Πώς θα μάθω το Linux?

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Wed Jun 6 13:05:23 EEST 2007

On 2007-06-06 10:32, Antonis Christofides <anthony at itia.ntua.gr> wrote:

> Ήθελα να προσθέσω, επί τη ευκαιρία, ότι καλό είναι, εμείς οι παλιοί
> που ξέρουμε να δουλεύουμε τα /etc/apt/sources.list και τα
> /etc/network/interfaces, να μάθουμε τους «καινούργιους» τρόπους
> πραγματοποίησης ρυθμίσεων.

<famous-last-words><quote>Over my dead body</quote></famous-last-words>

> Στο ubuntu πας στο System, Administration, ή στο System, Preferences,
> ανά περίπτωση, και εκεί υπάρχουν γραφικά interfaces για σχεδόν τα
> πάντα.

και στο Gentoo Linux (τυχαίο παράδειγμα), δεν υπάρχει καν "System" menu.

Υπάρχει λόγος που οι «παλιοί» προτιμούν να πειράζουν ένα standard text
file, που υπάρχει πάντα σε standard location, κι έχει πάντα standard
format.  Λέγεται «συνέπεια του UI» και δεν υπάρχει τρόπος (τουλάχιστον
μέχρι σήμερα) να μάθεις το γραφικό interface ενός τυχαίου distribution,
να κάτσεις μετά από μισή ώρα σε ένα άλλο distribution και ξαφνικά να
μπορείς «να κάνεις τα ίδια πράγματα» :-(

> Είναι πολύ πιο καλό και λιγότερο φοβιστικό για τους καινούργιους
> χρήστες, ειδικά αυτούς που έχουν windows background,

Ετσι δε θα αποκτήσει κανείς «UNIX background» όμως, γιατί και το UNIX θα
το χρησιμοποιούν όλοι και όλες «σαν να ήταν Windows».  Δεν είμαι 100%
σίγουρος ότι έτσι θα ήθελα να γίνει ο κόσμος.

> να χρησιμοποιούν αυτά τα εργαλεία αντί του edit text file, που τους
> είναι και πολύ ξένο και επομένως ιδιαίτερα επιρρεπές σε συντακτικά
> σφάλματα, και είναι καλύτερα να τους δίνουμε τέτοιες οδηγίες.

Ο κόσμος κάποτε μετέδιδε τη γνώση λέγοντας με το στόμα «Ε να... κάνεις
αυτό, μετά πατάς με το αριστερό σου δάχτυλο εκεί, και τέλος κρατάς ψηλά
αυτό εδώ τον πυρσό.  Περιμένεις να περάσει η νυχτερίδα μέσα από την
απόχη, και τέλος την ψήνεις.»

Η εντύπωση που μου δίνουν όλες οι «οδηγίες» για γραφικά UI είναι ακριβώς
αυτού του στυλ: «Ε να... πατάς αυτό το κουμπάκι, περιμένεις να γίνει
πράσινο αυτό εδώ το pixel, και μετά ανοίγεις το Firefox.  Λογικά όλα θα
παίζουν...»  Επίσης λογικά, όμως, ο νέος χρήστης δεν έχει καταλάβει
τίποτα απολύτως από την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ λειτουργία του υπολογιστή του.

«Φοβιστικό» μπορεί να είναι ένα text UI, αλλά μην ξεχνάμε ότι οι
άνθρωποι έχουν χιλιάδες χρόνια εμπειρίας στο να διαβάζουν και να
γράφουν.  Οπότε δεν είναι τόσο δύσκολο (αν έχουν πραγματικά διαβάσει το
κείμενο και δεν πάτησαν PageDown) να καταλάβουν τι εννοεί κάτι σαν:

    # Στο αρχείο /etc/resolv.conf πρέπει να έχεις τουλάχιστον μια
    # γραμμή με ``nameserver ADDRESS''---όπου ``ADDRESS'' είναι η
    # διεύθυνση ενός name server.

Ενώ αν το μόνο που ξέρουν είναι να κοιτάνε το πράσινο λαμπάκι στο κάτω
δεξιά μέρος της οθόνης, όταν υπάρχει απλά DNS πρόβλημα, θα περιμένουν
πάντα τον «Μάγο της Φυλής» να τους πει τι να κάνουν.

> Αργότερα κάποιοι απ' τους καινούργιους χρήστες θα εξελιχθούν σε power
> users και προφανώς θα μάθουν και τον τρόπο με τα text files.

Αμφιβάλλω αν υπάρχει κίνητρο για να γίνει κάποιος «power-user» αν το
μόνο που έχει δει από Linux είναι τα pretty εικονιδιάκια του Ubuntu :(