Keyboard layouts & groups (Htan: Help)

Antonios Christofides anthony at itia.ntua.gr
Wed Oct 5 12:47:42 EEST 2005

(Κοινοποιώ και στην lgu γιατί νομίζω ότι είναι θέμα που χρειάζεται
διαλεύκανση γενικότερα.  Διαλέχτε πού θα κάνετε follow-up.)

Dimitris wrote:
> Αυτές είναι οι ρυθμίσεις του KDE.
> Διορθώστε με, αλλά τo ΚDE δεν  κάνει override τις
> ρυθμίσεις πληκτρολογίου του xorg?
>
> Μπορείς να ορίσεις εναλλάκτικούς συνδυασμούς πλήκτρων από το
> control center > reginal & accesibility > keyboard shortcuts,
> αλλά *οχι* το αριστερό Alt και το Shift!

Αυτό που στο KDE αλλάζει (by default) με Alt+Ctrl+K (και δεν είναι
πολύ καλή ιδέα, εξηγώ παρακάτω), είναι το layout.  Αντίθετα, αυτό που
αλλάζει με Alt+Shift στα συνήθη setup είναι το group.  Το layout το
αλλάζει το KDE, ενώ το group το αλλάζει το xkb.

Σε πιο απλά ελληνικά:

Ένα δεδομένο keyboard layout μπορεί να έχει μέχρι δύο group, ανάμεσα
στα οποία μπορείς να αλλάξεις.  Έτσι, μπορείς είτε να έχεις
αμερικανικό λεϊάουτ και ελληνικό λεϊάουτ και να αλλάζεις ανάμεσα στα
δύο λεϊάουτ, είτε να έχεις ελληνοαμερικανικό λεϊάουτ, το οποίο έχει
δύο group, και να αλλάζεις group.  Κατά τη γνώμη μου η σωστή λύση
είναι η πρώτη (για λόγους που δεν θα εξηγήσω τώρα), πιο πολύ όμως
χρησιμοποιείται η δεύτερη.

Το KDE, και γενικά πολλοί window managers, έχουν shortcut key με το
οποίο μπορείς να αλλάξεις το layout (βασικά το shortcut key τρέχει την
εντολή "setxkbmap -layout XX", όπου XX=el ή us κλπ., ενδεχομένως
αλλάζει και κάποιο σημαιάκι).  Το group δεν μπορεί να το αλλάξει ο
window manager, το αλλάζει ο keyboard driver, τουτέστιν xkb.  Αυτό που
μπορείς να κάνεις είναι να πεις στο xkb με ποιο τρόπο θα αλλάζει το
group (setxkbmap -option grp:alt_shift_toggle κλπ.).

Το Alt+Ctrl+K δεν είναι καλός συνδυασμός για αλλαγή layout, γιατί το
ελληνικό layout δεν είναι καλά configured, με αποτέλεσμα το Ctrl+K
(και άπαντα τα Ctrl+κάτι) να μην έχουν το ίδιο αποτέλεσμα, ως όφειλαν,
με το αμερικανικό layout.  Έτσι το Alt+Ctrl+K είναι πιθανό να μην
μπορεί να σε αλλάξει από ελληνικό σε αμερικανικό, γιατί όταν το
πληκτρολόγιό σου είναι ελληνικό δεν υπάρχει Ctrl+K στο πληκτρολόγιο.
Αυτό που μπορείς να χρησιμοποιήσεις είναι το Alt+Ctrl+\, ή ίσως
απλούστερα το Ctrl+\ .

Αν θες να επιλέξεις τη mainstream λύση, που είναι η ευκολότερη και με
τα λιγότερα προβλήματα, τότε χρησιμοποιείς το αμερικανοελληνικό layout
"us,el" και χρησιμοποιείς Alt+Shift για να αλλάζεις group (το KDE έχει
μια οπσιόν κάπου, Left Alt+Shift changes group, ενώ το "us,el" το
επιλέγεις νομίζω ως us με alternative el).  Αν όμως θες, εκτός από
αγγλικά και ελληνικά, να πληκτρολογείς και π.χ. γαλλικά ή γιαπωνέζικα,
τότε πρέπει να παίξεις με τα layouts.