DoD && OSS

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Sat Oct 31 00:02:47 EET 2009

V13 wrote:

> [...]
> "kodikas", "python", "shell" klp. P.x. me polites (o tonos sto e), dioikhtiko
> prosopiko kai genikotera me osoys symbaloyn se apofaseis xoris omos na
> gnorizoyn texnika themata.
>
> Ta ypoloipa poy les einai oligon-ti lathos. Gia na min to koyrasoyme skepsoy
> ta ofeli poy tha proekyptan an opoiosdipote plhrone etairies gia na toy
> grapsoyn kodika zitoyse apo aytes na einai opensource o kodikas tha grapsoyn.
> Den alazei kati sto (ameso) oikonomiko montelo alla epireazei th dynatothta
> epanaxrhsimopoihshs toy kodika, th diafaneia kai thn ekseliksi.

Κατά κανόνα όμως, τίποτα από όλα αυτά δεν συμβαίνει. Κι όταν κάτι απλά
"δεν συμβαίνει", σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα στο concept. Στις
περιπτώσεις-εξαιρέσεις κερδοσκοπικών οργανισμών όπου συμβαίνουν τα
παραπάνω υπάρχει πάντα έμμεσο όφελος από τη διάθεση του κώδικα. Όσο για
τα έξοδα συντήρησης του τροποποιημένου ΕΛ/ΛΑΚ, δεν νομίζω να είναι
λιγότερα από τα έξοδα συντήρησης οποιουδήποτε είδους λογισμικού.

Κατά βάση, δεν διαφωνώ για την αξία του μοντέλου στο οποίο αναφέρεσαι.
Αυτό που υποστηρίζω όμως είναι ότι αυτό το μοντέλο είναι καταδικασμένο
να μη δουλέψει ποτέ για κερδοσκοπικούς οργανισμούς, καθώς πάει κόντρα
στους νόμους της αγοράς και του ανταγωνισμού. Επειδή δεν ασχολούμαι με
το εμπόριο και μάλλον ούτε εσύ, θα ήταν καλύτερο να γράψει κάποιος που
κατέχει το αντικείμενο και έχει διάθεση να δώσει πληροφορίες.

Προσωπικά, τουλάχιστον, μου είναι αδύνατο να διανοηθώ ότι υπάρχει έστω
και μία πιθανότητα στο δισεκατομμύριο κάποια εταιρία να ζητήσει από τους
κατασκευαστές του λογισμικού της να διαθέσουν τον κώδικα ως Free
Software, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα ακόμα και σε ανταγωνιστές να το
εξελίξουν με λιγότερα χρήματα και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί.

> [...]
> *paromoia* erga plhroforikis (p.x. plhroforiaka systhmata gramateion) kai
> kaneis toys den exei sta xeria toy ton kodika, parolo poy se orismenes
> periptoseis anaptyxthike apo to miden. To idio isxyei kai me customized
> plhroforiaka systhmata sa etairies. Anti na ependyoyn sthn anakalypsh toy
> troxoy tha mporoysan na ependysoyn sthn ekseliksi toy kai na ofelithoyn apo
> ayto. Prosekse to oti den anaferomai se "oikonomia xrimaton" alla se
> "ekseliksi". Theoro oti oi ependyseis poy ginontai tha einai oi idies (se
> oikonomika megethi) alla to apotelesma tha einai kalitero.

Βρήκα αφορμή από το αρχικό σου μήνυμα για να γράψω τα δικά μου σχετικά
με τους προσανατολισμούς του ΕΛ/ΛΑΚ και με το πόσο άκυρα/έγκυρα είναι
ορισμένα επιχειρήματα όταν μιλάμε για χρήση του από μικρούς/μεγάλους
κερδοσκοπικούς οργανισμούς.

Με τα παραπάνω συμφωνώ απόλυτα και νομίζω ότι η Κοινότητα του ΕΛ/ΛΑΚ θα
πρέπει να πανηγυρίζει όταν το ΕΛ/ΛΑΚ χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της
εκπαίδευσης και των μη κερδοσκοπικών οργανισμών και όχι με το πόσες
εταιρίες χρησιμοποιούν OpenOffice αντί MS Office ή πόσες προτιμούν MySQL
αντί Oracle ή MSSQL. Αυτά είναι γενικότερα φαινόμενα σε όλα τα tech/geek
news sites κτλ. Δεν αξίζει να επεκταθώ για το συγκεκριμένο θέμα.

ΥΓ: Δεν θέλω άθελά μου να δημιουργήσω την εντύπωση ότι έχω κάποιο
πρόβλημα με την έννοια "κερδοσκοπικός οργανισμός" ή "ανταγωνισμός".
Είμαι υπέρ.