Re: Πλεονεκτήματα/Μειονεκτήματα της χρήσης USB flash drive ως boot & system disk

Yiannis Papadopoulos giannis.papadopoulos at gmail.com
Wed Feb 24 03:38:39 EET 2016

> Εκείνο που με προβληματίζει είναι το θέμα της ακεραιότητας των αρχείων
> του συστήματος και πόσο πιθανό είναι να προκληθούν προβλήματα στα data
> disks, σε περίπτωση που το flash drive χάσει την αξιοπιστία του και
> υπάρξει πρόβλημα στη λειτουργία του σερβερ.
>
> Έχει βάση ο προβληματισμός αυτός; Υπάρχουν άλλα
> πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα του όλου σκεπτικού;

Από τη σύντομη εμπειρία μου (Arch σε pogoplug
http://archlinuxarm.org/platforms/armv5/pogoplug-v2-pinkgray), τα flash
drives απλά πεθαίνουν. Μια ωραία μέρα ο controller δε μπορεί να διαβάσει
τίποτα και το flash drive εξαφανίζεται (ή άμα κάνει mount, γεμίζει το log
με read errors). Μου έχει τύχει με PNY και Sandisk, τα no-name δεν τα
ακουμπάω.

> Από εκεί και πέρα, υπάρχει κάποιος τρόπος να ελέγχεται η κατάσταση ενός
> USB flash drive (πχ αν καταγράφονται κάποια στοιχεία από τον controller
> του σχετικά με τα writes ή με προβληματικές περιοχές της μνήμης); Το
> λειτουργικό μπορεί να καταγράφει τα write operations με κάποιο
> πρόγραμμα, αλλά κατά πόσο αυτά ανταποκρίνονται στο τι συμβαίνει στην
> πραγματικότητα σε επίπεδο hardware;

Από όσο ξέρω, δεν υπάρχει flash drive που να επιστρέφει SMART info, ούτε
καν με κάποιο proprietary API (τουλάχιστον εγώ δεν έχω συναντήσει κάτι
τέτοιο).

Μπορείς να ελέγξεις reads/writes με το badblocks ή με αυτό:
http://oss.digirati.com.br/f3/ (που το είχα δοκιμάσει παλαιότερα σε
suspected fake flash drive και δούλεψε).

> Επίσης, υπάρχει η σκέψη να χρησιμοποιηθούν 2 usb sticks, ένα για να
> σημεία του συστήματος που δεν αλλάζουν συχνά και ένα για εκείνα που
> αλλάζουν συχνά, πχ swap, /var/cache, /var/log και
> /var/lib/[system_stats_collector], κτλ.

Μπορείς επίσης το primary να το κάνεις και read only για καλό και για κακό.

> Αλλά σε κάθε περίπτωση το ερώτημα που θέλει απάντηση είναι: κάθε πόσο θα
> πρέπει να ανανεώνονται τα sticks με καινούρια;

Το PNY κράτησε 1 χρόνο και 10 μέρες (ίσα-ίσα για να βρεθεί εκτός εγγύησης).
Το Sandisk κράτησε >2 χρόνια. Λογικά αν το αλλάζεις κάθε χρόνο, θα είσαι ΟΚ.

> Εναλλακτικά, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κάποιο άλλο αποθηκευτικό μέσο
> ως δίσκος συστήματος;
>
> Πχ, οι flash cards θεωρούνται πιο αξιόπιστες από τα USB flash drives;
> Επίσης, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κάποιο adapter που να εφαρμόζει
> στο εσωτερικό USB header ή στη θύρα PCI express; Πχ, αξίζει να
> χρησιμοποιηθεί το (μοναδικό) PCI-e για τοποθέτηση msata adapter και
> χρήση ενός μικρού msata SSD ως δίσκο συστήματος;

Αν μπορεί να κάνει boot από εκεί, γιατί όχι; Είναι πιο ακριβή λύση βέβαια.

> Οποιαδήποτε εμπειρία με χρήση USB stick ώς δίσκο συστήματος θα είναι
> πολύ χρήσιμη. Επίσης, οποιαδήποτε πληροφορία για εναλλακτικό system disk
> είναι ευπρόσδεκτη.

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις κάποιο external drive είτε με SSD είτε με HDD:
δουλεύουν μια χαρά και συνήθως αντέχουν στις κακουχίες. Είναι λίγο πιο
ακριβή λύση βέβαια σε σύγκριση με το flash drive και μερικά enclosures
επιτρέπουν και SMART (https://www.smartmontools.org/wiki/USB).