[Thelug] ΕΡΤ - Οπτικοακουστικό Αρχείο-Δεν υποστηρίζονται λειτουργικά συστήματα Linux/Unix

Christos Ricudis ricudis at itc.auth.gr
Thu Sep 4 11:48:54 EEST 2008

Nick Demou wrote:

> δύο σχόλια:
>
> 1) είναι νομίζω προφανές πως είναι αντιφατικό να:
> κριτικάρεις με φορτισμένη γλώσσα κάποιους που δεν γνωρίζεις
>    επειδή
> κριτικάρουν με φορτισμένη γλώσσα κάποιους που δεν γνωρίζουν" [1][3]

Κριτικαρω μια σταση περισσοτερο, και την υποβοσκουσα σ'αυτην νοοτροπια,
παρα τη συγκεκριμενη εξατομικευμενη συμπεριφορα. Γι αυτο κιολας γραφω
"...μπορει να ειμαστε εμεις οι linuxαδες...". Για να το αναλυσω
περισσοτερο :

1) Το επιθετικο υφος δε με ενοχλει καθολου προσωπικα, αλλα η εκφορα του
σε δημοσιο λογο η στην επαφη μας με τριτους (π.χ. την ΕΡΤ), ειναι
τακτικο σφαλμα. Στον καλοπροαιρετο συνομιλητη προκαλει αντιπαθεια και
κουραση, και στον κακοπροαιρετο δινει την ευκαιρια να παρακαμψει ολη την
επιχειρηματολογια και να σταθει στο υφος.

2) Το επιχειρημα "(πληρωνω την ΕΡΤ) αρα {η ΕΡΤ ειναι υποχρεωμενη να
καλυψει ο,τιδηποτε εγω ατομικα θεωρω δικαιωμα μου και υποχρεωση
της}"[3], χωρις να εξεταζεται λογικα ποσο στεκει το δευτερο σκελος στην
συγκεκριμενη περιπτωση, υποκρυπτει μια παρατραβηγμενη πελατειακη -
ανταλλακτικη νοοτροπια στις σχεσεις μας με τους δημοσιους φορεις.

3) Η αναγωγη της ατομικης ανεσης (γιατι περι αυτου προκειται ουσιαστικα)
σε συλλογικο δικαιωμα που καποιος εχει την υποχρεωση να καλυψει, και
μαλιστα με την ταυτοχρονη απειλη της διεκδικησης της με τοσο υπερμετρες
μεθοδους που απλα  το επιχειρημα προκαλει γελιο (αναφερθηκαν επερωτησεις
στη βουλη, ευρωπαικα δικαστηρια, προσφυγη στον Παπα της Ρωμης με εφεση
στον Αγιο Πετρο, και δεν ξερω τι αλλο).

Αν αυτο σου φαινεται αστειο, προσεξε τι γινεται οταν φτανει στο αντιθετο
ακρο: Καποιος προτεινε να χρησιμοποιει η ΕΡΤ .ogg format - δηλαδη να
παρεχει ανεση στους 50 linux users του site δημιουργωντας ταυτοχρονα απο
απλη δυσκολια εως αδυναμια προσβασης στους υπολοιπους 50000 windows
users. Η λογικη δεν απεχει πολυ απο το "εμεις προσωπικα να βολευτουμε,
και οι υπολοιποι ας πανε στο διαολο".

4) Η ιδεολογικοποιηση ενος τεχνικου ζητηματος, ενω δεν ειναι παντα
λανθασμενη, συνηθως καταληγει σε συνωμοσιολογια, με την απαραιτητη
προσθεση του "εμεις ειμαστε οι αδικημενοι που ολοι τα'χουν βαλει μαζι
μας": "Δεν προκειται για τεχνικη παραλειψη, ειναι συνειδητη πολιτικη
επιλογη της ΕΡΤ επιβεβλημενη απο την Microsoft και τους εγχωριους
υποστηρικτες της που εκπροσωπουν το παγκοσμιοποιημενο κεφαλαιο".

(Και) γι αυτο ακριβως εχουμε τον συλλογο. Για να μπορει να θετει τετοια
ζητηματα στους φορεις οργανωμενα, και υστερα απο μια σκεψη και μια
διατυπωση του ερωτηματος που προαγει τα συμφεροντα μας αντι να τα
υποθαλπτει.

> 2) χαρακτηρίζεις το θέμα ως "τεχνικό ζήτημα" αλλά νομίζω ότι σε αυτό
> κάνεις λάθος. Η ρίζα του ζητήματος είναι σίγουρα τεχνική αλλά αρκεί να
> θέσεις τον παρακάτω προβληματισμό στον εαυτό σου για να αναδειχθούν οι
> πολιτικές/κοινωνικές πλευρές:
>
>     Με πια κριτήρια θα πρέπει να κάνει τεχνικές επιλογές το κράτος και
> τα διάφορα όργανα του?
>
> Φυσικά εύκολη απάντηση στο παραπάνω ερώτημα δεν υπάρχει όμως αυτό δεν
> αναιρεί το γεγονός πως το θέμα σίγουρα είναι παραπάνω από "απλά
> τεχνικό".

Επιμενω στην τεχνικη πλευρα του ζητηματος, ακριβως επειδη γνωριζω οτι
στην πλειοψηφια των περιπτωσεων τετοια προβληματα προκαλουνται απλα απο
αγνοια η αμελεια - η οποια ενδεχομενως και να διορθωνεται αν υποδειχθει
σωστα - παρα απο συνειδητη πολιτικη επιλογη. Προφανως υπαρχουν πολιτικες
και κοινωνικες πλευρες του ζητηματος, αλλα επι του προκειμενου δεν
βρισκονται αυτες στη ριζα του προβληματος.

Αυτο που συμβαινει συνηθως, ειναι οτι απλα κανεις δε σκεφτηκε να θεσει
τις καταλληλες προδιαγραφες σε ενα εργο, και ακολουθησε απλα την
πεπατημενη - δεν ειναι δυσκολο να συμβει, ειδικα αν ο φορεας που
προκυρησσει το εργο δεν ξερει καν οτι μπορει να υφισταται τετοιο
προβλημα, και ο αναδοχος του εργου λειτουργει σε συνθηκες που του
επιτρεπουν να ξεχασει οτι "ξερεις, υπαρχει και το linux εκει εξω".

Το ιδιο ισχυει και με το θεμα των ανοιχτων προτυπων - πολλες φορες δεν
ειναι συνειδητη η επιλογη ενος κλειστου προτυπου σε αντιθεση με ενα
ανοιχτο, απλα δεν περναει απο το μυαλο κανενος στο σταδιο που θα επρεπε
να περασει. Αυτο θα διορθωθει με τον καιρο, οσο αυτα τα ζητηματα
γινονται περισσοτερο κοινη συνειδηση. Σκεψου την εξης αναλογια: Πριν
γινει της μοδας το open source, κανενας δεν ενδιαφεροταν για το αν ο
κωδικας του software που χρησιμοποιει του ηταν διαθεσιμος.

Και ναι, εδω οι συλλογικοτητες του linux και του open source μπορουν να
βοηθησουν, και το κανουν.
> [...]
> linux και του ΕΛ/ΛΑΚ. Πιστεύω πως η ΕΡΤ δεν είναι υποχρεωμένη να
> νοιάζεται παρά ελάχιστα για το linux (τουλάχιστον σε ότι αφορά το θέμα
> του εν λόγω αρχείου της). Όμως επίσης πιστεύω ακράδαντα πως το κράτος
> και τα όργανα του θα πρέπει να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε
> τα έργα τους να βασίζονται σε ανοιχτά πρότυπα και ειδικά όταν αυτά
> έρχονται σε άμεση αλληλεπίδραση με το κοινό. Γιατί το πιστεύω αυτό δεν
> προλάβαινω να το αναπτύξω. Ευτυχώς όμως τις ίδιες σκέψεις με εμένα
> έχουν κάνει πολλοί άλλοι οπότε μπορώ να δανειστώ τα λόγια τους:

Δεν μπορεις να το κρινεις αν δεν γνωριζεις τις λεπτομερειες του εργου.
Για παραδειγμα, στην προκειμενη περιπτωση εστω οτι εχει συμβει το εξης
(που στοιχηματιζω οτι αυτο η κατι παρομοιο εχει συμβει) :

Προκυρησσεται ενα εργο που αφορα την "Ψηφιοποιηση, αποθηκευση, και
καταλογογραφηση του οπτικοακουστικου αρχειακου υλικου της ΕΡΤ και
αναπτυξη υποδομων για την εσωτερικη χρηση ψηφιακου αρχειακου υλικου στις
τηλεοπτικες παραγωγες". Ενα υποεργο τωρα, πες 5% του συνολικου εργου,
μπαινει σαν απο σποντα, για "την διαθεση τμηματος του ψηφιακου αρχειακου
υλικου στο κοινο μεσω διαδικτυου". Προφανως οι τεχνικες προδιαγραφες θα
κοιτανε το κυριως εργο και οχι το παρεργο.

Ερχομαστε τωρα εμεις και παραπονιομαστε για την υλοποιηση του 5% του
παρεργου ως μειζον κοινωνικο και πολιτικο ζητημα που μας αφορα, απλα και
μονο επειδη ΑΥΤΟ ΒΛΕΠΟΥΜΕ απο ολο το εργο.

Μας δερνεις μετα η δε μας δερνεις;

Σε πληροφορω οτι εχω δει *αμετρητες φορες* σε εργα υποδομων που θα
μπορουσαν να δημιουργησουν ως παρεργο υπηρεσιες που μπορουν να διατεθουν
προς τα εξω στο κοινο, να κοβεται το παρεργο ΕΠΙΤΗΔΕΣ γι αυτο και μονο
το λογο - οτι μπορει να προκαλεσει προβληματα  και γκρινιες "δημοσιας
εικονας" σε ενα ευρυ κοινο που δεν ειναι εξοικειωμενο (και δεν το
ενδιαφερει να εξοικειωθει) με την πραγματικη υποσταση του εργου.