Money talks

Vassilis Terzopoulos zines at terzopoulos.gr
Fri Nov 19 20:58:40 EET 2004

Ακολουθεί κατεβατό (καιρό είχα να το κάνω, θα ξαναμπώ στο καβούκι μου μετά).

At 11:15 πμ 19/11/2004, Apollon Koutlides wrote:

>Εγώ όμως θα διαφωνήσω μαζί σου... Ο σύλλογος είναι θεσμικό όργανο της
>κοινότητας, και όχι πλαίσιο κάλυψης και συγκέντρωσης των επαγγελματικών
>δραστηριοτήτων των μελών της. Μπορεί μεν να λειτουργεί συμβουλευτικά σε
>συνεργασία με άλλους θεσμοθετημένους και αποδεκτούς φορείς, δεν μπορεί
>ωστόσο να αναλαμβάνει επιχειρηματικές δραστηριότητες ή να εμπλέκεται άμεσα
>σε αυτές.

Η γενική ιδέα είναι να εμπλακεί ο Σύλλογος σε δραστηριότητες που έχουν
οικονομικό χαρακτήρα,
και με όσες δραστηριότητες είναι "κερδοφόρες" (πχ συμβουλευτικές υπηρεσίες)
να χρηματοδοτεί
τις "ζημιογόνες" (πχ προσφορές και σεμινάρια σε άτομα με ειδικές ανάγκες,
μεταφράσεις κειμένων κλπ).
Το ποιες ακριβώς θα είναι οι μεν και ποιες οι δε, φαντάζομαι οτι θα
προκύψει μετά από σχεδιασμό
και συζήτηση: προς το παρόν καταθέτουμε ιδέες στο τραπέζι.

Για παράδειγμα, δεν βλέπω γιατί το κόστος των σεμιναρίων να πρέπει να
καλυφθεί από αυτά καθαυτά
τα σεμινάρια και όχι από μια διαφορετική δραστηριότητα, όπως η πώληση 100
CDs - ή/και το ανάποδο
(δωρεάν CDs, επι πληρωμή σεμινάρια). Και οι δύο αυτές ενέργειες προωθούν το
λίνουξ, και οι δύο μπορούν
να δημιουργήσουν έσοδα ή/και έξοδα. Το ποια απο αυτές θα λογιστεί σαν ζημιά
και ποια σαν κέρδος, αυτό
είναι θέμα απόφασης του Συλλόγου, με βάση ανάγκες, διαθεσιμότητα, ζήτηση,
προεραιτότητες κλπ - θα
ψήφιζα υπέρ του δωρεάν πρωτίστως για όσες δραστηριότητες προωθούν το λίνουξ
στο ευρύ κοινό.

Οσο για τον εμπορικό χαρακτήρα, προσωπικά δεν τον απορρίπτω, αφού δε βλέπω
σοβαρή διαφορά στο
"προσφέρω ένα σεμινάριο επι πληρωμή" και στο "πουλάω ένα υπολογιστή έτοιμο
για mail server" - και τα
δύο είναι εξειδικευμένα προϊόντα, που προωθούν το λίνουξ και που έχουν
κάποιο κόστος δημιουργίας που
αντανακλάται στην τιμή πώλησης. Αν για κάποιο λόγο η παροχή υπηρεσιών έχει
(ή πρέπει να έχει)
προτεραιότητα (ή αποκλειστικότητα) έναντι της εμπορικής δραστηριότητας,
ψηφίζω μεν εναντίον αλλά
η λύση του "project group" που προτείνεις μου φαίνεται εξίσου καλή επιλογή
(δε χρειάζεται να "κυνηγάμε
ευκαιρίες" - ό,τι προκύψει και ό,τι ζητηθεί είναι αρκετό).

Σε γενικές γραμμές, νομίζω οτι ο Σύλλογος θα καταφέρει να πολλαπλασιάσει το
"παραγόμενο έργο" σαφώς
ευκολότερα αν δεν βασίζεται αποκλειστικά στον εθελοντισμό αλλά και στην επι
πληρωμή εργασία (έστω και
με την έννοια της στοιχειώδους ή/και εκ των υστέρων ανταμοιβής). Δεν μιλάμε
για κέρδη - η (ανα)χρηματοδότηση
των "σημαντικών αλλά βαρετών" εργασιών είναι το ζητούμενο, πχ:

>Αυτό είναι μια ειδική περίπτωση και εξαιρετικά δύσκολη. Σχετικές
>πρωτοβουλίες υπάρχουν ήδη, αλλά η διχογνωμία που εμφανίζεται σε τέτοια
>teams κάνει το έργο να φαντάζει γολγοθάς...

Οι "απαραίτητες αλλά σημαντικές" εργασίες - αν όμως γίνουν επι πληρωμή;

>Για το όνομα του Turing, "έλα καλέ κύριε έλα πάρε εδώ το καλό HELLUG PC";;;;;

"Ακολουθεί διαφήμιση των φίλων του λίνουξ:
Ο Hellug προσφέρει πέντε πισιά, εγγυημένα turn-key για mail servers σε τιμή
ευκαιρίας.
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας."
Δηλαδή είναι πιο ωραίο το (απίστευτο αν το καλοσκεφτείς) "ακολουθεί
πολιτική διαφήμιση";!!
:p

>Εδώ με βρίσκεις καθ' όλα σύμφωνο, ωστόσο νομίζω ότι διαβλέπω ένα πρόβλημα
>πολιτικής σκέψης όταν συνδυάζεις αυτή την τελευταία παράγραφο με τις
>παραπάνω. Αν είμαστε ένας σύλλογος με εμπορική δραστηριότητα, ΑΠΟ ΠΟΥ ΚΙ
>ΩΣ ΠΟΥ μπορεί ποτέ να θεωρηθεί "διαφανής" και "αξιόπιστη" μια θεσμική
>διαδικασία στην οποία εμπλέκεται;

Η EFF και το CERT όμως θεωρούνται αξιόπιστοι φορείς - ο πρώτος βασίζεται
στις δωρεές και ο δεύτερος στην κρατική
χρηματοδότηση, και οι δύο όμως έχουν ένα σωρό επί πληρωμή δραστηριότητες -
πουλάνε και σεμινάρια και CDs :)
Ολα μπορούν να γίνουν, η αξιοπιστία δεν συνδέεται *σώνει και καλά* με τις
υπόλοιπες δραστηριότητες και τα όποια κέρδη
αυτών (απλώς έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε τίμιο τον φτωχό). Θα μπορούσα να
φέρω πολλά παραδείγματα, ακόμα και
κερδοσκοπικών/ιδιωτικών εταιριών, που έχουν γίνει "μέτρο αξιοπιστίας",
αποδεκτό ακόμα και από τον εκάστοτε Δημόσιο
Φορέα, εντός κι εκτός Ελλάδος (μερικά ονόματα: AGB, Verisign, F-Prot,
Google). Ασε που, στις μέρες μας, έχει
αρχίσει να προωθείται το ανάποδο (ο φτωχός είναι δυνάμει ανέντιμος) -
άσχετα αν μας αρέσει ή όχι αυτό.
Νομίζω οτι οποιοσδήποτε μπορεί να πληρώνεται ακριβώς για να είναι
αξιόπιστος (όχι οτι θα είναι εξ'ορισμού - αυτό
απαιτεί χρόνο και ευρεία αποδοχή).

Η μόνη περίπτωση που όντως υπάρχει πρόβλημα, όπως το αναφέρεις, είναι όταν
"ανεξάρτητη αρχή" και "ενδιαφερόμενος"
συμπίπτουν ή συνδέονται - αποφεύγουμε τέτοιες περιπτώσεις (συνήθως είναι
προκαθορισμένο αυτό σε κάθε έργο).

Σενάριο 1:
Οικονομοτεχνική μελέτη για λογαριασμό του Δήμου Ειμαστεδυοτρείς, για
προμήθεια 10 PCs.
Ο Hellug κάνει τη μελέτη προτείνει λίνουξ και μπλα μπλα (δεν έχει όφελος
πέραν της αμοιβής του).
Εξ' ορισμού αποκλείεται η περαιτέρω συμμετοχή/ανάμειξη του Hellug στην
προμήθεια των PCs.

Σενάριο 2:
Οικονομοτεχνική μελέτη για λογαριασμό του Δήμου Ειμαστεδυοτρείς, για
προμήθεια 10 PCs.
Ανεξάρτητος Φορέας κάνει τη μελέτη (δεν έχει όφελος πέραν της αμοιβής του).
Ο Hellug καταθέτει προσφορά για την προμήθεια των PCs  με λίνουξ (δεν έχει
άλλο όφελος).

Ξεφύγαμε λίγο (θα περάσουν χρόνια να γίνει αυτό, ακόμα κι αν αύριο πούμε
όλοι "ναι"), αλλά
δε θα με χάλαγε ο Σύλλογος να έχει ένα τετραόροφο κτίριο γραφείων με 50
υπαλλήλους και
50 εθελοντές σε μη κερδοσκοπική βάση :)

Με την ευκαιρία, υπάρχει το νομικό πλαίσιο, η διαδικασία και οι οδηγίες για
δωρεές προς το Σύλλογο;
Μήπως να προωθηθεί αυτό, πχ με ένα ωραίο banner "Δεχόμασε δωρεές μέσω
PayPal" και μια σελίδα
με τα τυχόν πλεονεκτήματα μιας δωρεάς, εντός κι εκτός;
Είχα πάντα την αίσθηση οτι η έννοια της συνδρομής κάπου "χάνει" - ποτέ δεν
υπήρξα τυπικός στις συμβατικές
μου υποχρεώσεις, μέχρι κάποιος να με ειδοποιήσει "τώρα πληρώνεις" (αυτό
περιλαμβάνει την ΕΕΧΙ, τον Hellug,
μερικά περιοδικά, κλπ). Αυτός ήταν και ο λόγος που πούλησα μια επιτυχημένη
BBS το 1995: δε μπορούσα
να μαζέψω τις συνδρομές. Στο Σύλλογο ειδικά, γράφτηκα κάποτε κι από τότε
δεν έχω ξαναπληρώσει - δεν
είμαι βέβαια το πλέον αντιπροσωπευτικό μέλος (ελπίζω), δεν παρακολουθώ
στενά τις εξελίξεις στο Σύλλογο
(άρα γιατί να ασχοληθώ), αλλά, το πιο σημαντικό, δε μου το θύμισε κανείς
από τότε!

Χαίρεσθε,
Βασίλης