Ubuntu (Linux) & Windows

Alexandros Kosiaris alex at noc.ntua.gr
Wed Nov 1 17:27:37 EET 2006

microminima wrote:
> Τον τρόπο για να πετύχω αυτό που θέλω νομίζω τον γνωρίζω αλλά σας γράφω
> για να επιβεβαιώσω ότι είναι σωστός πριν τον δοκιμάσω.
> Στο PC μου έχω δύο σκληρούς δίσκους. Στον πρωτεύοντα έχω εγκαταστημένα
> Windows και στον δεύτερο έχω ήδη το Ubuntu 6.06 και θέλω να περάσω το
> νέο 6.10.
> Σκέφτομαι όμως να αγοράσω ένα συρταράκι για τον δεύτερο δίσκο μου ώστε
> να μπορώ να τον μεταφέρω από το σπίτι στο γραφείο και αντίστροφα (για
> μεταφορά αρχείων κλπ).
> Μέχρι τώρα που ο δεύτερος δίσκος ήταν μόνιμα πάνω στο PC μου τα πράγματα
> [...]

Εξηγώ πως ακριβώς δουλεύει ο grub και γιατί θα έχεις προβλήματα με αυτό
που θες να κάνεις

Οταν bootarei το μηχάνημα βρίσκει έχει κάποια σειρά που την έχεις ορίσει
στο πώς θα bootarei. Αφήνοντας στην πάντα δισκέτες,cd και USB, εάν το pc
σου υποστηρίζει boot σειρά στους δίσκους θα πάει πρώτα σε αυτόν που του
έχεις πει,μετά στον 2ο κ.ο. Εάν όχι θα πάει για τον primary master και
εάν δεν βρεί κάτι εκεί που να μπορεί να χρησιμοποιήσει θα βάλει τις
φωνές και θα σταματήσει.

Τώρα έστω ότι βρίσκει δίσκο (sata,pata δεν μας νοιάζει). Το επόμενο βήμα
είναι να ψάξει να βρεί το MBR αυτού του δίσκου. Εάν εκει είναι
εγκατεστημένος κάποιος bootloader(lilo,grub) θα δοκιμάσει να τον τρέξει.
Εάν όχι θα πρέπει να υπάρχει στο MBR(Master Boot Record) ένα partition
(διαμέρισμα) που θα πρέπει να είναι ορισμένο ως bootable. Το επόμενο
βήμα είναι να πάει στο BR(Boot Record) του εν λόγω partition. Σε αυτό το
 BR θα πρέπει να βρεί bootloader(lilo,grub,windows bootloader κτλκτλ)
Εάν δεν υπάρχει bootable partition,BR στο εν λόγω partition, ή
bootloader στο BR θα βάλει τις φωνές και θα σταματήσει.

Από εδώ και πέρα όλα είναι δουλειά του bootloader. Το ειδικό πρόβλημα με
τον grub είναι οτι ενώ υπάρχει το 1ο μέρος του στο MBR διαβάζει τα
υπόλοιπα από κάποιο partition που έχει οριστεί κατά την εγκατάσταση του.
Αυτό μπορεί να είναι ένα linux partition(οχι όμως windows με ntfs fs)
και πρέπει να περιέχει διάφορα χρήσιμα μέσα + το conf file. Μπορεί άνετα
να είναι το /boot σου. Εάν δεν υπάρχει θα αποτύχει και θα έχεις πρόβλημα.

Τώρα αυτό που πιθανολογώ ότι έχεις κάνει είναι:

1oς δίσκος -> MBR-> Grub (1o μέρος)
	   -> Ενα μεγάλο windows partition

2ος δίσκος -> MBR-> Κενό;(αυτο δεν το γνωρίζω)
	   -> Ενα μεγάλο partition / (root sto linux σου)

Εάν λοιπόν βγάλεις τον 2ο δίσκο να το πρόβλημα. Δεν βρίσκει το /boot από
το μεγάλο partition του 2ου δίσκου και την έκατσες.

Αρα τι μπορείς να κάνεις:

1) Το MBR του πρώτου δίσκου restored από τα windows(υπάρχει νομίζω fixmbr)
2) Στον δεύτερο δίσκο στο MBR του το 1ο μέρος του grub και τουλάχιστον
ένα / partition(μπορείς να κάνεις /boot και /usr,/tmp δεν είναι σοβαρό)
από όπου θα πρέπει να μπορεί να διαβάζει ο grub τα αρχεία
3) Και σημαντικότερο: δυνατότητα από το BIOS σου για να ορίζεις την boot
σειρά των δίσκων. Ορίζεις ως boot τον 2ο και όλα θα πάνε καλά.

Στην δουλειά που θα έχεις τον συρταρωτό δίσκο θα πρέπει απλά να
προσέχεις όταν bootarei να μην χρησιμοποιεί αυτόν τον δίσκο ως
bootable(θεωρητικά δεν θα έχεις πρόβλημα εκτός εάν υπάρχει κανά κουλό
setup). Εάν τον έχεις ήδη ανοικτό πρόσεξε μην κάψεις τον δίσκο ή και όλο
το μηχάνημα(δεν είναι και πολύ σόι hotpluggable αυτές οι αρχιτεκτονικές.
Με κολπάκια γίνονται που δεν παίζουν πάντα). Πάντως πρόβλημα στα Windows
της δουλειάς δεν θα δείς.

Αυτά. Ελπίζω να τα είπα σωστά και να μην έχει ξέφυγει τίποτα γιατί έχω
έναν τρελό πονοκέφαλο.

--
Alexandros Kosiaris 	Network Management Center , NTUA
e-mail : alex at noc.ntua.gr
Public Key Fingerprint :
D6B1 0634 BE65 719C 6C95  7492 8201 4B46 C478 F074