Aporia sxetika me OSS licenses

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Tue Jan 10 17:52:35 EET 2012

On 10/1/2012 5:00 μμ, Θοδωρής Λύτρας wrote:
> [...]
>
> (2) δεν το έφτιαξε στο πλαίσιο της εκτέλεσης των συμβατικών καθηκόντων του,
> ακόμη κι αν το έφτιαξε εν ώρα εργασίας (ομολογώντας έτσι οτι σπαταλούσε τον
> εργαασιακό του χρόνο σε άσχετα πράγματα).
>
> Δε νομίζω οτι το να έχεις φτιάξει το app εν ώρα εργασίας πληρεί τις
> προδιαγραφές του νόμου. Το κριτήριο είναι αν το έφτιαξες στα πλαίσια των
> καθηκόντων σου στη δουλειά, και σίγουρα είναι ευθύνη του εργοδότη (ως
> ενάγοντος) να το αποδείξει αυτό.
>
> Σωστά επομένως, όπως λέει ο Γιώργος, οι περισσότερες εταιρίες βάζουν ρητό όρο
> στο συμβόλαιο εργασίας για να μη χρειάζεται να ψάχνονται μετά.

Νομίζω ότι θα πρέπει να διακρίνουμε μερικές περιπτώσεις για την
κατασκευή του λογισμικού από κάποιον developer που εργάζεται σε κάποια
εταιρία/εργοδότη:

1) Κατασκευή λογισμικού για λογαριασμό του εργοδότη/εταιρίας
  α) εν ώρα εργασίας στην εταιρία
  β) στον ελεύθερο χρόνο του
2) Κατασκευή άλλου λογισμικού (άσχετο με την εταιρία/εργοδότη)
  α) εν ώρα εργασίας στην εταιρία
  β) στον ελεύθερο χρόνο του

Για τις περιπτώσεις 1α και 1β νομίζω ότι δεν τίθεται κάποιο ζήτημα.
Εφόσον ο developer δουλεύει πάνω στο πρόγραμμα που παράγεται από τον
εργοδότη/εταιρία, το copyright είναι της εταιρίας.

Στη δεύτερη περίπτωση εξαρτάται καθαρά από το τι έχει υπογράψει στο
συμβόλαιο. Η κοινή λογική λέει ότι στην 2α το copyright ανήκει στην
εταιρία/εργοδότη, ενώ στη 2β ανήκει στον ίδιο τον developer.

Αλλά έχει τύχει να διαβάσω πρόσφατα ότι μια εταιρία παραγωγής video
games οικειοποιήθηκε ένα project που ανέπτυσσε κάποιος developer στον
ελεύθερο χρόνο του. Αυτό συνέβη επειδή έτσι προέβλεπε το συμβόλαιο που
είχε υπογράψει με την εταιρία. Υπερβολικό και εξωπραγματικό, αλλά
δυστυχώς οι δικηγόροι έχουν πηδήξει αυτόν τον κόσμο προ πολλού...