Config files vs. graphic tools (Htan: Pws tha mathw to Linux)

Antonis Christofides anthony at itia.ntua.gr
Thu Jun 7 12:00:10 EEST 2007

> Εγώ αμφιβάλλω αν θα μπορέσει να αντιληφθεί πως υπάρχουν τα
> configuration files (που τροποποιούν τα γραφικά εργαλεία) για να μπει
> στην σκέψη να το ψάξει λίγο παραπάνω και να γίνει "power-user"!

Για να στήσω τον εκτυπωτή σπίτι μου πάω στο System, Administration,
Printing, New printer, και μετά από 1 λεπτό ο εκτυπωτής είναι έτοιμος
και εκτυπώνει.  Αυτό θέλω να κάνω.  Δεν θέλω ούτε στο Google να ψάξω,
ούτε στο /usr/share/doc/cupsys, ούτε man lpadmin, ούτε να ψάξω να βρω
πώς λέγεται το configuration file και το πώς συντάσσεται, ούτε να μάθω
τι σημαίνει filter και ppd.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι αυτό της τηλεόρασης.  Ο γαμπρός μου έβαλε
Ubuntu και ενθουσιάστηκε, τώρα όμως θέλει και τηλεόραση.  Γι' αυτό
ρώτησα στην LGU σχετικά.  Η απάντησή μου τελικά ήταν "κατέβασε στο
υπόγειο την παλιά σου τηλεόραση αφού θες να πάρεις μια καινούργια flat
στο υπνοδωμάτιο".  Αν το να βάλεις τηλεόραση στο Ubuntu ήταν τόσο απλό
όσο το να στήσεις εκτυπωτή, θα του είχα πει να βάλει τηλεόραση στο
Ubuntu.  Δεν ενδιαφέρει το γαμπρό μου, ούτε εμένα, που είμαι ήδη power
user, να βρω τι παραμέτρους πρέπει να βάλω στο /etc/modules για να
δουλέψει ο tuner, ούτε το να διαβάσω δεκαοχτώ manual για να δουλέψει
το τηλεχειριστήριο.

Όσο για το επιχείρημα του ότι αν συνηθίσεις τα γραφικά εργαλεία δεν θα
καταλάβεις καν ότι υπάρχουν τα configuration files, αν ήταν έτσι τότε
οι Windows users δεν θα ήξεραν για τη registry, ή για την directory
Windows, ή για τη Windows\System32, ή για το τι είναι DLL, κλπ.

Με άλλα λόγια, το να ξέρεις τι κάνει το σύστημα από πίσω είχε
μεγαλύτερη σημασία πριν 15 χρόνια, που το Linux ήταν καλτ.  Αν σκοπός
μας είναι να πάει το Linux μπροστά ως mainstream, τότε πρέπει να
ασχοληθούμε με τα γραφικά εργαλεία.  Αν θεωρούμε ότι ο σκοπός των LGU
και M2L είναι να εκπαιδεύσουν power users, τότε καλώς επιμένουμε στα
configuration files.  Η αλήθεια είναι βέβαια ότι κυρίως επίδοξοι power
users θα εγγραφούν στις λίστες· οι άλλοι δεν δουλεύουν με αυτό τον
τρόπο, αλλά βρίσκουν ένα γνωστό τους power user για να τους προσφέρει
την υποστήριξη.  Αλλά και σ' αυτή την περίπτωση καλό είναι τουλάχιστον
να υπενθυμίζουμε την ύπαρξη των γραφικών εργαλείων, για να τα έχουμε
υπόψη μας όταν διδάσκουμε ή αντβοκάρουμε (ωραία ελληνικά αυτά) το
Linux σε απλό κόσμο.