Re: Χρήστης windows -> Linux

Konstantinos Togias ktogias at math.upatras.gr
Mon Aug 7 18:16:45 EEST 2006

On 8/7/06, Κ. Νικόλαος (excellent) <excelent222000 at yahoo.gr> wrote:

> Εντάξει, δεν έχω μόνο 15 μέρες. Να φανταστείτε ότι είναι 7/8, τα λύκεια
> αρχίζουν 15/9 και κανονικά τα μαθήματα θα αρχίσουν γύρω στις 25/9, μέχρι
> τότε θα είμαστε πολύ χαλαρά. Θα είναι ίσα ίσα όταν αρχίζουμε τα
> κατεύθυνσης...
> Βέβαια, τα slackware δε θα τα βάλω αφού είναι δύσκολα...
>
> Μάλλον τελικά θα βάλω τα ubuntu. Βρήκα τα ubuntu στο ftp.ntua.gr. Να τα
> κατεβάσω από εκεί ή όχι;;
>
> ----
> Το modem/router είναι usb και θέλω 3D γραφικά θα έχω πρόβλημα;;
> ----
> [...]

Το debian έχει ένα σύμπαν πακέτων για server, desktop και ό,τι άλλο
φανταστείς στα cds του.

To ubuntu είναι προσανατολισμένο σε desktop χρήση και περιέχει κυρίως
εφαρμογές γραφείου, internet, multimedia στη βασική του εγκατάσταση.
Βέβαια και όλα τα υπόλοιπα είναι διαθέσιμα για αυτόματη εγκατάσταση
μέσω των repositories του ubuntu.

Κι εγώ θα πρότεινα ανεπιφύλακτα ubuntu. Είναι αρκετά εύκολο να το
μάθεις, είναι ήδη από την εγκατάσταση βελτιστοποιημένο και ρυθμισμένο
για υπολογιστή γραφείου, πράγμα που σημαίνει οτι δεν θα χρειαστεί να
ρυθμίσεις σχεδόν τίποτα μόνος σου για να έχεις βασικές εφαρμογές
γραφείου, ιντερνετ, multimedia, support για dvd-r, usb-sticks,
ελληνικό πληκτρολόγιο και γενικά ότι χρειάζεται για να αρχίσεις άμεσα
να δουλεύεις στο pc.

Για προσθαφέρεση εφαρμογών έχει το apt και το γραφικό frontend του το
synaptic (όπως και το debian) που ανοίγοντάς το μπορείς να αναζητήσεις
και να κατεβάσεις από τα repositories και να εγκαταστήσεις αυτόματα με
2-3 κλικ όποιο πρόγραμμα θέλεις (και υπάρχει στα repositories).

Η ρύθμιση για 3d γραφικά συνήθως δεν είναι κάτι δυσκολότερο από το να
ανοίξεις το synaptic να ψαξεις για τον binary official driver της
κάρτας γραφικών σου (NVIDIA και ATI κάρτες υποστηρίζονται πλήρως) και
να επιλέξεις "εγκατάσταση".

Για multimedia support η βασική εγκατάσταση έρχεται με codecs για όλα
τα ελεύθερα format. Αν θες να παίζεις αρχεία κοδικωποιημένα σε
μή-ελεύθερα (δηλ. πατενταρισμένα formats) πάλι εγκαθιστάς μέσα από το
synaptic κάποια συγκεκριμένα πακέτα ακολουθώντας τις οδηγείες από το
help.ubuntu.com (https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats)
ή από το wiki (wiki.ubuntu.com) ή αν δυσκολευτείς ή βαριέσαι αν
ακολουθείς οδηγείες μπορείς να κατεβάσεις το easyubuntu
(http://easyubuntu.freecontrib.org/) και να το αφήσεις να κάνει αυτό
αυτόματα όλη τη δουλειά.

Στο http://www.ubuntuvideo.com/ μπορείς να βρείς βιντεάκια επίδειξης
χρήσης του ubuntu καθώς και κάποια tutorials που θα σου δώσουν να
καταλάβεις καλύτερα περι τίνος πρόκειται πριν το εγκαταστήσεις.

Η τελευταία σταθερή έκδοση του ubuntu είναι η 6.06 γνωστή και με το
κωδικό όνομα "Dapper Drake". Την κατεβάζεις απο όπου θες (πχ. το ntua
όπου λες οτι το βρήκες). Αν το pc σου είναι σχετικά σύγχρονο τότε
κατεβάζεις και γράφεις σε cd το ubuntu-6.06-desktop-i386.iso (ή
-amd64.iso αν ο επεξεργαστής σου είναι AMD64). Το cd αυτό είναι
LiveCD. Bootάρεις από το cd τον υπολογιστή σου και έχεις ένα κανονικό
σύστημα ubuntu που τρέχει εξολοκλήρου στη ram χωρίς α πειράξει τίποτα
από το δίσκο σου. Όταν θελήσεις να εκγαταστήσεις μόνιμα σε κάποιο
partition του σκληρού δίσκου σου το ubuntu τότε απλά πατάς στο
εικονίδιο "install" που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας του live cd.
Αν ο υπολογιστής σου δεν έχει αρκετή RAM για να τρέξει ιακανοποιητικά
live cd, τότε καταβάζεις το ubuntu-6.06-alternate-i386.iso , το οποίο
bootάρει έναν menu based installer.

Για περισσότερες πληροφορίες:

http://www.ubuntu.com
http://help.ubuntu.com
http://wiki.ubuntu.com
http://www.ubuntuforums.org

Για on-line βοήθεια στα Ελληνικά μπαίνεις σε κάποιο irc server του
GRNet (http://www.irc.gr/) και στα κανάλα #ubuntu και #linuxhelp, ενώ
για Αγγλικά υπάρχει το κανάλι #ubuntu στο freenode
(http://freenode.net/).

Wellcome onboard!!!

--
Konstantinos Togias