Συζήτηση & προβληματισμοί σχετικά με χρήση του linux ως λειτουργικού

Fanourgakis Manolis mfanou at gmail.com
Fri Dec 16 13:58:01 EET 2011

(Μακροσκελές και πιθανόν off-topic, πιστεύω όμως ότι έχει νόημα ύπαρξης εδώ)

Χρησιμοποιώ linux εδώ και περίπου 10 χρόνια σχεδόν αποκλειστικά στο
σπίτι και στο πανεπιστήμιο. (Στο γραφείο δυστυχώς, δεν είχα επιλογή.
Αυτή τη στιγμή δεν εργάζομαι, είμαι μεταπτυχιακός φοιτητής)

Ο προβληματισμός και η (δυστυχής) διαπίστωση: Κάτι δεν πάει καλά στη
σχέση εμού και του λειτουργικού μου. Εξηγούμαι:

* Τα τελευταία 3-4 χρόνια, λόγω φόρτου εργασίας στην αρχή και σπουδών
αργότερα, νομίζω ότι έχω αποτραβηχτεί κάπως από την κοινότητα και από
το να παρακολουθώ τις εξελίξεις. Ίσως είμαι και λίγο κολλημένος και
ψάχνω να βρω παράδοξες λύσεις ή να χάνω το δάσος για το δέντρο. Ή
ίσως, μετά από τόσον καιρό, ακόμα δεν έμαθα να ψάχνω αποτελεσματικά.
Παράδειγμα: Είναι διαστροφικό ας πούμε που χρησιμοποιώ ακόμα
windowmaker; Δουλεύει ωραία, δε λέω. Αλλά κάποια στιγμή που ήθελα να
κάνω κάτι καινούριο (να συνδεθώ με wireless απ' το netbook π.χ.), μου
πήρε πάλι κάποιες ώρες να ψάξω το πως. Στο kde ή στο gnome θα είναι
απλά ζήτημα κλικ σε ένα εικονίδιο.

* Μάλλον σαν αποτέλεσμα του προηγούμενου, κάνω μερικές πολύ κακές
επιλογές,κατά καιρούς. Παράδειγμα: Αγόρασα πέρυσι ένα netbook (asus
eee pc), το οποίο αποδείχτηκε να έχει πολύ κακή υποστήριξη στην κάρτα
γραφικών. Με έχει παιδέψει πολύ και με παιδεύει καθημερινά.

* Αντιμετωπίζω διάφορα προβλήματα μερικές φορές, τα οποία μου τρώνε
πάρα πολύ χρόνο για αναζήτηση λύσης, χωρίς πάντα να βρίσκω τέτοια.
Παράδειγμα: Δεν έχω καταφέρει ποτέ να εγκαταστήσω τον εκτυπωτή στο
debian squeeze που τρέχω στο σταθερό μου. Δεν τυπώνω συχνά (είμαι
οικολόγος q-:), αλλά είναι πρόβλημα.

* Προσπαθώ να κρατώ fallback λύσεις σε κάθε περίπτωση, γιατί όλοι
ξέρουμε ότι μερικές φορές τα deadline τρέχουν και απλά δεν υπάρχει
χρόνος να ψάχνεις. Όμως κι εκεί, φαίνεται ότι δεν οργανώνομαι καλά.
Παράδειγμα: Έχω στο netbook ένα windows partition γιατί ξέρω ότι
κάποτε θα το χρειαστώ επειγόντως. Πριν μερικές εβδομάδες λοιπόν ήθελα
να κάνω μια παρουσίαση. Αφού 2-3 μέρες προ αυτής έφαγα κάποιες ώρες να
προσπαθώ να βγάλω την έξοδο από το λινουξάκι στον προβολέα, βαρέθηκα
και αποφάσισα να δοκιμάσω στα windows. Διαπίστωσα λοιπόν ότι το
windows partition δε μπούταρε πια γιατί κάτι είχε γίνει με το grub και
μια άλλη εγκατάσταση ubuntu που είχα δοκιμάσει προ μήνα. Σημειωτέον
ότι τσέκαρα κάθε 1-2 εβδομάδες ότι τα windows μπούταραν κανονικά,
ακριβώς επειδή είναι fallback λειτουργικό. Μεσολάβησε όμως κάποιο
update στο grub και κάτι χάλασε. Νόμος του Μέρφυ ίσως; Ακόμα το ψάχνω.
Αποτέλεσμα: Παρουσίαση με δανικό laptop.

* Όλα τα παραπάνω έχουν συγκεκριμένες αιτίες που προφανώς τις κατανοώ
και ασχολούμαι ήδη με την επίλυσή πρώτα των προβλημάτων κι ύστερα την
καταπολέμηση της ρίζας αυτών κατά σειρά προτεραιότητας πάντα.

* Το μεγάλο ζήτημα όμως είναι: Αξίζουν τελικά όλα αυτά τον χρόνο μου;
Μπορεί και όχι. Είναι θέμα προτεραιοτήτων, προφανώς. Τι είναι πιο
σημαντικό για τον καθένα, δηλαδή. Η δουλειά (και αυτή τη στιγμή οι
σπουδές) μου, είναι μάλλον αρκετά σημαντικές, με την έννοια ότι έχουν
επείγοντα πράγματα που πρέπει να γίνουν. Όπως κι η κοινωνική ζωή είναι
ίσως πιο σημαντική από το να ψάχνεις π.χ. ένα ολόκληρο βράδυ
Παρασκευής τις ρυθμίσεις του τάδε για να μπορέσεις να κάνεις το δείνα
που οι άλλοι το κάνουν με τρία κλικ.

* Ίσως τελικά όλα αυτά τα χρόνια να συνεχίζω από συνήθεια
(αδράνεια;;;) μια λάθος επιλογή. Ίσως τελικά, τα windows να είναι το
καλύτερο λειτουργικό για μένα, αν και έχω συνηθίσει αλλιώς, έχω πια
τελείως άλλη νοοτροπία και θα μου κακοφανεί πολύ να γυρίσω πίσω.
(Ακόμα και στη δουλειά, είχα πάντα ένα cygwin πρόχειρο, κάποια
πράγματα τα έκανα πολύ πιο γρήγορα από το command line).

* Ή μήπως είμαι απλά τραγικά απόλυτος και η σωστή λύση είναι να
οργανώσω την εκάστοτε δουλειά μου ώστε να μπορεί να γίνεται
ανεξαρτήτως λειγουργικού, όσο αυτό είναι δυνατό;

Γιατί κάθομαι και τα γράφω όλα αυτά; Γιατί απλούστατα θα ήθελα τη
γνώμη σας. Όχι για λύσεις σε συγκεκριμένα επιμέρους προβλήματα, αλλά
στη γενικότερη θεώρηση.

* Έχετε αντιμετωπίσει παρόμοια προβλήματα, ίσως σε πολύ μικρότερο,
ίσως σε μεγαλύτερο βαθμό, σωστά; Πώς τα αντιμετωπίσατε;

* Χρησιμοποιείτε μόνο linux και παντού; Πώς οργανώνεστε;

* Πόσο χρόνο διαθέτετε για να παρακολουθείτε τις εξελίξεις στο χώρο;
Παράδειγμα: Ανάγνωση άρθρων / φόρουμ κλπ. Πόσο σημαντικό το θεωρείτε;

* Γενικά, πόσο πολύ χρόνο σας τρώει η ενασχόληση με το linux αυτό καθ'
αυτό; Εννοώ το χρόνο που επενδύετε για να μάθετε κάτι καινούριο, να
ρυθμίσετε κάτι κ.λπ. Όχι το χρόνο στον οποίο καθαρά κάνετε τη δουλειά
σας με αυτά που ήδη ξέρετε.

Ευχαριστώ.