Aporia GPL3

Nick Demou ndemou at gmail.com
Fri Jan 22 01:32:51 EET 2010

2010/1/21 Alexandros Kosiaris <alex at noc.grnet.gr>:

> Ενώ εάν έχουμε κάτι εναντίον της GPL είναι θεμιτό να την αποκαλούμε με
> υποτιμητικά επίθετα κτλ κτλ ?
> Δηλαδή βάσει κινήτρων η λάσπη είναι ή δεν είναι θεμιτή;

Όχι δεν έχει να κάνει ούτε με το κίνητρο ούτε με την ένταση των
χαρακτηρισμών αλλά με τον τρόπο: Αν κάποιος επιχειρηματολογεί και
εξηγεί την θέση του ευθέως τότε είναι θεμιτό να αραδιάζει και τα
ανάλογα (ακόμα και βαριά) επίθετα διότι αυτός /κατηγορεί με
αξιοπρέπεια/ και αυτό είναι σωστό και χρήσιμο. Είναι οι υπόλοιποι, που
είτε δεν είναι ευθείς είτε δεν εκθέτουν επιχειρήματα άξια λόγου οι
οποίοι πρέπει να λέμε ότι /λασπολογούν/ το οποίο είναι λάθος και
ζημιογόνο. Και προσοχή η διαφορά δεν έχει να κάνει με την ένταση των
χαρακτηρισμών. Δεν λασπολογεί κάποιος για παράδειγμα επειδή σε λέει
"καριόλη" ούτε και σε κατηγορεί με αξιοπρέπεια επειδή σε λέει
"ανίδεο". Ορίστε ένα παράδειγμα όπου φαίνεται που ακριβώς βρίσκεται η
διαφορά :

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
<Κατηγορώ με αξιοπρέπεια>
Τα Χριστούγεννα είδα τον κοινό μας γείτονα, τον Πέτρο, να κλέβει τα
ψιλά που είχε μαζέψει από τα κάλαντα ο Γιωργάκης από την απέναντι
πολυκατοικία!!!
Λίγες μέρες μετά σε συναντώ τυχαία στο γκαράζ και μου λες "συζητούσα
με τον Πέτρο και μου εξηγούσε πως οι δύο βενζινάδες που απέμειναν στην
περιοχή έχουν συνεννοηθεί και κρατάνε τις τιμές πολύ ψηλά. Προτείνει
να ψαχτούμε για να φέρουμε από καμιά εταιρεία από αυτές..."
Δεν πρόλαβες να ολοκληρώσεις την πρόταση σου γιατί σε διέκοψα με ένα
τραχύ: "Χα! καλό καριόλη βρήκες κι εσύ να σου δείξει τους κλέφτες!"
Έμεινες άφωνος για μια στιγμή αλλά όταν σου περιέγραψα το απίστευτο
περιστατικό και μετά φώναξα τον Γιωργάκη που βούρκωσε όταν του το
θύμισα τότε κατάλαβες...
</Κατηγορώ με αξιοπρέπεια>

<Λασπολογώ ύπουλα>
Αρχές Γενάρη σε συναντώ τυχαία στο γκαράζ και μου λες "συζητούσα με
τον Πέτρο και μου εξηγούσε πως οι δύο βενζινάδες που απέμειναν στην
περιοχή έχουν συνεννοηθεί και κρατάνε τις τιμές πολύ ψηλά. Να ψαχτούμε
για να φέρουμε από καμιά εταιρεία από αυτές..."
Πριν γυρίσω την μίζα αναφωνώ με στόμφο: "Χαζομάρες! αυτός ο Πέτρος και
οι ιστορίες συνωμοσίας του έχουν γίνει βαρετές" και μετά βγάζω το
αυτοκίνητο από το γκαράζ χωρίς να πω κάτι άλλο.
</Λασπολογώ ύπουλα>
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ΠΡΟΣΟΧΗ: πρέπει να αναφέρω πως δεν πιστεύω ότι όσοι εδώ ή αλλού έχουν
χαρακτηρίσει την GPL "viral" λασπολογούν ύπουλα. Υπάρχουν και αυτοί
που χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό παρόλο που εκτιμούν (ή έστω δεν
υποτιμούν) την GPL. Αυτό δεν συμβαίνει επειδή ο όρος viral αποδίδει
επαρκώς σωστά κάποια ιδιότητα της GPL αλλά επειδή τα "έντονα" /
"φορτισμένα" επίθετα έχουν μια γοητεία και δεν είναι εύκολο να
αποφύγεις να τα χρησιμοποιείς. Συχνά αρκεί σε έναν ομιλητή να βρει ένα
"δυνατό" επίθετο που μπορεί να αποδώσει έστω ένα _μέρος_ της ιδιότητας
που ψάχνει και τότε εύκολα θα ξεπηδήσει στη ροή του λόγου του. Για
αυτό το λόγο και πολύς κόσμος α) επειδή θεωρεί ότι η GPL καλά κάνει
και "κολλάει" στον κώδικα που γράφεις "γύρω, πάνω ή μέσα" σε κώδικα
GPL αφού σε έχει προειδοποιήσει ξεκάθαρα για τους όρους χρήσης του και
επειδή β) καταλαβαίνει πολύ καλά μεχρί σε ποιο βαθμό η λειτουργία αυτή
μοιάζει με ιό και μέχρι που δεν μοιάζει καθόλου, για αυτούς τους 2
λόγους, μπορεί να πετάξει χωρίς πολύ σκέψη το "πιασάδικο" / "έντονο"
επίθετο viral.

Γνώμη μου όμως είναι ότι καλό είναι να αντιστέκονται στον πειρασμό
γιατί ένα σωρό μη-ειδικοί που ποτέ δεν θα έχουν επαρκή χρόνο να
δαπανήσουν για να καταλάβουν πως λειτουργεί η GPL θα πάρουν αποφάσεις
αφουγκραζόμενοι την επιφάνεια και την χροιά των πραγμάτων και όχι την
ουσία. Σε αυτό το σημείο να εξηγήσω γιατί με νοιάζει τόσο πολύ η γνώμη
των μη ειδικών (διότι κάποιοι εσφαλμένα την θεωρούν άνευ σημασίας).
Μια μέρα λοιπόν οι μη-ειδικοί θα ακούσουν μια πύρινη επίθεση του Steve
Balmer που θα χαρακτηρίζει την GPL "καρκίνο" που εξαπλώνεται σε ότι
αγγίζει. Μετά θα ρωτήσουν την γνώμη σου και εσύ θα πεις πως ο Balmer
παρουσιάζει τα πράγματα μέσα από παραμορφωτικό καθρέφτη και πως
προσπαθεί να δυσφημήσει ύπουλα την GPL. Μετά θα ρωτήσουν τον εκπρόσωπο
της Microsoft και αυτός θα του πει: "*εμείς* παραμορφωτικό καθρέφτη!!?
Μα τι λέτε τώρα, δείτε και μόνοι σας πως την χαρακτηρίζουν οι ίδιοι οι
open-source fans". Και μετά επειδή θα τύχει να είναι "αυτοί που πρέπει
να αποφασίσουν" θα κάνουν την κουταμάρα που θα ταλαιπωρεί ένα σωρό
κόσμο. Έχω μάλιστα προσέξει πως αυτοί οι μη ειδικοί στην τεχνολογία,
στην υγεία, την εκπαίδευση κ.α. παίρνουν καίριες αποφάσεις για την
τεχνολογία την υγεία, την εκπαίδευση κ.α.... αν θυμάμαι καλά δεν τους
λένε "μη ειδικούς" ούτε "ανίδεους"... κάπως αλλιώς ... α ναι!: τους
λένε "πολιτικούς"

ΥΓ παρεμπιπτόντως αν πεις σε κάποιον που χρησιμοποιεί κάποιο ατυχές
επίθετο, είτε επειδή θέλει να περάσει ύπουλα ένα αρνητικό
χαρακτηρισμό, είτε επειδή δεν δίνει και μεγάλη σημασία στην αρνητική
φόρτιση του επιθέτου, τότε είναι πολύ πιθανό να αντιδράσει ως εξής: θα
σου εξηγήσει πως το επίθετο δεν έχει και _τόσο_ κακό φορτίο ή ότι δεν
το έχει σε όλες τις περιπτώσεις και ότι η αρνητική φόρτιση της δικής
του πρότασης είναι μόνο στην φαντασία σου και ότι είσαι παρεξηγησιάρης
και ότι ο κόσμος συχνά αγαπά τους ιούς και τις κολλητικές αρρώστιες
που πάνε πακέτο με αυτούς και πως το 1981 βρέθηκε και η τάδε ειδική
περίπτωση ευεργετικού ιού που μπλα μπλα μπλα... Αν πέσεις σε αυτή την
περίπτωση μην προσπαθήσεις να αντικρούσεις αυτά τα επιχειρήματα --
χαμένος κόπος.

--
"The software is licensed, not sold" -- MICROSOFT LICENSE TERMS