list reply

rouvas at mm.di.uoa.gr rouvas at mm.di.uoa.gr
Mon Sep 17 18:23:45 EEST 2012

Pantelis  Koukousoulas wrote:

> Δεν καταλαβαίνω. Ποια ακριβώς είναι η θέση σου τελικά;
>
> Θέλεις να πεις ότι είσαι ικανοποιημένος με την τωρινή κατάσταση ως προς
> τα πνευματικά δικαιώματα ή όχι;

> Πολύ απλά, αν δεν υπήρχε τρόπος ιδιοκτησίας άυλων
> αγαθών δε θα υπήρχαν και διαφορές :) Φυσικά αυτή τη στιγμή
> δεν το θεωρώ ρεαλιστικό να καταργηθεί αυτή η νομοθεσία σε
> όλο τον κόσμο "σε μία νύχτα" οπότε η GPL είναι το επόμενο
> καλύτερο :)

Αυτή η κουβέντα μου θύμισε ένα συναφές νήμα στο οποίο συμμετείχα στο
forum.hellug.gr σχετικά με την ACTA.

Παραθέτω τον σύνδεσμο της δικής μου ανάρτησης:
http://forum.hellug.gr/index.php?topic=6486.msg46372#msg46372

και αντιγράφω από αυτή ένα κομμάτι

"...Ας την δούμε μία-μία:
Η πρώτη:
Κώδικας:

ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΟΝΤΑΣ ότι η αποτελεσματική επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής
ιδιοκτησίας
έχει καίρια σημασία για τη διατήρηση της οικονομικής ανάπτυξης σε όλους
τους βιομηχανικούς
κλάδους και παγκοσμίως·

Προσωπικώς, συμφωνώ με αυτήν την διαπίστωση. Έστω και αν αυτό οδηγεί στην
τρέλλα των licenses ακόμα και για OSS λογισμικό, στη βάση της η παράγραφος
είναι σωστή. Για να το πω όπως το καταλαβαίνω, γιατί να αρχίσω μια
προσπάθεια όταν ο οποιοσδήποτε μπορεί να μου την κλέψει εν αγνοία μου;
Δηλαδή, να βάλω χρόνο και προσπάθεια (=χρήμα) να συνεισφέρω ή να φτιάξω
ένα open source λογισμικό και στα ξαφνικά να έρθει ο οποιοσδήποτε, να το
πάρει και να αρχίσει να χρεώνει για αυτό χωρίς να μου δώσει λογαριασμό;
Ναι μεν το περιόρισα στο λογισμικό, αλλά προφανώς το παράδειγμα ισχύει και
για όλα τα έργα της διάνοιας, όπως βιβλία, υλικά, ημιαγωγούς, φάρμακα,
κλπ. Αν πιστεύει κανείς ότι η βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη εξαρτάται από
"έργα της διάνοιας", τότε έπεται λογικώς και η προσπάθεια προστασίας τους.

Η δεύτερη:
Κώδικας:

ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΟΝΤΑΣ επιπλέον ότι η αύξηση των προϊόντων παραποίησης/απομίμησης και
πειρατείας, καθώς και των υπηρεσιών που διανέμουν παράνομο υλικό,
υπονομεύει το νόμιμο
εμπόριο και τη βιώσιμη ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας, προκαλεί
σημαντικές οικονομικές
ζημίες στους κατόχους των σχετικών δικαιωμάτων και στις νόμιμες
επιχειρήσεις και, σε ορισμένες
περιπτώσεις, συνιστά πηγή εσόδων για το οργανωμένο έγκλημα και, πέραν
αυτών, εγκυμονεί
κινδύνους για το κοινό·

Προκύπτει αβίαστα από την πρώτη. Αν και λαϊκίστικα διατυπωμένη (π.χ.
αναφορές στο οργανωμένο έγκλημα και στην ασφάλεια του κοινού), είναι το
επόμενο λογικό βήμα μετά την αποδοχή της πρώτης παραγράφου. Αν η προστασία
των νόμιμων είναι "καλό", έιναι προφανές ότι τα παράνομα είναι "κακό".

Επισημαίνω, ότι ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται η ζητούμενη προστασία
των έργων της διάνοιας είναι κάτι το εντελώς διαφορετικό (όπως και η
διάρκεια προστασίας τους, όπως και το τι συνιστά έργο διάνοιας(π.χ.η
ζωγραφιά του @korgman), κλπ) από την ανάγκη προστασίας τους ή όχι.

Γι'αυτό και επανέρχομαι στην αρχική μου απορία. Η δική μου αντίδραση στην
ACTA αφορά στην υπερβολή των μέτρων. Αναγνωρίζω, όμως, ότι υπάρχει θέμα με
τα δικαιώματα έργων της διανοίας. Ορισμένα έχουν υπερβολική προστασία και
άλλα καθόλου. Απορία: και οι άλλοι που αντιδρούν στην ACTA, έχουν την ίδια
γνώμη; αντιδρούν αντανακλαστικώς προς τις πολυενθικές; μήπως δεν βλέπουν
ζήτημα δικαιώματων έργων της διανοίας; ..."

Άσχετα με το που κατέληξε το νήμα το forum, τείνω να συμφωνήσω με τον OP
της παρούσας συσζήτησης.

-Στάθης