Money talks

Apollon Koutlides apollon at planewalk.net
Fri Nov 19 11:15:18 EET 2004

Vassilis Terzopoulos wrote:

> [...]
>
> Σαν μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ο Σύλλογος μπορεί να μειοδοτήσει σε
> πολλές περιπτώσεις έργων και να έχει
> και περίσσευμα - το οποίο μετά μπορεί να διαθέσει (πχ) για την
> οργάνωση σεμιναρίων μετάβασης σε λίνουξ, δωρεάν
> προσφερόμενα σε στελέχη εταιριών που δεν το χρησιμοποιούν ακόμη.
>
> Θα μπορούσε (εφόσον οριστούν κάποια κοινώς αποδεκτά κριτήρια
> διαφάνειας), να διανέμει τις εργασίες αυτές
> κατά προτεραιότητα στα μέλη του (ακόμα και μέσω δημοπρασιών, τύπου
> scriptlance και rentacoder). Εκτός των
> άλλων, όλο και κάποιος θα βρει μια εργασία μέσα απο αυτά.

Εγώ όμως θα διαφωνήσω μαζί σου... Ο σύλλογος είναι θεσμικό όργανο της
κοινότητας, και όχι πλαίσιο κάλυψης και συγκέντρωσης των επαγγελματικών
δραστηριοτήτων των μελών της. Μπορεί μεν να λειτουργεί συμβουλευτικά σε
συνεργασία με άλλους θεσμοθετημένους και αποδεκτούς φορείς, δεν μπορεί
ωστόσο να αναλαμβάνει επιχειρηματικές δραστηριότητες ή να εμπλέκεται
άμεσα σε αυτές.

> Ιδέες προς πώληση:
> - Εξειδικευμένα σεμινάρια (Clustering με Linux, Εφαρμογές με
> MySQL/PHP/Linux, το Linux σαν Router/Firewall, το Linux στο Desktop)

Τέτοιου είδους σεμινάρια μπορούν να διοργανωθούν κάλλιστα, αλλά υπό
συγκεκριμένους όρους:
- "Ονομαστικό" κόστος συμμετοχής (ενδεχομένως και κάπως χαμηλότερο για
τα μέλη του συλλόγου), για να καλύπτεται το κόστος διοργάνωσης και το
overhead (δε μπορούμε να περιμένουμε από τον Richard να κάνει τα πάντα,
λόγου χάριν - είναι εξαιρετικά φιλόξενος αλλά θα πρέπει να κάνει και η
κοινότητα κάτι για το ρεύμα, το νερό κλπ. αν σκοπεύει να αξιοποιήσει
αυτή την φιλοξενία)
- Στόχευση κυρίως σε μέλη της κοινότητας με βασικό προφίλ το information
dissemination και όχι την επαγγελματική κατάρτιση/πιστοποίηση
- Ύπαρξη πρωτοβουλίας από τους instructors, καθώς με τις παραπάνω
προϋποθέσεις δε μπορεί να τίθεται ζήτημα αμοιβής τους :-) (ούτως ή άλλως
για να είναι τα πράγματα σύννομα θα έπρεπε να μισθοδοτούνται από τον
σύλλογο ή να μπορούν να εκδώσουν παραστατικό για την αμοιβή τους)

Κατ' αυτό τον τρόπο ο σύλλογος λειτουργεί απλά και ξεκάθαρα βοηθώντας
οργανωτικά και σε θέματα υποδομής και επικοινωνίας τις πρωτοβουλίες
εθελοντών (ασχέτως αν είναι μέλη του συλλόγου ή όχι). Έτσι,
προστατεύεται από προβλήματα που μπορεί να ανακύψουν σε σχέση με το
περιεχόμενο αυτών των σεμιναρίων. Θα μπορούσε επίσης ο HELLUG να
συμμετέχει ως συν-διοργανωτής ή χορηγός ή απλά ως "υποστηρικτής" κάποιων
διοργανώσεων, αν και ακόμα και αυτό ενέχει σοβαρούς κινδύνους (εγώ ας
πούμε θα διαφωνούσα εντονότατα σε μια πρόταση του τύπου "CiscoExpo 2006
- υπό την αιγίδα του HELLUG".

> - Μικρές "εξατομικευμένες" συλλογές προγραμμάτων (πχ Linux και
> Αρχιτέκτονες, Linux και Εμπορικές Επιχειρήσεις)

Και αυτό είναι προφανέστατο ζήτημα εθελοντικής προσπάθειας. Ο HELLUG
μπορεί να "ανοίξει" κάποια περιοχή στο site του (ή και ένα virtual host
ακόμα, π.χ. applications.hellug.gr) στην οποία εθελοντές μπορούν να
αναλαμβάνουν την συντήρηση κάποιων (τύπου wiki;) HOWTO για συγκεκριμένες
κατηγορίες εφαρμογών. Ο συντηρητής ή οι συντηρητές μπορούν κάλλιστα να
δίνουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και αν κάποια επιχείρηση ή
επαγγελματίας το επιθυμεί, να τους μισθώσει ως σύμβουλους υλοποίησης.

> - Ετοιμα προρυθμισμένα πακέτα (plug n play) για συγκεκριμένες ανάγκες
> (Λίνουξ Αλληλογραφίας: εγκαταστήστε το
> CD αυτό και σε 15 λεπτά έχετε έτοιμο το απόλυτο σύστημα διαχείρισης
> E-Mail τόσο για το Intranet όσο και για το Internet)
> - Ετοιμα προρυθμισμένα, προεγκατεστημένα συστήματα - στο κόστος που
> έχουν πάει, αξίζει κανείς να δίνει λύσεις-πακέτο

Καθαρά εμπορικές δραστηριότητες. Δε θα έβλεπα καθόλου αρνητικά τη
δημιουργία ενός project group στο οποίο να μπορούν να αποτανθούν
επιχειρήσεις που θα ήθελαν να κάνουν κάτι τέτοιο (μάλιστα, σχετικό
ενδιαφέρον φάνηκε να υπάρχει ήδη από κάποιες συζητήσεις στην Comdex) και
το οποίο θα δημιουργεί εξειδικευμένες, εύκολες στο pre-installation
"διανομές" - με συγκεκριμένους και σαφείς οικονομικούς όρους. Η απ'
ευθείας διάθεση προϊόντων στην αγορά, ωστόσο, αισθάνομαι ότι αποκλίνουν
δραματικά από τους σκοπούς και στόχους του συλλόγου.

> - Συλλογές τεχνικών και σχετικών κειμένων σε CD, στα ελληνικά κατά
> προτίμηση

Αυτό είναι μια ειδική περίπτωση και εξαιρετικά δύσκολη. Σχετικές
πρωτοβουλίες υπάρχουν ήδη, αλλά η διχογνωμία που εμφανίζεται σε τέτοια
teams κάνει το έργο να φαντάζει γολγοθάς...

> Με μια τιμή 20 ευρώ το CD, όλο και κάποιος θα βγάλει τα έξοδα της
> μετάφρασης, άρα περισσότερα ελληνικά.
> Με ένα κόστος συμμετοχής 30 ευρώ το άτομο στα σεμινάρια, όλο και
> κάποιος θα ζήσει από αυτά.

Να θυμίσω και πάλι τα ζητήματα της νομιμότητας, καθώς και των ρίσκων
(και των προβλημάτων συνεννόησης) που ανακύπτουν από τη στιγμή που ο
σύλλογος "συνδέεται" με συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία δεν
ελέγχει άμεσα;

> Με μια τιμή 500 ευρώ για τον έτοιμο υπολογιστή, προβλέπω μεγάλο σουξέ :)

Για το όνομα του Turing, "έλα καλέ κύριε έλα πάρε εδώ το καλό HELLUG
PC";;;;;

> Σαν συνέχεια, η "υπογραφή" του Συλλόγου σε ορισμένες εργασίες θα
> μπορούσε κάποια στιγμή να θεσμοθετηθεί
> σαν το εχέγγυο της ορθής υλοποίησης. Θα μπορούσε κάλλιστα κάποια
> στιγμή να λειτουργήσει σαν ρυθμιστής των
> σχετικών με λίνουξ θεμάτων (κάτι σαν την ΕΕΤΤ στις τηλεπικοινωνίες).
> Σκεφθείτε πχ ένας Δημόσιος Φορέας να έχει
> κάποιο έργο σχετικό με λίνουξ και να απαιτεί το "καλώς έχειν" από το
> Σύλλογο για να το κάνει αποδεκτό.

Εδώ με βρίσκεις καθ' όλα σύμφωνο, ωστόσο νομίζω ότι διαβλέπω ένα
πρόβλημα πολιτικής σκέψης όταν συνδυάζεις αυτή την τελευταία παράγραφο
με τις παραπάνω. Αν είμαστε ένας σύλλογος με εμπορική δραστηριότητα, ΑΠΟ
ΠΟΥ ΚΙ ΩΣ ΠΟΥ μπορεί ποτέ να θεωρηθεί "διαφανής" και "αξιόπιστη" μια
θεσμική διαδικασία στην οποία εμπλέκεται;

Νομίζω, γενικότερα, ότι έχεις παρερμηνεύσει το πνεύμα του σχολίου μου.
Άλλο "οικονομικό" και άλλο "εμπορικό". Στο πρώτο θεωρώ παράλογο να πει
κανείς "όχι" - ως μέλη πληρώνουμε εγγραφή και συνδρομή, δε θα έβγαζε
νόημα. Στο εμπορικό κομμάτι λέω όχι. Κάθετα. Δεν είμαι στο σύλλογο για
να κάνω καλά "κονέ" και να βρω ευκαιρίες να κερδίσω χρήματα. Αυτό είναι
δικό μου πρόβλημα. Το περισσότερο που θα μπορούσα να αποδεχθώ είναι μια
λίστα με επιχειρήσεις και σύμβουλους στις σελίδες του HELLUG, που
ενδεχομένως θα μπορούσε να αναβαθμιστεί και σε "μητρώο". Δε θέλω όμως να
δω τον σύλλογο να πουλάει PCs, διανομές και άλλα καλούδια. Άλλο να
πουλάμε μπλουζάκια και κούπες ("υποστηρίξτε τον σύλλογο, πάρτε ένα
μπλουζάκι, tuppence a bag"), άλλο να διαθέτουμε διανομές σε CD/DVD σε
ονομαστικό κόστος για να διευκολύνουμε τους χρήστες, και άλλο να
κυνηγάμε business opportunities. Αν υπάρχει ενδιαφέρον, ας δημιουργηθεί
ένας χωριστός φορέας (και γιατί όχι, και άμεσα κερδοσκοπικού χαρακτήρα)
για να διαθέτει στην αγορά υπηρεσίες και προϊόντα.

Αυτά από εμένα, προς το παρόν!

--
Απόλλων Κουτλίδης