Απ: copyright sylloghs

Nick Demou ndemou at gmail.com
Thu Mar 22 00:03:20 EET 2007

Την 21/3/2007, Aggelos Orfanakos <agorf at hellug.gr> έγραψε:
> [...]
> Επειδή με τα νομικά δεν τα πάω και πολύ καλά, μπορεί κάποιος να μου
> εξηγήσει τι νόημα έχει το Copyright (c) Entity X (πρόσωπο ή foundation ή
> ...) σε έναν πλανήτη εφόσον είναι σαφές (και γράφεται από κάτω) ότι τα
> επιμέρους άρθρα είναι copyrighted στους αρχικούς δημιουργούς τους
> (bloggers/posters); Δηλαδή υπάρχει ένα επιπλέον copyright, αυτό της
> "συλλογής";

ούτε εγώ είμαι νομικός αλλά είμαι πολύ πιο επιρεπής στο να δεχτώ ότι
νομοθετικά μπορεί κάλιστα να είναι ένας πλανήτης copyrighted. Να
γιατί:

Α) πριν λίγο καιρό διάβαζα ένα άρθρο που εξηγούσε ότι π.χ. ο OTE έχει
το copyright του τηλεφωνικού καταλόγου που εκδίδει και πως αν εσύ
αντιγράψεις τις σελίδες με τους ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Χ τότε είσαι φάουλ
(παρόλο που η λίστα με τα ονόματα και τηλέφωνα είναι προσβάσιμη χωρίς
περιορισμούς σε όλους) . Όλα αυτά αφορούσαν τρίτη χώρα αλλά μπορεί
κάλιστα να ισχύουν και στην Ελλάδα.

Β) Στα δικά μας, η ΕΕ έχει κάποια περίπλοκη νομοθεσία που προστατεύει
με πάθος τις βάσεις δεδομένων. Π.χ. αν κάνεις μια βάση με το χρώμα του
αυτοκινήτου όλων των Πατρινών και εγώ αντιγράψω στοιχεία είμαι επίσης
φαουλ (και ας είναι η πληροφορία ανούσια και δημοσίως προσβάσιμη). Δεν
ξέρω φυσικά αν αυτή η νομοθεσία θα μπορούσε να έχει ισχύ στην
περίπτωση ενός πλανήτη.

Γ) Τέλος, υπάρχει μια απόλυτα δικαιολογημένη τάση στην νομοθεσία να
προστατεύεται ο κόπος κάποιου. Προφανώς ο κάθε "πλανήτης" δεν
δημιουργείτε χωρίς κάποιο κόπο από τον διαχειριστή του (όποιος και αν
είναι αυτός) οπότε μπορεί κάλλιστα ο νόμος να είναι πρόθυμος να του
παρέχει κάποιο είδος "προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων". Τώρα σε τι
προστασία, σε ποιο βαθμό και υπό ποιες ακριβώς συνθήκες: ask a lawyer.

---

Γενικά τα παραπάνω στα ανέφερα για να δεις πως το τι μοιάζει προφανές
εκ πρώτης όψης και το τι πράγματι ισχύει όταν ακουμπάς τον τομέα
"πνευματική ιδιοκτησία" μπορεί να είναι πολύ διαφορετικά πράγματα...
Βοηθά σε αυτό και το ότι τα έχουν κάνει μπάχαλο τα διάφορα συμφέροντα
που βάλαν το χεράκι τους στην σχετική νομοθεσία ανά τους αιώνες και
που μερικές φορές προσπαθούσαν να "αλυσοδέσουν τον άνεμο" :)