Re: Πλεονεκτήματα/Μειονεκτήματα της χρήσης USB flash drive ως boot & system disk

Alexander Yohalas agioxalas at gmail.com
Thu Feb 25 09:43:06 EET 2016

Να προσθέσω και εγώ μερικά πράγματα:
* παίζει μεγάλο ρόλο αν η flash είναι SLC (ένα bit ανά τρανζίστορ της flash
=> χαμηλότερη χωρητικότητα, αλλά συνήθως 100000 κύκλοι σβησίματος/ εγγραφής
ανά bit, μεγαλύτερη ανοχή στο θόρυβο και τη φθορά από σβησίματα/ εγγραφές)
ή MLC (περισσότερα των 2 λογικών επιπέδων ανά τρανζίστορ της flash =>
μεγαλύτερη χωρητικότητα, συνήθως μόνο περίπου 10000 κύκλοι σβησίματος/
εγγραφής, μεγαλύτερη ευαισθησία στο θόρυβο και απαραίτητη η χρήση κώδικα
διόρθωσης λαθών στον controller της flash).
* παίζει επίσης μεγάλο ρόλο το πόσο καλή είναι η υλοποίηση του κώδικα wear
levelling στον controller (π.χ. κάπου διάβασα ότι οι γενικά οι ακριβότερες
κάρτες SD έχουν και καλύτερο κώδικα, ακούγεται λογικό, αλλά δεν το
επιβεβαίωσα κιόλας), ώστε να φθείρεται όλη η flash ομοιόμορφα.
* είναι απαραίτητο να γίνεται mount (π.χ. στο fstab) με την επιλογή
noatime, ώστε να μη γράφονται συνέχεια οι χρόνοι πρόσβασης στα αρχεία, που
επιβαρύνουν σημαντικά τη flash με εγγραφές.
* καλό είναι το /var/tmp να μην είναι στο usb flash που θα έχει το
λειτουργικό, αλλά στον data disk, ίσως και κάποια άλλα σημεία, π.χ. τα logs.

Εγώ προσωπικά έχω ένα netbook asus 901 από το καλοκάιρι του 2008, με δίσκο
SSD και μια κάρτα SD 16GB, το χρησιμοποιώ ώρες κάθε μέρα από τότε και δεν
είχα το παραμικρό πρόβλημα. Βέβαια, να σημειώσω ότι:
 α) του άλλαξα το δίσκο πριν 3-4 χρόνια με έναν μεγαλύτερης χωρητικότητας,
αλλά όχι λόγω φθοράς, ο δίσκος λειτουργούσε κανονικά.
 β) οι δίσκοι SSD (υποθέτω ότι) έχουν πολύ καλύτερους controllers (=>
καλύτερο wear levelling) και καλύτερες μνήμες από ένα απλό usb flash key.

Επίσης, η εμπειρία μου με τα corsair usb flash μου λέει ότι είναι ταχύτατα,
ανθεκτικά και πρακτικά αθάνατα: είχα ένα μικρών διαστάσεων που το έκανα
mount σαν /var/tmp και /usr/src στο netbook και παρέδωσε το πνεύμα πέρυσι
(από το 2008).

AlxUnder ;-)