Πρακτική δυσκολία μετάβασης στο Linux

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Wed Nov 1 20:20:29 EET 2006

On 2006-11-01 17:07, KOSTAS <kps1 at olav.gr> wrote:
> [...]
>
> Φοβάμαι ότι θα πρέπει να υποθέσω ή ότι η νοημοσύνη μου είναι
> υποδεέστερη του σκύλου σου , ή ότι λέω ψέματα αφού αμφιβάλεις για την
> επαφή μου με το Linux ( από που άραγε θα μπορούσε να προκύψει αυτή μου
> η άποψη ?).
>
> Αν εκλάβεις ως πιθανό να μην συμβαίνει κάτι από τα δύο, τότε ίσως να
> μπορεί να είναι και πιθανό στα μάτια του μη εξειδικευμένου στο Linux ή
> αν θέλεις όσων έχουν συνηθίσει ένα περιβάλλον διαφορετικής λογικής
> (που δεν είναι η μειοψηφία), ότι μπορεί το Linux να μοιάζει ότι δεν
> έχει την λογική προσέγγισης (γραφικό επίπεδο) του υγνωστού και του

Όταν έρχεσαι από ένα άλλο "κόσμο", είναι λογικό, αναμενόμενο και πολύ
φυσιολογικό να σου φαίνεται ελάχιστα οικείο το Linux.  Αυτό δεν είναι
λόγος να σε τρομάξει όμως, ούτε είναι λόγος να τα παρατήσεις.

> Πιστεύεις πράγματι ότι η λογική ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ από την
> microsoft δεν πρέπει να κριθεί εν του αποτελέσματος σε ότι αφορά την
> εξακολουθούμενη διάδοσή τους και αυτό να δημιουργήσει κάποιον χρήσιμο
> προβληματισμό ?.

Ναι, δεν έχεις άδικο.  Ο προβληματισμός που δημιουργείται είναι έντονος,
και πολλές φορές δεν είναι προφανές πόσο χρόνο, κόπο και προσπάθεια έχει
αφιερώσει ο κόσμος για να φτιάξει κάτι που να είναι ταυτόχρονα εύχρηστο
και λειτουργικό, τόσο για τον αρχάριο χρήστη, όσο και για τον
γέρο-παράξενο γκρινιάρη που έχει μάθει να "ζει" σε UNIX περιβάλλοντα από
τότε που πρωτοχρησιμοποίησε υπολογιστή.

Υπάρχει πολύς κόσμος στο Linux, που σκέφτεται και σχεδιάζει αυτό το
γραφικό περιβάλλον που θα δεις.  Υπάρχει κόσμος που κάθεται κι
ασχολείται ώρες και μέρες με "βαρετά" πράγματα όπως "με ποιά σειρά
πρέπει να εμφανίζονται τα buttons στο κάτω μέρος των windows &
dialogs?".  Υπάρχει πολύς κόσμος που δουλεύει ατελείωτες ώρες για να
βρει ένα εύκολο τρόπο να "θυμάται" ο χρήστης τα keyboard shortcuts με τα
οποία ανοίγει ένα μενού, επειδή είναι ίδια παντού.

Όλα αυτά είναι πιθανόν να καταλήγουν σε "διαφορετικό" αποτέλεσμα από όσα
έχει συνηθίσει ήδη ένας Windows user, αλλά δεν είναι απαραίτητα ούτε
100% καλύτερα, ούτε και οπωσδήποτε χειρότερα.  Είναι απλά "διαφορετικά".
Πολλές φορές οι διαφορές υπάρχουν για καλό λόγο.  Άλλες φορές είναι εκεί
επειδή "εμείς το κάνουμε καλύτερα από τα Windows".

Οι διαφορές υπάρχουν, και σχεδόν πάντα υπάρχει κάποιος καλός λόγος γι
αυτό.  Μπορείς να τις ξεπεράσεις όμως, αντί να γκρινιάζεις γι αυτές :P

> [...]
> προσανατολιζόταν σε αυτό που ήδη είναι οικείο στην πληοψηφία των
> χρηστών, θα είχε την δύναμη να κατανοηθεί ευκολότερα και να αγαπηθεί
> από όλους και όχι μόνο από ορισμένους ?.
>
> Θεωρείς περιτό να εξεταστεί κάποτε αν όλα αυτά περιγράφουν ένα ισχυρό
> παράγοντα που το Linux ακόμα και σήμερα δεν χρησιμοποιείται από τους
> περισσότερους (ή σε αυτό υπάρχει κάποια υπερβολή ?).
>
> Ακόμα κι αν αυτοί οι περισσότεροι θεωρηθεί πιθανό να έχουν όπως
> υπαινίσεσαι υποδεέστερη νοημοσύνη από τον σκύλο σου, δεν θα έπρεπε να
> ληφθούν υπ' όψιν στον σχεδιασμό για τον τρόπο προσέγγισης των ?

Το "Linux" δεν είναι ένα πράγμα μόνο.  Είναι ένα γενικής χρήσης
UNIX-like λειτουργικό σύστημα, το οποίο μπορεί να ρυθμιστεί αρκετά καλά
τόσο ως server σε ένα απομακρυσμένο data center, όσο και ως το desktop
με το οποίο θα παίζουν ζωγραφίζοντας τα ανηψάκια σου.

Η επιλογή της _συγκεκριμένης_ διανομής που θα στήσεις είναι δικό σου
θέμα.  Αν σε ένα απομακρυσμένο μηχάνημα προσπαθήσεις να στήσεις ένα
πλήρες, γεμάτο μπιχλιμπίδια και γυαλιστερά εικονιδιάκια distribution,
μάλλονορισμένοι θα σε πάρουν στο ψιλό.  Αν πάλι στο σπίτι σου στήσεις
κάτι που θέλει να χωθείς βαθιά μέσα σε shell scripts, makefiles, κι ένα
σωρό "λεπτομέρειες" μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο από ότι τα
"συνηθισμένα Windows".  Το τι ακριβώς θα κάνεις όμως, εξαρτάται από σένα
και μόνο εσένα.

Κι αυτή είναι η μαγεία του Linux.  Η δυνατότητα να *ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ* εσύ.

> Γιατί δηλαδή το Star Office έχει κατασκευαστεί σχδόν όμοιο με το
> MsOffice με αποτέλεσμα οποιοσδήποτε να μπορεί να το χρησημοποιήσει
> άμμεσα και χωρίς την παραμικρή σχεδόν δυσκολία και δεν γίνεται κάτι
> αντίστοιχο με το Linux σε σχέση με τα Windows.
>
> Είναι τελικά λάθος η φιλοσοφία κατασκευής του Star Office και σωστή
> του Linux ή το αντίστροφο ?..  Αδίκως δημιουργούνται απορίες ?

Για μένα είναι λάθος.  Δε μου αρέσει καθόλου η έννοια του "word
processor".  Μου θυμίζει κάτι που "επεξεργάζεται λέξεις", χωρίς
απαραίτητα αυτές οι λέξεις να αποτελούν μέρη ενός συνεκτικού, συνεπούς,
ολοκληρωμένου συνόλου.  Είναι απλά "επεξεργασμένες λέξεις".  Εχουν, ας
πούμε, ωραία fonts και φανταχτερά χρωματάκια, αλλά το περιεχόμενό τους
είναι δευτερεύουσας σημασίας.

Ακριβώς επειδή τα γούστα των ανθρώπων μπορεί να διαφέρουν αρκετά, όμως,
στο Linux μπορείς να γράψεις κείμενα με μια πληθώρα εργαλείων.  Κάθε ένα
από αυτά έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά, διαφορετικές απαιτήσεις, και
παρέχει διαφορετικά πλεονεκτήματα.  Και ΠΑΛΙ όμως, η επιλογή είναι δικό
σου θέμα.

* Αν προτιμάς να γράφεις με "word processor", υπάρχει το StarOffice και
  το OpenOffice.

* Αν χρειάζεται να γράφεις κείμενα που περιέχουν πολλά Μαθηματικά, ή σε
  βολεύει καλύτερα να γράφεις σε ένα απλό text editor -- χωρίς όμως να
  θες να θυσιάσεις τίποτα από την ποιότητα του εκτυπωμένου
  αποτελέσματος, υπάρχει το TeX και τα παράγωγά του.

* Αν θες να γράφεις κείμενα που μετατρέπονται εύκολα (ή έστω "σχετικά
  εύκολα") σε HTML, plain text, RTF, PostScript ή PDF, μπορείς να
  γράψεις σε SGML/XML με ένα από τα δεκάδες "document types".

Οι επιλογές είναι πολλές, όπως είπαμε.

Αρκεί να έχεις τη διάθεση, λίγο χρόνο και την περιέργεια να ψάξεις να
δεις τί υπάρχει, και πώς λειτουργεί.

- Γιώργος