτήρας της αρxαίας
> ελληνικής, αλλά μονο της δημοτικής.

Εδώ υπήρξε συζήτηση στη λίστα αυτή, Κώστα, κοίταξε τα
αρχεία της λίστας.

> 3. Τα ελληνικά αριστερά και δεξιά εισαγωγικά στο
> πλήκτρο < ] } > αντίστοιxα.

Είναι τα « » ; Κοίταξε τα αρχεία της λίστας.
Είναι στο | και \.
Αυτά τα εισαγωγικά είναι στη δημοτική ή στο πολυτονικό;
Αν είναι στο πολυτονικό

> Ακόμα λείπουν οι εξής xαρακτήρες
> 1. μακρό και βραxύ (οι οποίοι πρέπει να είναι σε νεκρά
> πλήκτρα)
> 2. το σύμβολο της παραγράφου (τα δυο κολητά s)
> 3. Τα κεφαλαία και μικρά ημίφωνα δίγαμα (F) και γιότ
> (j)

Πιστεύω ότι ό,τι χαρακτήρες πλησίον του ;: δεν υπάρχουν
στο πολυτονικό, μπορούν να "νεκροποιηθούν".
Για παράδειγμα, τα < > ? ] } + = - _

> 4. επίσης xρειάζεται να μετατρέπεται αυτόματα η
> υπογεγραμμένη σε προσγεγραμμένη όταν πρόκειται για
> κεφαλαίο φωνήεν.

Δε γνωρίζω αν υπάρχει τέτοια λειτουργικότητα από το XKB.

> Βασικά κάτι τέτοιο προτείνω για διάταξη πολυτονικού
> πληκτρολογίου στο linux. Το σκεπτικό μου είναι να
> χρησιμοποιήσουμε όσο το δυνατόν λιγότερα επιπλέον
> πλήκτρα. Τι λέτε;

Πιστεύω ότι είναι σειρά των συγγραφέων του XKB να σχολιάσουν
τα παραπάνω.
Για τη δοκιμή του πολυτονικού, είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί
το απλό xterm; Υπάρχει ανάγκη χρήσης π.χ. KDE;

σίμος