Re: RFC: σχετικά με τις διαδικασίες προμήθειας λογισμικού και το ΕΛ/ΛΑΚ στο Ελληνικό Δημόσιο

Nick Demou ndemou at gmail.com
Mon Oct 23 23:53:20 EEST 2006

την 23/10/2006, Theodore Dounas <dounas at gmail.com> έγραψε:

> Στο θέμα της επέκτασης:

(παρακάτω αντιμετάθεσα το κείμενο σου)

> Άλλο παράδειγμα όπου συμβαίνει το πιο πάνω: Παίρνω τον GCC, του αλλάζω
> τα φώτα, και το χρησιμοποιώ μέσα στον οργανισμό μου. Όποιος από τον
> οργανισμό μου παιρνει το πρόγραμμα μου, παιρνει και τον κώδικα. Κανείς
> δεν με υποχρεωνει σύμφωνα με την GPL να το βγάλω το αποτέλεσμα της
> δουλειάς μου στο ιντερνετ.

ναι απολύτως σωστό και για την GPL και για κάθε άλλη ΕΛ/ΛΑΚ άδεια

> Ο προμηθευτής προφανώς έχιε τη δυνατότητα να
> διαθέσει τροποποιημένο εκπαιδευτικό λογισμίκο (προστιθέμενης αξίας)
> στο ελληνικό δημόσιο διαθέτοντας παράλληλα και τον πηγαίο κώδικα.
> Είναι δυνατόν να το κάνει χωρίς να διαθέσει το συγκεκριμένο λογισμικό
> και τον κώδικα στο Ιντερνετ σύμφωνα με την άδεια GPL.

χμμ... εδώ η διαφορά μπορεί να γίνει πολύ λεπτή ίσως και θέμα
διατύπωσης. Συγκεκριμένα αν θεωρησουμε ότι στον αντισυμβαλόμενο
ανατέθηκε από τον οργανισμό η τροποποίηση του κώδικα ως έργο τότε ναι
έχεις δίκιο γιατί δεν γίνεται διανομή του λογισμικού εκτός του
οργανισμού[1]. Αν όμως του ανατέθηκε η πρόμήθεια λογισμικού τότε όχι
δεν γίνεται γιατί σε αυτή την περίπτωση ο αντισυμβαλόμενος κάνει
διανομή (distribution) του λογισμικού οπότε αν μιλάμε για GPL ή άλλη
copyleft (προστατευτική) άδεια τότε οφείλει να διανήμει το derived
λογισμικό κάτω από τους όρους της GPL (ή της εκάστοτε προστατευτικής
άδειας).

ΟΜΩΣ: Για ποιό λόγο το δημόσιο να προσπαθήσει να κάνει το πρώτο
(ιδιωτικές/απόρητες αλλαγές σε ΕΛ/ΛΑΚ) σε οτιδίποτε έκτος από πολύ
ευαίσθητα projects (π.χ. λογισμικού για το υπουργείο αμύνης)?

εμπάση περιπτώση πάντως στο συγκεκριμένο σημείο του κείμενου μου αυτό
που με ενδιαφέρει να θίξω δεν είναι αν μπορεί ή δεν μπορεί ο
προμηθευτής να δώσει τροποποιημένο ΕΛ/ΛΑΚ χωρίς να είναι και το τελικό
αυτό λογισμικό ΕΛ/ΛΑΚ αλλά το πως στο μυαλό των περισσότερων ανθρώπων
(και δυστηχώς και σε αυτό των υπευθήνων προμηθειών) έχει εγκατασταθεί
η προκατάληψη πως όποιο λογισμικό και να παραγγείλουν τελικά αυτό θα
έχει κάποιο μυστικό συστατικό (σαν το μαγικό φίλτρο του δρυίδη) που θα
καθορίζει την αξία του. Χωρίς μυστικό κώδικα το λογισμικό δεν έχει
αξία. Η απόλυτη θεοποίηση του Άγνωστου.