Re: Πλεονεκτήματα/Μειονεκτήματα της χρήσης USB flash drive ως boot & system disk

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Fri Feb 26 09:00:36 EET 2016

On 24/02/2016 03:38, Yiannis Papadopoulos wrote:

> [...] το flash drive εξαφανίζεται (ή άμα κάνει mount, γεμίζει το
> log με read errors). Μου έχει τύχει με PNY και Sandisk, τα no-name δεν
> τα ακουμπάω.

Σ' αυτές τις περιπτώσεις μπορεί κανείς να υποθέσει ότι αυτό που χάλασε
είναι ο controller και όχι η μνήμη; Ίσως επειδή δεν είναι
κατασκευασμένος για χρήση 24x7 ή για τόσο πολλά και τόσο συχνά
read/write operations;

Βλέποντας ότι οι κανονικοί δίσκοι έχουν και μια cache, η οποία, εκτός
από επιδόσεις, ίσως να βοηθάει και λίγο στο να γίνονται συγκεντρωτικά τα
write operations, έψαξα λίγο μήπως θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο σε
επίπεδο λειτουργικού, πχ με κάποιο kernel module. Φυσικά κάτι τέτοιο θα
σημαίνει σχεδόν σίγουρο data loss σε περίπτωση μη clean shutdown και
επιπλέον δεν είμαι βέβαιος ότι θα μπορούσε να βοηθήσει τον controller
του stick να αντέξει περισσότερο..

BTW, τα στικ ίσως να έχουν κάποια μικρή cache εκ κατασκευής, αλλά δεν
μπόρεσα να το εξακριβώσω.

> Μπορείς να χρησιμοποιήσεις κάποιο external drive είτε με SSD είτε με
> HDD: δουλεύουν μια χαρά και συνήθως αντέχουν στις κακουχίες. Είναι λίγο
> πιο ακριβή λύση βέβαια σε σύγκριση με το flash drive και μερικά
> enclosures επιτρέπουν και SMART (https://www.smartmontools.org/wiki/USB).

Προσπαθώντας να βγάλω μια άκρη και κρίνοντας μακροπρόθεσμα, καταλήγω στο
ότι η παραπάνω είναι μάλλον η καλύτερη λύση για χρήση ως system disk και
επομένως για την εξοικονόμηση ενός SATA port.

Τα βασικά πλεονεκτήματα του hard drive είναι ότι:

* θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με τις προτεινόμενες χρήσεις του κατασκευαστή.
* υπάρχει δυνατότητα παρακολούθησης του hardware μέσω SMART.
* υπάρχουν δημοσιευμένα περισσότερα στοιχεία από τον κατασκευαστή που
βοηθούν στην εκτίμηση της διάρκειας ζωής του drive.
* ακόμη κι ένα entry level SSD (60GB ~ 40-45 ευρω) ίσως να είναι
καλύτερο για τη συγκεκριμένη χρήση από ένα σχετικά καλό USB στικ
αντίστοιχης χωρητικότητας (64GB ~ 20-25 ευρω). Πιο ανθεκτικό σε χρήση
24x7, καλύτερο wear leveling. Για να το θέσω διαφορετικά, το SSD
πιθανολογώ ότι δεν μπορεί να είναι χειρότερο από το USB stick.

Τα βασικά μειονεκτήματα:

* Η κατανάλωση είναι μεγαλύτερη (αλλά όχι τόσο εξωφρενικά μεγαλύτερη [1]).
* Ακριβότερο από το stick, σχεδόν διπλάσια (ή και πολλαπλάσια με
μικροτερο στικ) τιμή χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το enclosure ή ο
adapter. Από την άλλη, λόγω του ότι είναι δυσκολότερη η εκτίμηση της
διάρκειας ζωής του stick, ίσως να αυτό να οδηγήσει σε πρόωρη
αντικατάσταση, οπότε τα έξοδα σε βάθος χρόνου να εξισορροπούνται.
* Πιάνει χώρο.

[1] Μια ανάρτηση που έτυχε να βρω ψάχνοντας:
 * http://martesmartes.blogspot.gr/2011/09/usb-thumb-drive-energy-use.html
 *
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.139.8878&rep=rep1&type=pdf

Από την άλλη, αν οπωσδήποτε πρέπει να χρησιμοποιηθεί USB stick ή SD
card, τότε ο διαχωρισμός των data είναι μάλλον μονόδρομος και τα σημεία
του συστήματος που γράφονται συχνα με μη σημαντικά data θα πρέπει να
γίνουν mount σε δευτερεύον stick/κάρτα.

Όσον αφορά τα logs, υπάρχει κι αυτό: http://www.tremende.com/ramlog/

Επίσης κάποια άλλα ενδιαφέροντα:

* https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=29&t=20505