Απορίες Windows :-)

Antonis Christofides anthony at itia.ntua.gr
Wed Feb 24 13:28:43 EET 2010

(Εντάξει, απορίες λειτουργικών είναι, που τις σκέφτηκα συγκρίνοντας
Windows και Linux σε μερικά πράγματα, και ιδιαίτερα το πώς μπουτάρουν
και το πώς χειρίζονται τα kernel panic.)

Μου έχει τύχει νομίζω όταν προσπαθεί να μπουτάρει ένα λίνουξ να βγάνει
kernel panic επειδή π.χ. δεν έχει κάποιο SATA driver που θα του
επιτρέψει να mount το root file system. Το ίδιο το έχω δει και σε
Windows (όταν εγκαθιστώ Windows από image). Μιλάω για περιπτώσεις που
το root file system είναι ένα απλό ext3 στον ίδιο δίσκο που είναι και
το /boot (σε περιπτώσεις που είναι XFS over LVM over soft RAID
καταλαβαίνω πολύ καλά το πρόβλημα).

Η απορία μου είναι: αφού ο boot loader έχει καταφέρει να φορτώσει τον
kernel από το /boot, και ο kernel έχει καταφέρει να φορτώσει το
initrd.img από το /boot, αυτό σημαίνει ότι ήδη ο kernel (πριν διαβάσει
το initrd.img) είναι σε θέση να διαβάζει δεδομένα από το δίσκο (έστω
και με κάποιον μη βέλτιστο generic driver). Γιατί λοιπόν για να
συνεχίσει θέλει οπωσδήποτε έναν άλλο driver;

Η άλλη απορία είναι πιο Windows, και τη σκέφτηκα όταν σύγκρινα το
kernel panic σε Linux και Windows. Τα Windows μπορούν (και by default
το κάνουν) σε περίπτωση μπλε οθόνης να γράψουν στο δίσκο ένα memory
dump, που είναι χρήσιμο γιατί μετά το εξετάζεις και βρίσκεις stack
trace κλπ. Το Linux απ' όσο ξέρω δεν το κάνει αυτό (αν και σου δίνει
το stack trace στην οθόνη απ' ό,τι θυμάμαι). Αν όμως ο kernel είναι σε
θέση να ανοίξει ένα αρχείο στο NTFS και να γράψει εκεί το memory dump,
μια δηλαδή αρκετά μεγάλη διαδικασία που πρέπει να περιλαμβάνει ποιος
ξέρει πόσους driver και πόσα επίπεδα λειτουργίας, τότε τι σόι panic
είναι αυτό; Εφόσον βρισκόμαστε σε κατάσταση kernel panic, δεν είναι
επικίνδυνο να γράφουμε αρχείο στο δίσκο;