Aporia sxetika me OSS licenses

Pantelis Koukousoulas pktoss at gmail.com
Sun Dec 18 22:35:38 EET 2011

2011/12/18 Θοδωρής Λύτρας <thlytras at gmail.com>:
> OK, είναι κι αυτό μια σεβαστή άποψη, αν και μου ακούγεται λίγο κουλό το όλον
> πρόγραμμα να είναι GPL και τα community contributions να είναι π.χ. BSD.

Δεν είναι κουλό, το σύνολο δημοσιεύεται ως GPL / dual license κανονικά,
απλά δε χρειάζεται να ταλαιπωρείται κάθε πιθανός contributor για καιρό
με γραφειοκρατία για ένα one-line patch (ειδικά στις χώρες που δεν
επιτρέπεται να κάνεις κάτι public domain).

> Πέρα πάντως από το Copyright Assignment υπάρχει και η πιο soft εκδοχή
> του "Contributor License Aggreement", όπως μπορείτε να δείτε εδώ:
>
> http://producingoss.com/en/copyright-assignment.html

Μια από τα ίδια είναι όλα τα copyright assignments από άποψη ταλαιπωρίας
όταν έχεις να λογοδοτήσεις σε άλλους για τα copyrights. Τουλάχιστον οι πιο
"light" περιπτώσεις δε χρειάζονται τόση φασαρία *αν* έχεις την απαραίτητη
άδεια εσωτερικά.

> Επίσης, ακόμη κι ο RMS (!) δεν αποκηρύσσει ούτε την πρακτική του copyright
> assignment, ούτε την πρακτική του "selling [GPL] exceptions" που είναι
> ουσιαστικά, νομίζω, αυτό που περιέγραψε ο Τάσος οτι θέλει.

Σίγουρα και ούτε εγώ κατακρίνω το ένα ή το άλλο καθεαυτό. Επίσης ισχύει και
η στάθμιση του οφέλους vs μπελάς. Το να πείσει κάποιος το manager του
να υπογράψει copyright assignment για μία συνεισφορά στο FSF προκειμένου
το FSF να αναλάβει το νομικό κόστος να διατηρήσει το όλο codebase ως
Free Software (GPL) δεν είναι τόσο δύσκολο να γίνει. Το να κάνεις όμως το ίδιο
μόνο και μόνο ώστε ένα άλλο άτομο ή εταιρεία να μπορέσει να βγάλει χρήματα
από ένα κλειστό version που θα περιλαμβάνει τον κώδικά σου, αυτόματα γίνεται
ιδιαίτερα δύσκολο (και γιατί να μπεις στον κόπο, fork και πάλι fork εκτός αν
είναι κάτι που είναι σχεδόν αδύνατο να το συντηρήσεις στην οποία περίπτωση
ψάχνεις για εναλλακτικές).

Δες το παράδειγμα της Canonical (που το copyright assignment που θέλει
είναι σαφώς λιγότερη ταλαιπωρία από αυτό της Sun, τουλάχιστον για
ανεξάρτητους contributors)  και το φιάσκο π.χ., του upstart/systemd που
έχει αυτό οδηγήσει.

Στην περίπτωση του Τάσου όμως που δε χρειάζεται dual licensing
ίσως το καλύτερο είναι κάτι σε στυλ Apache ή EPL (ή ακόμα και
BSD όπως είπε) το οποίο απλοποιεί την ενσωμάτωση σε proprietary
προϊόντα αλλά ενθαρρύνει και τις βελτιώσεις στο core να συνεισφέρονται
upstream.