Re: περι grub

Konstantinos Togias ktogias at math.upatras.gr
Tue Apr 24 23:25:58 EEST 2012

2012/4/24 Christos Ricudis <ricudis at paiko.net>:

> Πραγμα το οποιο δεν ειναι απαραιτητως κακο, εαν μπορεις να αντιμετωπισεις
> τον υπολογιστη ως ενα εργαλειο που υπαρχει για να σου κανει τη δουλεια σου,
> αντι ως ενα εργαλειο που υπαρχει για να ασχολεισαι με το εργαλειο :) (και
> ενιοτε μια τετοια λογικη συμφερει αρκετα την πλειοψηφια των χρηστων).

Τα ψηφιακά εργαλεία όμως έχουν μια ιδιαιτερότητα: Έχουν την ικανότητα
να εκτελούν αυτόνομα ή ημι-αυτόνομα ένα θεωρητικά απεριόριστο πλήθος
πολύπλοκων ενεργειών που περιορίζονται μεν από τις δυνατότητες που
τους παρέχει το υλικό (hw) από το οποίο αποτελούνται, καθορίζονται
όμως από το άυλο λογισμικό το οποίο εκτελούν. Κάποιες από τις
ενέργειες αυτές μάλιστα, μπορούν να εκτελούνται χωρίς να παρέχουν
κάποια παρατηρήσιμη ένδειξη, και άρα χωρίς τη γνώση ή συγκατάθεση του
εκάστοτε χρήστη. Αν δε, λάβουμε υπόψη τη δυνατότητα δια-δικτύωσης και
αίσθησης της συσκευής, το σύνολο αυτών των ενεργειών μπορεί να
μεταβάλλεται στο χρόνο με αυτόματη λήψη ενημερώσεων λογισμικού, ή να
συλλέγει και να αποστέλλει πολυποίκιλες πληροφορίες από τον
περιβάλλοντα χώρο του, πάλι όχι απαραίτητα με τη γνώση του χρήστη.

Αυτή η ιδιαιτερότητα είναι που μας κάνει να αντιμετωπίζουμε
διαφορετικά, ίσως και πιο καχύποπτα τα ψηφιακά εργαλεία. Όταν αγοράζω
ένα συμβατικό χαζό ηλεκτρικό τρυπάνι π.χ. μπορώ ξέρω τα πάντα για το
τι είναι ικανό να κάνει τη στιγμή που το αγοράζω. Όταν πατάω το κουμπί
για να ανοίξω μια τρύπα στον τοίχο πάλι ξέρω ότι δίνει ρεύμα σε ένα
πηνίο που βρίσκεται ανάμεσα σε δύο μαγνήτες με αποτέλεσμα αυτό να
περιστρέφεται και με τη σκληρή μύτη του τρυπανιού να τρώει τον τοίχο.
Ξέρω ακόμα ότι θα έχει ακριβώς την ίδια συμπεριφορά και στο μέλλον
(εφόσον δεν έχει κάποια βλάβη). Ξέρω ότι δεν υπάρχει περίπτωση να
αρχίσει να πετά κάποια στιγμή, ή να γκρεμίσει όλο τον τοίχο με το που
θα τον αγγίξει, ή να αρχίσει να παίζει μουσική χωρίς δικιά μου
παρέμβαση-τροποίηση.

Όταν αγοράσω όμως ένα υποθετικό "έξυπνο" ηλεκτρονικό τρυπάνι, με
δυνατότητα σύνδεσης στο διαδίκτυο για να παραγγέλνει Online τρυπανάκια
όταν αυτά έχουν χαλάσει και GPS, για να μου τα φέρνει το delivery εκεί
που είμαι σε 10 λεπτά, δεν μπορώ να είμαι σίγουρος ότι δεν στέλνει
κάπου την τοποθεσία μου κάθε φορά που το χρησιμοποιώ χωρίς να με
ενημερώνει, ή ότι μια μελλοντική ενημέρωση λογισμικού δεν θα το κάνει
να αρνείται να πάρει μπρος όταν το τρυπανάκι του ακουμπάει λαμαρίνα
τύπου Χ και βρίσκεται στην περιοχή του Σουνίου, επειδή κάποιος
άγνωστος και μη εξουσιοδοτημένος σχετικά από μένα αποφάσισε ότι έτσι
πρέπει να λειτουργεί από δω και μπρος.

Το μόνο που μπορεί, και πάλι υπό προϋποθέσεις,  να κάνει τέτοιες
"έξυπνες" ηλεκτρονικές συσκευές να έχουν την προβλεψιμότητα και
διαφάνεια που απαιτεί και έχει συνηθίσει ο χρήστης στις συμβατικές
"χαζές" συσκευές, και άρα να απολαμβάνουν την εμπιστοσύνη του, είναι
μέχρι σήμερα το Ελεύθερο Λογισμικό.

Αυτός είναι και ο λόγος που το προτιμώ και το προωθώ όσο μπορώ. Ούτε
γιατί δεν έχω άλλα παιχνίδια, ούτε γιατί τη βρίσκω να διαβάζω κώδικα
και να διορθώνω μόνος μου bugs. Αναγκαστικά, για να μπορώ να
εμπιστευτώ τις ηλεκτρονικές μου συσκευές πρέπει να έχω στη διάθεση μου
τον κώδικα ανά πάσα στιγμή. Και επειδή ακριβώς βαριέμαι να κάτσω και
να κάθομαι σε κάθε ενημέρωση να τον διαβάζω όλο (ίσως δεν μπορώ και να
καταλάβω κάποια κομμάτια του) θέλω ο κώδικας να είναι διαθέσιμος σε
όσο το δυνατό περισσότερους ανθρώπους με τους ελάχιστους δυνατούς
περιορισμούς, και ακόμα καλύτερα να προέρχεται και να συντηρείται από
πολυπληθείς ανοικτές ομάδες ανθρώπων, έτσι ώστε αυτοί να κάνουν τη
"βρώμικη" δουλειά αντί για μένα και εγώ να μπορώ να επαναπαύομαι στη
"σοφία του πλήθους", στο "ουδεν κρυπτό υπο τον ήλιο" και στο "νόμο"
του Tolvards ("given enough eyeballs, all bugs are shallow").

--
Konstantinos Togias
Dipl.-Math., M.Sc.

Ubuntu-gr LoCo team member