Απορία aptosid

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Fri May 20 14:41:09 EEST 2011

On 20/05/2011 09:05, Γιώργος Πάλλας wrote:

> Παράδοξο: Πριν περίπου 3 χρόνια, όταν 'λεφτά υπήρχαν', και επειδή ήδη
> είχα ερωτευθεί σφόδρα το debian, είπα να δώσω κανένα κατοστάρικο στο
> debian project. Ένας φίλος μου, παλιός linuxάς, ο Βασαΐτης που με είχε
> μυήσει στο debian, μου είπε να μη δώσω εκεί αλλά στο FSF. To debian
> project, είπε, είχε από sponsorships τόσα λεφτά που δεν ήξερε τι να τα
> κάνει (sic). Γιατί λοιπόν το debian κολυμπάει στα sponsorships ενώ το
> Mint/Ubuntu όχι; Θα διακινδυνεύσω λοιπόν την εικασία ότι υπάρχει
> αιτιώδης σχέση μεταξύ της out-of-box-ίλας (== ευκολίας) και της μεγάλης
> [...]

Αυτό το παράδοξο που περιγράφεις ισχύει και είναι πολύ εξοργιστικό.

Αν το download μιας διανομής, για παράδειγμα του Mint μιας και μιλάμε γι
αυτό, κόστιζε ένα δολάριο, σκέψου πόσο πολλαπλάσια έσοδα θα είχε. Είμαι
απολύτως βέβαιος ότι το 90% των χρηστών θα έδινε το δολάριο με
ευχαρίστηση έχοντας την ικανότητα να αντιληφθεί ότι δεν πληρώνει το
download, αλλά χρηματοδοτεί την περαιτέρω ανάπτυξη της διανομής. Δε θα
αναφερθώ στο υπόλοιπο 10% που θα έσπευδε να πάρει το ISO από το γείτονα...

Μ' αυτό θέλω να πω ότι μπορεί κανείς να σκεφτεί πολλούς τρόπους ώστε να
"αναγκάσει" το χρήστη να συνεισφέρει οικονομικά με $1. Γιατί όμως δεν
γίνεται, αλλά προτιμά να αποκαλεί "σπόνσορα" τον κάθε φτηνιάρη
καιροσκόπο είναι επίσης παράδοξο. Επιπλέον, συμβάλλει στο να
καλλιεργείται η εντύπωση ότι κάποιοι μπορούν μόνο να απολαμβάνουν, χωρίς
καμία απολύτως συνεισφορά.

Προσωπικά, έχω πλέον μεγάλο πρόβλημα με το γεγονός ότι ο κόπος που κάνει
κάποιος είτε για ανάπτυξη FOSS είτε για την παροχή free support σε
λίστες/irc/φορουμ είτε για την προώθησή FOSS projects είτε για την
ενημέρωση του κοινού για τα τεκταινόμενα στο χώρο του FOSS έχει αρχίσει
και θεωρείται κάτι το _δεδομένο_ από πολλούς. Δεν είναι ακόμα τόσο
φανερό στην Ελλάδα, όπου, λόγω της σχετικά μικρής δημοτικότητας του
Linux, όλοι σε κάποιο βαθμό συνεισφέρουν στην ανάπτυξη/εξάπλωσή του. Δε
λέω κι εδώ υπάρχουν φαινόμενα όπου κάποιος βάζει την X διανομή στα PC
του γραφείου κι, όταν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, επισκέπτεται το
σχετικό φορουμ για να πάρει την _δεδομένη_ free support που _νομίζει_
ότι "δικαιούται", αλλά είμαστε ακόμα πολύ πίσω σε τέτοια φαινόμενα.

Όσο για τους πωρωμένους windows-άδες ή τους πωρωμένους linux-άδες, όλοι
αυτοί συμβάλλουν με πολλαπλούς τρόπους στην γενικότερη ανάπτυξη κι
εξάπλωση και IMHO δεν είναι αυτοί το πρόβλημα[1]. Πέρα από όλη την
υπόλοιπη συμβολή τους, πιστεύω ότι θα συνέβαλαν και οικονομικά, αν
υπήρχε η ανάγκη, και μάλιστα χωρίς να τους το ζητήσει κανείς.

[1] Η πειρατεία σε καμία περίπτωση δεν νομιμοποιείται στην περίπτωση των
windows-αδων, άσχετα αν δεν γίνεται επαγγελματική χρήση, αλλά επιμένω
ότι δεν είναι πρόβλημα το συγκεκριμένο είδος πειρατείας.

ΥΓ: 100 ευρώ στο FSF!! Donation στο FSF Θα έκανα μόνο όταν σταματούσε να
ξοδεύει χρήματα για καμπάνιες εναντίων εκείνων που το ίδιο βάφτισε
"κακούς" (βλ. Microsoft). Υπάρχουν πολύ σοβαρότερα προβλήματα στον κόσμο
και αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να πιάσουν περισσότερο τόπο από το να
ξοδεύονται με αυτόν τον μ@λ@κισμένο τρόπο
https://my.fsf.org/donate/windows7sins/